Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 01:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej til alle jer psychedeliske masterminds.

Jeg har ved flere lejligheder gjort brug af psychedelia.dk og fundet, at der sidder mange åbne og intelligente mennesker bag skærmende rundt omkring, der benytter sig af dette site.
Jeg har gennem de sidste par år gjort mig en masse tanker om menneskets formål og eksistens i dette univers, og kunne tænke mig at "prøve dem af" på ligesindede. I denne tråd vil jeg løbende komme med forskellige teorier og påstande, og jeg kunne tænke mig at du/i kom med jeres mening til de forskellige ting.
Jeg håber vi kan få en god saglig diskussion op at køre :-)

1. teori:

Mennesket har fem sanser og verden opfattes gennem disse (se, høre, smage, lugte og føle). Da hele vores opfattelse af verden filtreres gennem disse sanser og da disse kan manipuleres, kan det enkelte individ ikke vide sig sikker på andet end dets egne tankers eksistens (og matematikkens verden).

(for de fleste intet problem at tilslutte sig)

2. teori:

Lad os antage at den fysiske verden eksisterer.
Alt (selv kræfter) i universet er opbygget af den samme fundamentale byggeklods (man er ved at finde den på bl.a. CERN instituttet), hvilket vil sige at man med den rette teknologi ville kunne lave luft til guld.
Da også mennesket er opbygget af den samme byggeklods og da "jeg'et" består af vores tanker, som er signaler i hjernen (i virkeligheden den samme byggeklods) må det være muligt at lave disse tanker med andet end hjernen. Vi behøver derfor ikke en krop for at eksisterer.

Det er lidt svært at få taget hul på det hele, så måske er det ikke helt det her jeg mener, men noget jeg skriver for at komme igang. Kom med dine inputs!

Medlem

Hey =] Min første post..

Vil gerne lige sige først at jeg ikke er et psykedelisk mastermind da jeg ikke har taget stoffer udover hash (og alkohol, nikotion...)
Er dog meget interesseret i bevidsthedsudvidende stoffer, og det er derfor jeg har signet op her.

aaanyway..

Er enig i din første teori, da universet bare er et rum af energi som vores sanser opfatter som værende den verden vi ser og føler. Dog vil jeg sige, at det jo ér virkeligt i den forstand at det er det som eksisterer inden for vores sansefelt, ellers ville man jo kunne sige at intet eksisterer (bortset fra vores tanker). Dog siger jeg ikke at det er den endegyldige virkelighed, blot en lille del.

Det som du siger i din anden teori mener jeg også er rigtigt, da hele universets "byggeklods" er energi. Alt stof er jo energi.
Alt vi i virkeligheden er, er bevidsthed. Resten af verdenen, inklusiv din egen krop og hjerne er bare en illusion - en meget virkelig illusion. Ligesom en slags virtuel virkelighed, og det er den virkelighed dine sanser laver. Hvis du ændrer frekvensen i din bevidsthed (eller noget i den stil..) vil denne virkelighed, samt din egen krop forsvinde, eller du vil kunne få en helt anden virkelighed præsenteret for dig.

Btw da universet er én ting, er du ikke kun din egen krop men hele svineriet..

Hermed er jeg indviet i dette forum, yo alle! :peace:

Junior medlem

Gode formuleringer :-)

Andre kommentarer før jeg går videre? Anyone?

Medlem
Brugeravatar

At alt er ét, så at sige, kan jeg godt tilslutte mig. Tror pt. at vi blot i kraft af vores kroppe danner et billed af at være en selvstændig eksistens. Adskillelsen kan ses ved skellet mellem Jeg´et og Selvet.
Når alt er ét, så må denne væren eller matematiske formel altså også ens. Hertil er kvantefysik, strengteorier og "teorien om alting" utrolig spændende. Elsker måden hvorpå forskellige videnskaber danner ramme om en fælles forståelse. At de forskellige videnskaber, religion og meditation synes at have forskellig udgangspunkt, men fælles mål; erkendelsen..

Fyr løs Kashmir..

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Din 1. teori blev første gang formuleret i 1637 af René Descartes. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
jeg kan godt lide tanken om, at der altid har været den samme ''masse'' i verden. denne ''masse'' har ændret sig, udviklet sig, vokset og og skrumpet. men den samme omgang molekyler som alt er skabt af har altid vært der og er blevet genbrugt på forskellige måder og nu er blevet til vores verden.

Rene descartes teori syntes jeg på en måde er mangelbar. selvfølgelig er vi bundet af vores sanser til at opfatte, men det er jo tanken bag sanseindtrykkene der gør at vi opfatter.
Jeg kan dog ikke bevise hverken om vi er styret af vores sanser eller om vi styre dem.

Admin
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
jeg kan godt lide tanken om, at der altid har været den samme ''masse'' i verden. denne ''masse'' har ændret sig, udviklet sig, vokset og og skrumpet. men den samme omgang molekyler som alt er skabt af har altid vært der og er blevet genbrugt på forskellige måder og nu er blevet til vores verden.

Det er kun energien i universet, der er konstant. Masse kan godt "forsvinde" og blive omdannet til energi. Men det er vist kun i kernereaktioner og annihilering med antistof det sker. Hvis det ikke sker, består atomer i princippet til evig tid.
Men jeg synes det er en sjov tanke, at ~98% af de atomer vi består af udskiftes i løbet af et år. (kan godt bakke det op med en artikel, men den koster penge at få adgang til desværre). Intuitivt synes jeg det er en underlig tanke, at det stof man består af nu, ikke var en del af en selv for blot et par år siden. Alligevel ligner man sig selv, har den samme bevidsthed osv.

Til trådstarter: Jeg er delvist enig i dine teorier. Tror også at man i princippet vil kunne syntetisere et menneske i et laboratorie (omend det kræver "ret" avanceret kemi :P ). Men jeg tror ikke at man kan have en bevidsthed uden en krop. Jeg tror vores bevidsthed blot er opbygget af stof, og at alle vores tanker er kemiske reaktioner og elektriske signaler. Jeg tror ikke, vi er mere end et system af molekyler, som vekselvirker på avanceret vis.

-Jimmy Carter

Junior medlem

:) Godt at være enige.

Det virker jo så herlig logisk og enkelt at det hænger sådan sammen. Man kan undre sig over hvordan religion kan bestå i et moderne samfund... Mere herom senere :)

At tage udgangspunkt i at det vi kan se, den fysiske verden, eksisterer, må være ret ligetil og logisk for ethvert menneske.
Tænker man over det, virker det også meget "letslugeligt" at man kan koge alt ned til at bestå af en eller få af de samme, byggesten. Alt har en masse, selv energi. Energi kan bruges til at flytte noget, og det siger sig selv at hvis man skal flytte noget kan det ikke gøres uden tilstedeværelsen af en fysisk masse til at gøre det med.
Intet kan opstå og intet kan forsvinde. Universet er det område i tiden afgrænset af tilstedeværelsen af fysisk masse. Dvs. at der ikke er noget univers der hvor der ikke er energi. Inden for universets grænser sker der kun ændringer i massernes/energiernes tilstande.

Hvis mennesket finder den fælles byggesten og lærer at manipulere den, vil alt være muligt bla. tankelæsning. Hvis det er muligt for mig, med mine tanker, at læse/se andres tanker må dette være den eneste måde hvorpå jeg endegyldigt kan få bevist at andres tanker også eksistere.

Det første spørgsmål de fleste nok vil stille herefter er nok "hvorfor?". Hvorfor er vi til? Jeg som individ og os som menneskerace? Her er et bud:
Hvis man tænker lidt over det er fællesnævneren for målet med alles liv, at have det godt. Det er naturligvis forskelligt hvad folk ser som godt, men spørger man, tror jeg de fleste vil tilslutte sig at de i bund og grund bare vil have det godt.

Formålet med mennesket:
Da alt i universet har en masse og en retning kan alt forudsiges, hvis man kender nok til omstændighederne. Kender man de fysiske forhold der gør sig gældende for en bolds bane efter den har ramt en mur (boldens hårhed, retning, fart osv.) kan man på forhånd sige præcis hvad der vil ske når man kaster den.
Universet består af en masse "bolde" (energier/masser) med en retning og en fart.
Jeg ser universet som et oprørt hav af energi. I øjeblikket er der masser af aktivitet. Mange energier overgår fra en tilstand til en anden. Med tiden vil havet komme til at ligge stille. Energierne påvirker hinanden til over tid at opnå ens retning og fart. Når universet når dertil vil alt have samme retning og fart, tilstandsændringer vil ophøre og "tid" vil ophøre. Det eneste der kan forhindre dette er tilstedeværelsen af bevisthed på et vist niveau.
Mennesket er jo til syvende og sidst det samme, energier der overgår til andre tilstande, og man ville derfor, med den rette viden, være i stand til at forudsige en handling.
Hvis jeg kendte til alt om en person ville jeg kunne sige præcis hvordan denne ville reagere hvis jeg slog ham. Hvis den selv samme person var klar over at det hænger sådan sammen, og vidste hvordan han ville reagere, vil han nu være i stand til at gøre noget andet (noget uforudseeligt). Det er kun bevistheden om en ting der kan gøre en istand til at ændre den.
Menneskets opgave er derfor at holde "gang" i universet?

Junior medlem

Har en teori, om at hver person, er i centeret af universet, da vores lille grønne/blå planet, giver mest mening.

Har dog også en teori om at vi er skabt af jorden, og derfor også er "jorden" og universet, som er sat sammen, med energier som sætter det hele sammen, til en uendelig voksende, popularitet.
Hmm, Har også tænkt meget om realitet, da jeg har svært ved at skældne mellem realitet og virkelighed.

Dog har jeg også en anden teori, om at en tanke og en bestemt synspunkt som er i en anden person/alien, kan konstateres realitet, ved at kommunikerer med hinanden.

Har også en anden teori om at, menneskets realitet, sker i selvets sind.

egentlig ligner vi alle sammen hinanden når vi snakker om energier, men med et sind af realitet, som kan bøjes, i sindet selv, i form af et andet synspunkt på det samme emne, kan alt være en realitet,
da sindet selv har "skabt" sig en realitet. Faktisk er realiteten så forskællig, fra person til person at en person jeg har set i tv'et faktisk kan se mattematiske tal, i hovedet med klare farver, stjerner, og sit eget billede helt "automatisk" forbundet og sat sammen med hukkommelsen, med en kæde af, forskellige "ting", her i universets selv.

Prøv og forestil dig hvor mange vrangsforestillinger der findes i vores sinde, nogle som skiller sig fra realitet, til ren vrangsforestilling, som komplet har designet sig selv, af sammensat indbildning.
som i sidste ende, fører til en død ende.

Hmm, tror centeret er os, og jo nærmere vi er på centeret, er der flere muligheder, er der for hvad realiteten, har mulighed for at være,

har teorien om jo yngre, og friske vi er, jo advancerede bliver realiteten, små detaljer, som giver en "mening" og en helt anden mening om en anden ting fra denne, jungle af forskellige energier.

Tror på at vi vil være i stand til at blive så kloge at selv einstein, kan smutte hjem med hans, teorier.
Det handler simpelthen om at tro på sig selv, til at tage et skridt, frem i en uendelig voksende realitet, bruge synet, fra sindet og øjnene, huske og lærer fra sit skridt, og tage nogle skridt til, hvor man til sidst bliver så hurtig at man til sidst ender død på en motorvej, af uendelig mange, energier som hen ad vejen, er delt med andre individer, som også tænker på realitetens synspunkt fra andre individer.

Hvis nu en person spørger om en snitte af den anden individ, og individet hælder en "normal" dose op, til sin ven,
hælder han en dose op som han sandsynligvist selv ville have taget, eller at han vælger en dose som skabt af mange andre individer, en realitet for hvor tæt på en normal god highness man kan komme på i hans realitet om at blive i det mindste godt rimelig høj af dosen,
da det på den anden side ikke kan forudsiges, hvor høj individet, egentlig bliver af dosen.

Hvordan kan en lærer, oplærer en elev, om hvad en ligning er, da man skal gå igennem nogle grund regler?
Da grundreglerne er skabt af en individ og en række kommandoer som alle sammen, ender med et ændret tal,

Tal, eller anden synspunkt, og realitet på tingene, skabt af et eller flere individer, som i enderesultat giver en realitet, for en eller flere mængder.

Forestil dig et stativ, som samles fra bunden og linkes med stænger, som gør at du kan bygge på den. Er byggestativet for real?

Er det da.....
Er din vrangsforestilling i dit sind, skabt af linkede hjerne celler, som egentlig også er for real?
Er det da...

er tallene på computerskærmen som er lavet af pixels, som er på dit skrivebord for real?

Har en teori om at kroppen, er hjenen, da hjernen består af nogle sanser, så som øjne, næse mund, hals rygsøjle, hjerte, lunger, lever, og alt det der.

Junior medlem

Yeah, lige præcist, Da vi er et meget komplex kontrol center, med arme og ben, kan vi nemt ændre og holde gang i universet, alle de små detaljer, som kan gøre en stor stor foreskel.

Vi har ideer om at pumpe mars op med koraler, som gerne skulle kunne skabe, en dejlig åndelig luft, med tid.
Da mars og jorden minder lidt om hinanden, med tordenvejr, storme og alt det der.

Junior medlem

davs

er enig når kashmir siger at det i bund og grund handler om at have det godt, vis godt er det rigtige ord

men vis det du spørger mig handler det ikke kun at jeg har det godt, livet er helligt, ikke i religiøs forstand det er BARE helligt,
og derfor må alle mennesker der har det godt både i hovedet og i kroppen bestræbe sig på at at hjælpe andre der har det dårligt.

det er den meget meget korte ud gave af min livs filosofi

ps, i spørgsmålet om gud tjek den her http://www.youtube.com/watch?v=AqnEGu8VF8Y

fred kærlighed og lykke til

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]