Homo Superior, jeg synes du tager det lidt ud af sammenhæng. Det er rigtigt at mennesker forstår sig selv i kraft af deres modsætninger (også dig, noname

- eksempelvis, hvis du ser en person der er voldelig og ubehagelig identificerer du dig ikke bevidst som hans modsætning. Men først når du ved at en sådan personlighed eksisterer kan du tage afstand fra den.)
Det er klart at man ellers noget mere bevidst identificerer sig som værende, i en grad, ens med sine peers. Men hvis nu en person og hans venner var de eneste mennesker på jorden ville de ikke have noget sammenligningsgrundlag, og derfor ikke vide hvem de var i forhold til noget andet - de ville slet ikke have en opfattelse af at noget
andet eksisterede, og derfor slet ikke opfatte deres
ene.
Det trådstarteren fyrede op under havde jo ikke det store at gøre med denne universelle sandhed, at alt er relativt.
For at svare på indlægget vil jeg sige at fænomenet selvfølgelig er sandt, og jeg er enig med det. Dog kan jeg ikke lide måden det bliver beskrevet på og i grunden hele den mentalitet der ligger bag forståelsen af det - det såkaldt positive samfunds identitet. Det bygger jo på at "vi ophøjer vores sandhed som værende den universelle, altoverskyggende sandhed og alt der er fravigende er forkert per definition". Selvfølgelig er det lidt en forsimpling af det, men det er sådan set hvad der bliver sagt.
Men den måde det bliver lagt ud på virker for mig en smule koldt beregnende i stil med "lad os se hvilken mekanisme der går ind i sindet hos en 'anderledes' for så derefter at børste det af skulderen som værende en psykisk malfunktion. Resultat: Vores værdier fortsætter som de positive/rigtige."
Det er helt sikkert rigtigt at det i mange tilfælde er et 'skjold' der lukker af for problemerne. But.. Det er mere et udtryk for folk i almindelighed. F.eks. kan den positive personligheds følelse af at 'passe ind' og at 'gøre det rigtige' nok være et ligeså stort skjold.
For mig virker det som om at hvis man oplever noget negativt, er den instinktive handling at "der er noget galt her - jeg går sgu derover i stedet" hvorimod hvis alt er fryd og gammen så vokser du op og tror at alt er i den skønneste (nye verdens)orden (

) og uden at sætte spørgsmålstegn ved det - hvorfor skulle du? Alt er jo så godt, så godt.
På den måde er den negative personlighed at foretrække, i min mening. Og det faktum at den negative personlighed kan opstå er jo netop et udtryk for at der
er noget galt i samfundet! (og derved forældrene).
Des værre samfundet er indrettet i forhold til hvad der burde være dets vigtigste funktion, at opretholde et sundt sind hos individet, des flere negative identiteter bliver skabt. Med mindre man måske er i stand til at holde det så kontrolleret at der slet ikke er rum for de negative at kunne bevæge sig i, så samfundet bliver et komplet 'positivt' et, men med langt større depression og usunde sind ad libitum.