Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 21:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestjylland
Hvad er vi lavet af? .. Et spørgsmål jeg tit har stilt mig selv efter på et trip, at have oplevet at jeg var: Heliom!
Jeg sad og forstillede mig selv som en luftart "Heliom" og hørte et menneske kalde. Da sagte jeg til mig selv: "Det er bare alle de andre stoffer der snakker." ... Jeg betraktet altså mig selv som et "stof/en gas" og andre mennesker var bare en blanding af en masse "stoffer".

Er ikke helt sikker på hele kemi'en i det, men hvis man tager 2 Heliom og 1 Oxygen og blander dem får man H2O. Som også er vand, men hvem bestemmer at vand skal se sådan ud? Hvem siger vand skal være flydende? Og en luft-art og Fast form alt efter tempratur? ..

Men "filosofien" i det (hvis man kan kalde det, det) er jo så: Måske er det bare vores opfatelse af, at havet er væske?
Og så burgte vi jo os bare bestå af noget andet. kød, atomer, elektroner og man kan jo blive ved med at forstøre mennesket. Men hvordan kan den rigtige sammensætningen af stoffer og atomer eller hvad vi er lavet af, have sine egne tanker? Kan en sten så også tænke?

Håber i kan forstå mig, og ved godt jeg sikker ikke kan få nogle svar. Men vil meget gerne høre hvad jeres menning er om denne "teori" ..

Tidligere holdmedlem

det lyder som et teori udtænkt af en der har sovet i undervisningen på gymnasiet

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
Tjaeh din fornuft burde for længst ha' sparket dig i røven.
En sten tror jeg aldrig rigtig kommer på niveau med mennesket, rent tankemæssigt.
- Men det er jo også bare en indskydelse ;-)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
iffo skrev:
Er ikke helt sikker på hele kemi'en i det, men hvis man tager 2 Heliom og 1 Oxygen og blander dem får man H2O.

For det første: Det staves "Helium"

For det andet: H2O består af 2 HYDROGEN-atomer og 1 oxygen-atom. Der er IKKE helium i vand.

For det tredje (du spørger selv om folks mening om din teori): Det er noget af det mest tågede og dumme jeg har læst i dette forum. Og det siger ikke så lidt.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
iffo skrev:
Men hvordan kan den rigtige sammensætningen af stoffer og atomer eller hvad vi er lavet af, have sine egne tanker? Kan en sten så også tænke?

Hér er der lidt fornuftig filosofi.

Dit spørgsmål er, som jeg ser det, "hvordan opstår bevidsthed?" - altså hvordan kan et metafysisk fænomen opstå som følge af en sammensætning af fysiske ting (atomer, molekyler osv.).
Det er ret interessant og er blevet diskuteret en del i den analytiske filosofi. En stor del af diskussionen om kunstig intelligens (AI) berører dette emne.
Tjek f.ex. Daniel Dennet, Hilary Putnam, Wilfred Sellars eller Thomas Nagel.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestjylland
Zarathustra: Er udemærket klar over der ikke er Helium i vand, (mig der har skrevet forkert). Jeg brugte vand som et eksempel på at alt er lavet af noget andet, også mennesket. Som kun er en af de mange dyr der har inteligens.

Pointen i det, var at alt er lavet af noget anden. Så mennesker er i prensipet jo bare en kage med en opskræft. Men spørgsmålet er jo, hvordan 2 mennesker (2 helt identiske opskrifter) kan have følelser for hinanden? Hvordan et menneske kan sørge, når et andet menneske dør?

Ved godt det første inlæg var meget rodet og det meste af det var "dumt" skrevet, men det har lige så meget at gøre med at jeg ikke kan finde rundt i hoved, hver gang jeg tænker tanken. Fordi den er så forvirende for mig..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing it's self subjectively. There is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]