Jeg kan godt se den tilsyneladende modsætning mellem de citater, hvor Dennet skriver, at man skal se bort fra qualia, og at det ikke findes, og de citater hvor han siger, at vi dog har bevidste oplevelser.
Og jeg kan også se den tilsyneladende modsætning mellem citatet, hvor han sammenligner bevidstheden med en tom kasse (med et eksempel fra Wittgenstein) og dem hvor han siger, at vi HAR bevidsthed og bevidste oplevelser.
Jeg er dog rimelig sikker på, at det kan forklares såleds:
Jeg
tror, at pointen er, at han mener, at vi IKKE har bevidsthed, hvis man med "bevidsthed" mener noget som udelukkende er subjektivt tilgængeligt og kun kan forstås udfra et førstepersons-perspektiv (som "qualia"). Men at vi kun har bevidsthed, der er intersubjektivt tilgængeligt og forståeligt fra en tredjepersons-synsvinkel - f.ex. vha. moderne fysik eller bio-kemi. Dennet's våde drøm er såvidt jeg ved at reducere alle videnskaber og alle fænomener til fysik og fysiske fænomener.
Så når han skriver, at "vi har bevidsthed", så mener han IKKE den samme slags "bevidsthed" som non-reduktionistiske filosoffer mener, hvor der er et subjektivt og førstepersonligt aspekt af oplevelserne som er essentielt for dem. Dennet angriber - så vidt jeg ved/husker - dén position, som f.ex. Thomas Nagel fremlægger i sin (enormt) berømte artikel "What Is it Like to Be a Bat" (1974), som går ud på, at der er noget særligt førstepersonligt ved den bevidste oplevelse, og at bevidsthed har en karakter af "hvordan det er at være... " ("What it's like to be...") - f.ex. kan mennesket ikke forestille sig "hvordan det er at være flagermus" og "komme ind i hovedet på flagermus", da vi OPLEVER ting helt anderledes end en flagermus. Og det er dette særlige oplevelsesmæssige aspekt ("qualia") som kendetegner bevidsthed... Og det er pga. dette subjektive, førstepersonlige (og måske endda "ubeskrivelige" i betydningen "præ-sproglige" eller "ikke-begrebslige") aspekt af fænomenet "bevidsthed" der gør, at man IKKE kan undersøge det fra en "objektiv" tredjepersons-synsvinkel som man f.ex. bruger i fysik. Vi kan ikke udtømmende beskrive det særlige ved oplevelsen af rød (altså "bevidstheden om rød") bare ved at beskrive de fysiske processer der sker i hjernen når kroppen sanser noget rødt - det særlige ved bevidsthedsfænomenet er netop IKKE de fysiske (følge)processer men selve "
følelsen".
... Altså hvis man tror på, at "qualia" findes.
Dennet vil måske også mene at denne "følelse" findes, men at der intet problem er i at undersøge den fra et tredjepersonligt perspektiv. Og dermed gør Dennet "følelsen" til noget andet end "qualia" (som begrebet "qualia" traditionelt er defineret), da qualia er noget, som kun kan opleves subjektivt og førstepersonligt og som man IKKE kan beskrive udtømmende fra en tredjepersonlig vinkel. JEG vil ikke kunne gengive præcis det "qualia-agtige" ved DINE oplevelser, da de netop er karakteriseret af kun at kunne opleves "inde i hovedet på dig", og ikke længere er qualia, hvis JEG forsøger at beskrive DINE oplevelser (eller hvis jeg beskriver mine egne fra et neutralt, subjektivt, objektivt og videnskabeligt synspunkt), men bare fesne forsøg på at fange noget med ord som er karakteriseret ved ikke at kunne fanges med ord. Dennet mener bl.a. man kan beskrive disse subjektive "følelser" videnskabeligt vha. hans "hetero phenomenology", som du kan læse en beskrivelse af i artiklen "Who's On First?", som jeg linkede til i mit tidligere indlæg.
Så når jeg skriver "Dennet mener, at vi er kroppe uden SUBJEKTIVT bevidstheds-indhold", så skal trykket nok lægges på "subjektivt", da han jo forsøger at holde fast i, at vi
har bevidsthed - men at det IKKE er bevidsthed som er subjektiv.
Og det er
præcis dette subjektive ved vores oplevelser, som nogle non-reduktionister har valgt at kalde "qualia" - "qualia" er netop de ting som JEG oplever, når jeg oplever noget, og som adskiller min egen følelse af smerte fra den oplevelse jeg har, når jeg ser/hører/føler andre der har ondt. Smerten opleves på en speciel måde som MIN smerte - der er en bestemt følelse knyttet til den.
JEL skrev:
Og min pointe med at sige han modsiger sig selv er så følgende:
Hvordan ka' han sige noget om hvorvidt andre personer har bevidsthed, eftersom han ikke påstår at ku' opleve andre end sin egen?
Altså, hvordan ka' han på den ene side sige at man ska' tie om indholdet i den lukkede æske, og så samtidig mene at man godt ka' antage at alle personer har hver deres individuelle bevidsthed.
Det ser jeg som en kontradiktion.
Det kan han, da han netop mener, at bevidsthed kun findes i den forstand, at det er tilgængeligt for en tredjepersonlig undersøgelse. Dine bevidstheds-oplevelser fremstår altså i deres fulde "virkelighed", når jeg hører dig beskrive dem til mig verbalt (ifølge Dennet).
Det er "qualia"-begrebet, som man skal se bort fra, og som IKKE findes i vores bevidstheder. Der er IKKE noget oplevelsesmæssigt ved vores bevidstheds-tilstande, som IKKE kan beskrives fuldstændig udtømmende med ord, og dermed forstås helt præcist af en anden person (som altså ikke oplever følelsen fra den førstepersonlige synsvinkel, da det ikke er hans egen, men fra en tredjepersonlige). Og når jeg hører/læser hvordan du har beskrevet dine følelser og bevidstheds-tilstande, så "mangler" der ikke noget, ifølge Dennet.
Selve følelsen af smerte er lige så virkelig for personen der hører mig råbe "AV!" som den er for mig (ifølge Dennet).
Dette er så i modstrid med non-reduktionister, der mener, at DU ikke kan forstå præcis hvordan JEG har det, når jeg føler smerte, da du kun kan opleve smerten fra din egen anden- eller tredje-personlige synsvinkel, mens jeg oplever
min smerte som min egen (fra en førstepersonlig synsvinkel).
...
JEL skrev:
Det er muligt jeg har misforstået begrebet 'qualia', men mit indtryk er at det refererer til specifikke/afgrænsede oplevelser af bevidsthed.
Altså at 'qualia' er udtryk for et forsøg på at kvantificere (altså udtryk for reduktionisme) bevidstheden i specifikke oplevelser der står alene.
Du tager fejl, hvis du mener, at qualia-tilhængere er reduktionister. Qualia er jo netop udtryk for noget ureducérbart, oplevelses-mæssigt ved bevidstheden, som IKKE kan reduceres til fysiske processer i hjernebarken. Det er - det er jeg ret sikker på (kom gerne med citat der viser det modsatte, hvis du har det - jeg orker ikke at læse Wiki-artiklen om qualia lige nu) - noget, som IKKE kan afgrænses, måles og vejes. Og dermed ikke noget der kan beskrives af moderne naturvidenskab (eller andre videnskaber der benytter sig af en tredjepersonlig "objektiv" metode). Og dermed ikke noget der kan reduceres til et naturvidenskabeligt fænomen (som f.ex. Dennet gerne ville gøre det).
Jeg tror, at du har forstået begrebet "qualia" rigtigt (ihvertfald hvis det stemmer nogenlunde overens med det jeg skriver i det lange, foregående afsnit - det burde være rigtigt), MEN at du HAR misforstået begrebet "reduktionisme".
"Reduktionisme" betyder - i denne kontekst - en tro på, at man kan beskrive bevidstheds-fænomener udelukkende som fysiske/materielle fænomener, og derved dække ALLE relevante aspekter af hvad bevidsthed er. Folk der mener dette, fjerner jo netop alle de subjektive, førstepersonlige ting ved bevidstheden væk, og
reducerer dermed "bevidsthed" til at være noget fysisk/materielt.
...
JEL skrev:
Den anden side er at jeg kan læse mig til, på wiki'en om ham som person, at han mener vi besidder fri-vilje. Altså at vi ka' træffe bevidste valg og ikke er styret af de love der gælder for materie:
Daniel_Dennetten.wikipedia.org/wiki/Daniel_Dennett skrev:
he is a confirmed compatibilist on free will
Og det ka' jeg naturligvis ikke afvise er korrekt, for det ville jo kræve at jeg ku' bevise at vi IKKE havde fri-vilje (og hvis jeg ku' det, så ville jeg jo ikke spekulere over det

), men jeg savner bare at han kommer med en forklaring på præcis HVORDAN han mener at bevidstheden ka' undgå at være underlagt materien's love, samtidig med at han mener det er materien der skaber bevidstheden.
Mht. spørgsmålet om den frie vilje (som jo egentlig var dét som tråden hér handlede om), så ved jeg faktisk ikke præcis hvordan Dennets bevidstheds-filosofi hænger sammen med hans syn på determinisme og fri vilje. Jeg postede bare alle links'ene til Dennet-artiklerne (og de andre artikler om bevidstheds-filosofi) som kommentar til ham fyren der nævnte en bog af Dennet som læsetip.
Jeg syntes at det var ok at gå lidt offtopic, da der var rigeligt med filosofisk indhold i en snak om bevidstheds-filosofi, og da jeg ikke syntes, at ham der nævnte Dennet-bogen (eller alle jer andre, der fik anbefalet Dennet men ikke fik nogen artikler) skulle snydes for en masse gode artikler af Dennet OG lidt kritik af ham.
Men måske kan du få en forklaring af DACJ, som var ham der nævnte Dennets værk "Consciousness Explained", på hvordan Dennets bevidstheds-filosofi hænger sammen med hans syn på fri vilje (?)