som jeg stødte på andetsteds på nettet, jeg har altså ikke selv forfattet det, men er 100% enig med dets påstande.
Hvis man intet kendskab har til videnskabelig metode, vil man ikke nødvendigvis, og højst sandsynligt ikke, tolke fænomener som værende "uden for ens verdensbillede", der vil ikke være nogen modstand for fænomenernes gyldighed, ergo vil de være EN DEL af ens verdensbillede. Hvis man derimod baserer sin verdensmodel på videnskabelig metode, vil man ignorere, eller simpelt hen ikke se, fænomener der ikke reagerer efter omtalte models love og regler. Endnu værre, vil man ofte bortforklare disse uforklarlige fænomener, finde en begrundelse for deres forekomst inden for det videnskabelige verdensbillede, i stedet for at se dem for hvad de er, før man har forvrænget fænomenets "mening", med sin skyklappede metode. Med det sagt, vil jeg vove den påstand, at det overnaturlige er en realitet. Begrebet realitet er dog tæt knyttet til videnskabelig metode og logik, modeller vi vil forsøge at falsificere i det nedenstående, men for nu er det en udmærket formulering. Endvidere vil vi også i dette tage afstand fra al humbug, hokus pokus, ufologi, søndagsreligion, snæversynet sekulær ateisme og ikke mindst den mest dovne, hovne og barnligt stædige religion til dato, NATURVIDENSKABEN. Lad mig tage den fra starten og uddybe og præcisere:
Jeg startede i en ung alder med at rode med filosofiske modeller, men indså snart at det meste var håbløs konkurrence semantik, ingen rigtig søgen. Jeg tyede derpå til naturvidenskaben for klare svar, indtil den begyndte at sprække for mig. Enhver der er bekendt med kvantemekanikken, vil vide at deres mest essentielle pointe er, 1) at når vi kommer ned til virkelighedens mindste bestanddele, holder fysikkens love op med at eksistere. Naturvidenskabens grundprincipper for den ydre virkelighed, kausalitet og de gængse forestillinger om tid og rum, bliver ikke overholdt i mikrokosmos. Fotoner laver (magiske) akausale kvantespring ”gennem” virkeligheden. Konklusionen er altså, at ikke blot er den gængse naturvidenskabelige forståelse af virkeligheden blot en model og ikke en selvsagt sandhed, det er også en model der ikke fungerer, i hvert fald i mikroskala. 2) Udledt af den første pointe, er en given observation altså fuldstændig knyttet til observatøren. Disse er uadskillelige, FOTONEN ER DER KUN NÅR DU KIGGER PÅ DEN. Dette er måske ikke helt ligetil at acceptere, men læs selv Niels Bohr og andre kvantefysikeres tekster, jeg vil ikke bruge mere tid på det her. Det er altså umuligt at tale om objektive, empiriske beviser, der er KUN individuelle beviser. Den videnskabelige metode bryder altså sammen, vi er ikke i stand til at mærke på stenen og bestemme dens beskaffenhed og derpå fortælle alle mennesker om den. Kun os selv.
I en naturvidenskabelig forståelse er vores hjerne, vores sind, vores ”jeg”, et produkt af den ”ydre” virkelighed. Vi indser nu, at virkeligheden i lige så høj grad er et produkt af vores hjerne, som denne er et produkt af virkeligheden. Denne vekselvirkning er komplementær.
Heraf kunne landsbytossen så udlede, at ”så er alt jo muligt!” Og alle slags dværge og nisser og himstregimser kan kravle rundt på loftet og i kælderen. Vi skal dog stadig tænke os om. Hvis vi kobler denne viden sammen med nyere forskning indenfor neurologien, opdager vi interessante ting. Meget simpelt sagt, så fungerer vores hjerne på den måde, at PRE-EKSISTENTIELLE DYNAMIKKER bliver sendt fra den limbiske hjerne, reptilhjernen, i baghovedet op til storhjernen, hvor dynamikkerne ”hæmmes” og modificeres og bliver til neuronprocesser, vores nuværende ”jeg” kan forstå. Vores delte virkelighed, konsensus, er placeret i frontallappen, det præfrontale cortex, PFC. Din mor, far, kæreste, venner, Anders Fogh, yndlingsforfatter og whatever, BOR I DIN PANDELAP, og konstituerer din konsensuelle virkelighed. PFC sørger altså for, at alle dynamikker nedefra i din hjerne og indtryk udefra passer sammen i den nette model, du har fået indpodet fra din fødsel til nu. Se, tænk nu hvis man var i stand til at ”slukke” for pfc, og opleve de pre-eksistentielle dynamikker, før de bliver hæmmet og modificeret? Det er hvad shamanen gør. Hvad den egyptiske præst, mysten og magikeren GØR og HAR GJORT. Det er det der sker. Det kalder vi TRANSCENDENS. Hvorfor handler transcendens så altid om ånder, engle og dæmoner? Fordi når vi begynder at vende tilbage, so to speak, ned gennem vores hjernes dele, og opleve disse dynamikker, vil vi automatisk tolke disse i et sprog vi forstår. Det er som ENTITER. De kan altså ligeså godt være din far og mor og søster, som det kan være Gabriel og Uriel og Adam Qadhmon (Heraf pseudospiritualisme som ånden i glasset, ufologi, spådom og andet bræk). Du vender tilbage til OPHAVET, du ser hvordan virkeligheden bliver konceptualiseret, altså hvordan den opstår og skabes og bibringes. Virkeligheden, as we know it, er AKTUALISATION, bølgetoppe på et hav af ren bevidsthed. Og det vi forstår som bevidsthed, er et spejl GUD ser verden igennem. GUD er det ubegrænsede der begrænses gennem dig og alle manifestationerne af dig, din omverden, fordi GUD vil opleve kærligheden, vores virkeligheds grundsubstans, THE REASON WHY WE’RE HERE, gennem DIG. For at simplificere det, for forståelsens skyld, forestil dig en første dynamik, helt nede i dyrehjernen, den ubevægede bevæger, der igangsætter al dynamik, al væren, al bevidsthed. Din bevidsthed er altså et spejl for GUD, du har ansigtet pegende både indad og udad. Hvis du formår at transcendere, at kravle op (eller ned, same shit), af jakobsstigen vil du altså ende med, ikke længere at skulle være et spejl, men at tage del i det ubegrænsede, flyde frit i oceanet af ren bevidsthed. Dette er hvad der ligger bag begrebet REINKARNATION. Hov hov, hvad skete der her? Vi gik fra videnskabelig forelæsning til søndagsprædiken til buddhistisk lære? Ja, jeg forventer ikke at nogen nåede at følge med, efter vi kom ind på de virkelige transcendente sandheder. Jeg nåede ikke længere i forståelse end til kvantemekanikken og neurologien, før jeg selv havde transcenderet. Det bringer mig frem til en pointe. Der findes ikke empirisk, videnskabeligt bevis, der findes kun GNOSIS. Gnosis betyder ERFARING, viden forstået som erfaring. Jeg kan altså ikke overbevise nogen om rigtigheden af disse sandheder, kun advisere folk til at go there themselves. Til slut vil jeg sige, at hvis man læser op på okkultisme, kabbala og gnosticisme, for ikke at omtale gængse åbenbaringsreligioner, vil man bemærke at it all fits. F.eks. passer de ti sephiroth i kabbalaen (de ti trin op ad jakobsstigen), slående perfekt på hvordan hjernen er bygget op. Jakobsstigen går altså nedad gennem hjernen, til virkelighedens ophav.
Det pudsige er, hvis vi godtager dette, så er transcendensen, det overnaturlige, lige pludseligt det naturlige, og vores famlende forsøg på at forklare en virkelighed vi ikke forstår, videnskab, det overnaturlige.
|