Zarathustra skrev:
Jeg synes, at The-Red-Pill har fat i noget meget rigtigt, og selvom Odden argumenterer godt, synes jeg ikke jeg bliver helt overbevist.
Jeg ser f.ex. ikke den rene apati som en "negation" af livet. Det ville jeg snarere mene var ting som faste, cølibat, selv-pineri osv., hvor man aktivt bekæmper sine naturlige lyster. Hvis man bare er totalt apatisk (hvis man f.ex. har en depression) er der jo ingen livsimpulser at bekæmpe. Man vælger ikke bevidst det modsatte af de naturlige drifter - det er tværtimod "naturligt" bare at være totalt inaktiv.
Det er egentlig bare for at give forklaringsmuligheder. For jeg giver også Jan Van Bragt ret i, at han siger det er et stort paradoks i buddhismen. Især med tanken på nåden, og hvor den kommer fra, hvis alt er tomt.
Ligesom et af de store paradokser i kristendommen er historisk tid overfor det evige.
Van Bragt er inde på en del om, at en vigtig del af den levende religion går ud på at prøve og løse disse paradokser, ved at presse de logiske rammer så meget de kan, og så udover dem. Og kommer i forlængelse af det ind på begrebet ortopraxis, som er der, en del af mulighederne for forklaring og "løsning" på religiøst liv og paradoks kommer ind.
Jeg vil lige prøve at undersøge det nærmere, for det er noget jeg er stødt på for nyligt.
Og nu går buddhismen heller ikke ind for selvpineri... Siddharta fravalgte jo den asketiske vej, da selvpineri er en form for tilknyttelse.
Og har man en depression vil jeg nu stadig påstå man er knyttet til en illussion, som man ikke kan komme udover. Det negative er også et objekt for tilknyttelse, ligesåvel som det positive.
Selvpineri forekommer dog mere i visse former for kristendommen, hvor der hos en del ses en stor sammenhæng imellem mortifikation af kroppen og åbenbaring, en såkaldt
vita christi. Dette er dog ikke det eneste de ser, da der også er tilknyttet en
visio beatifica i forlængelse af frelsen. Men der er en del eskatologiske elementer i en betydningsfuld del af kristendommen. Om man kan tolke en del af buddhismen som eskatologisk på den måde er et godt spørgsmål, da deres uendelige negation i sidste ende er en absolut affirmation.
Spørgsmålet er svært. Og the-red-pill har fat i et ret stort spørgsmål indenfor buddhismen.