Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 01:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Dr. Phibes skrev:
Euforiseret skrev:
Psykedeliske oplevelser hjælper mig enormt meget med humøret, da det tilføjer noget ekstraordinært til livet - samtidig med at jeg tænker det hele så sindssygt mange gange igennem på et trip, på en måde som jeg ikke er i stand til i normal tilstand.

Den har jeg hørt fra mange. Det er mit indtryk, at det for det meste er mental onani. Får du VIRKELIGT noget ud af det? Handler du på de tanker du tænker?

Jeg kunne godt tænke mig at starte en diskussion på spørgsmålet om hvad vi egentligt får ud af at tage psykedeliske stoffer. Mange mennesker får meget ekstreme og utrolige oplevelser på psykedelika, og psykedelika kan give en tanker der fortæller os hvordan vi bør leve vores liv anderledes mm.
Men har det nogen reel større effekt på de fleste af os efterfølgende? Handler vi på disse tanker?

Jeg kunne især godt tænke mig at høre Dr. Phibes og Zarathustras overvejelser, da deres svar ofte virker velovervejede og heller ikke frakaster skeptiske vinkler umiddelbart. Alle er selvfølgelig velkomne til at svare.

Admin
Brugeravatar

Langt henad vejen handler jeg ikke på de ting, jeg oplever. Det var mest efter de første oplevelser jeg havde, at jeg ændrede væremåde, men det kom helt af sig selv. Man kan ikke længere se bort fra nogle af de ting, man har set når man pludselig ser verden i et helt andet lys end før. Jeg får ikke længere det samme ud af mine trips, som jeg gjorde engang. For mig er mit sind blevet "udvidet" for bestandigt. De få gange om året jeg tager psykedelika nu, er mest for fornøjelsens skyld, og fordi jeg synes det er rart at rekapitulere en masse oplevelser i den forgangne periode gennem et trip.

Jeg synes lidt det er noget vås, at nogle folk siger de bruger psykedelika til at indse, hvad de skal gøre anderledes i deres liv. Hvis man ikke upåvirket er i stand til at se, om man fører sit liv fornuftigt, så er man ikke ordentligt i kontakt med sig selv IMO. Jeg tror det er langt de færreste mennesker, som skal se på tingene gennem et trip, for at finde ud af, hvor de står i livet.

Men ja, jeg har set det SÅ mange gange med folk der måske har et lidt for stort forbrug/misbrug, og gang på gang siger efter deres trips, at nu har de fået en lærestreg og det ene og andet, men alligevel gir sig i kast næste weekend, som om intet var hændt. Puha, det var en lang sætning :P

Hvis man har nogle problemer, ved man det nok godt inderst inde. Så jeg synes bare man skal handle på det, ligeså snart man finder ud af det. Ingen grund til at vente til at få det bekræftet gennem et trip.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Handling på baggrund af oplevelser - hvorfor er det overhovedet vigtigt eller interessant??

Oplevelser på psykedelika adskiller sig fra hinanden i kvalitet. At få noget ud af psykedelika, indebær det nødvendigvis at vi aktivt anvender trippet så det kommer til udtryk i vores levevis? De rent mekaniske effekter af vores oplevelser/overvejelser er ikke nødvendigvis det vigtige i vores oplevelser. For at dreje det hele i en lidt newage-agtig tågeretning: Det er din indstilling som afgør kvaliteten i en oplevelse.

Min "vigtigeste" oplevelse på psykedelika (eller i hvertfald den oplevelse som jeg husker bedst og tilskriver størst personlig værdi) ændrede mit verdensbillede ganske radikalt. Det kom til udtryk ved at min adfærd ændredes. Denne ændrede adfærd var ikke så meget handling som det var "ikke-handling". Et hav af mine tidligere værdier døde med trippet, og dermed forsvandt en del af min motivering som tidligere havde fungeret som en "Motor" bag min adfærd. Jeg har haft andre trips som har været næsten lige så omvæltende, men som ingen konkret, observerbar effekt har haft - udover den mentale side.

Værdien i psykedelika kan være alt fra en sjov aften med vennerne, til en traumatiserende oplevelse som lærer en -ofte ved at pulverisere ens verdensbillede - at alting ikke kan forklares udfra de dogmer vi lever efter i dagligdagen. Psykedelika "lærer" jo ikke en noget konkret, men oplevelsen af at indtage et anderledes perspektiv end det man er vandt til kan virke lærerigt for mange. At være bevidst om at der findes andre perspektiver er ikke det samme som rent faktisk at opleve dem. Jeg kan ikke se hvorfor dette ikke skulle kunne være startskuddet til en personlig, kreativ proces? Dermed ikke sagt at størstedelen af psykedeliske trips ikke blot er mental onani/tortur.

mvh

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvis trips er mental onani (fordi de ikke ændrer én), så er de fleste hverdagsting man laver som et gå på arbejde, se en film, hygge med venner og kæreste, osv. vel også mental(/oplevelsesmæssig) onani. Men det er nu i grunden en meget rar tanke. Vi wanker os så at sige gennem livet.

Jeg har ændret ting i mit liv hvor trips var en influerende faktor. F.eks. er jeg blevet vegetar. Det blev jeg af mange grunde, men én af dem var et trip hvor jeg oplevede avlsdyrs lidelse som en del af et større oplevelseskompleks.

Og så har trips på en eller anden måde også lært mig IKKE altid at handle på de tanker jeg tænker (på trips såvel som i ædru tilstand). En slags forøget skeptisk distance til mine egne overbevisninger og forestillinger, fordi jeg ved at de ikke har nogen absolut sandhedsværdi. Det tror jeg er meget sundt. Der er mange mennesker der er lige lovligt forelskede i deres egne overbevisninger. Ikke at jeg selv skal sige mig fri for selv at være det nogen gange, indsigt og handling er svære størrelser at få helt i overensstemmelse med hinanden synes jeg.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Bærnelin skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at starte en diskussion på spørgsmålet om hvad vi egentligt får ud af at tage psykedeliske stoffer. Mange mennesker får meget ekstreme og utrolige oplevelser på psykedelika, og psykedelika kan give en tanker der fortæller os hvordan vi bør leve vores liv anderledes mm.
Men har det nogen reel større effekt på de fleste af os efterfølgende? Handler vi på disse tanker

Jeg er beæret over, at du specielt er interesseret i mit svar på dit spørgsmål. Jeg håber, at det hovedsagelig er fordi du synes, at jeg fatter noget, og ikke kun fordi jeg har det med at være skepisk overfor tågede syrehoveder, pseudo-videnskab og gøgl :D.

Før jeg prøver at svare, vil jeg gerne vide, om du er interesseret i, hvordan folk rent faktisk handler efter de har haft psykedeliske oplevelser - altså en "er-diskussion" om hvordan virkeligheden ser ud (som man i princippet kan undersøge vha. en spørgeskema-undersøgelse, hvor man spørger folk om, hvad de gør, efter de har haft en psykedelisk oplevelse) - eller om du er interesseret i, hvordan folk burde handle efter deres psykedeliske oplevelser (altså om man f.ex. bør ignorere dem, da de ikke har nogen sandhedsværdi eller noget at sige til os, eller om man bør bruge dem, fordi de på en eller anden måde kan bruges) - altså en "bør-diskussion".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg synes dine indlæg oftest er af en temmelig høj og brugbar kvalitet, især i Psykedelisk Filosofi. Det er hovedårsagen.

Hovedsageligt en "er-diskussion", men begge dele er da interessante at vurdere.

Rigtig gode indlæg indtil videre forresten. Drupe, i hvor stor grad synes du at dine psykedelsike oplevelser har haft motiverende karakter, vægter oplevelserne meget for dine valg, og har de... ligesom givet dig en motivation, som ville have været meget sværere at få ad andre veje? Og i hvor stor en grad føler du at de bliver ved med at have det? Jeg synes Paul Muad Dib, har nogle interessante tanker på netop det, altså at trippene så at sige mister evnen. Eller måske er det rettere, at trippene har nogle 'budskaber' som, når disse er opfyldt, selvfølgelig bliver mindre ændrende. Men synes du, Paul, at trippene har haft en generel retning, som du derpå har fulgt, og opfyldt? Altså at der er nogle allerede definerede mål i det at trippe på psilocybin (eksempel) for en given person, og at disse mål ikke skifter, i takt med at en person også ændrer sit "set"?

Imp, føler du trippene nødvendigvis blot bekræfter ting, unberbevidste og bevidste, ved en selv, som man føler man burde ændre? Eller har de også evnen til, at komme med svar og spørgsmål, som du ikke selv kendte?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Psykedeliske oplevelser har i hvert fald motiveret mig til at bruge meget energi på at arbejde med mig selv og min bevidsthed, fordi disse stoffer har afsløret for mig hvor stort potentiale der er for at udvikle sindet og følelseslivet. Disse muligheder anede jeg ikke eksisterede før jeg prøvede psykedeliske stoffer. Så de har åbnet en dør, og jeg tror ikke den ville være åben idag hvis det ikke var for psykedeliske oplevelser.

Jeg mener at kunne mærke at nogle af de mere dystre trips jeg har været igennem har haft en permanent positiv effekt på min baseline tilstand. Men det er ikke gigantiske forvandlinger, kun små skridt, der nogen gange virker forbavsende små i forhold til hvor meget man må igennem for at opnå dem. Dog er det til gengæld ændringer, der virker utroligt "solide". De klinger ikke af igen med tiden, som et psykedelisk afterglow gør.

Admin
Brugeravatar

Bærnelin skrev:
Jeg synes dine indlæg oftest er af en temmelig høj og brugbar kvalitet, især i Psykedelisk Filosofi. Det er hovedårsagen.

Hovedsageligt en "er-diskussion", men begge dele er da interessante at vurdere.

Rigtig gode indlæg indtil videre forresten. Drupe, i hvor stor grad synes du at dine psykedelsike oplevelser har haft motiverende karakter, vægter oplevelserne meget for dine valg, og har de... ligesom givet dig en motivation, som ville have været meget sværere at få ad andre veje? Og i hvor stor en grad føler du at de bliver ved med at have det? Jeg synes Paul Muad Dib, har nogle interessante tanker på netop det, altså at trippene så at sige mister evnen. Eller måske er det rettere, at trippene har nogle 'budskaber' som, når disse er opfyldt, selvfølgelig bliver mindre ændrende. Men synes du, Paul, at trippene har haft en generel retning, som du derpå har fulgt, og opfyldt? Altså at der er nogle allerede definerede mål i det at trippe på psilocybin (eksempel) for en given person, og at disse mål ikke skifter, i takt med at en person også ændrer sit "set"?

Imp, føler du trippene nødvendigvis blot bekræfter ting, unberbevidste og bevidste, ved en selv, som man føler man burde ændre? Eller har de også evnen til, at komme med svar og spørgsmål, som du ikke selv kendte?

Føler ikke, at de nødvendigvis bekræfter nogle ting, som man burde ændre. Men det var mere eller mindre det, jeg fik ud fra dit indlæg, at diskussionen primært gik på. Jeg var vist lidt træt i søndags :P
Følte mest efter de første par trips, at mine oplevelser kom med svar og spørgsmål som jeg ikke selv kendte. Det fik mig til at tænke på en helt anderledes måde, og lægge mærke til mange flere ting end jeg gjorde før. Jeg kan stadig have virkelig dybe oplevelser, der får mig til at tænke på livets små finurligheder. Men det er ikke fordi jeg får drejet rundt på hele min verdensopfattelse, når jeg tager et trip. For mig var det mest noget, der skete i starten af mit brug af psykedelika. Jeg kan uden tvivl stadig få bevidsthedsudvidende oplevelser, der ændrer mit syn på verden. Men for mit vedkommende tror jeg ikke det er noget jeg opnår ved brug af psykedelika. Det er som om den psykedeliske oplevelse er blevet lidt udtømt for mig, og jeg blir derfor mindre og mindre nysgerrig.
Men et par gange om året er det sgu godt med et trip. Når det er så længe siden, at man har glemt hvordan det var :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Har lige lyst til at sige ja her, som svar på Dr. Phibes spørgsmål der er quoted i første post..
Har nu i over 5 år levet stort set vegansk, efter et svampetrip...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]