Jeg ser frem til yderligere kommentarer, hvis du kan få tid.
Citat:
Jeg har lidt travlt nu, men vil bare til det sidste sige, at jeg altså ikke sagde, at noget skulle være mere oprindeligt end noget andet. Bare at ydre Jeg'er, det vi oplever som Du'er, også åbenbarer sider af Jeg som Jeg selv ikke kan åbenbare.
Så mener Vi det samme. Forsøger man at forstå, løber man altid chancen for at misforstå.
---
Af hensyn til debattens fremdrift vil følgende post forsøge at opsummere de ideer, der ind til videre så småt er blevet antydet og derved tematiserer et par retninger, som tråden evt. kunne udvikle sig i.
Oddens to første indvendinger og undertegnedes kommentarer til disse, synes at nødvendiggøre et skel imellem
a. 'Jeg' som et abstrakt, generelt koncept, der gives alle mennesker på samme måde og
b. 'Jeg' som en konkret, specifik reference til den enkelte brugers egen subjektivitet: Oddens brug af 'Jeg' betyder Odden og 03-04s brug af 'Jeg' betyder 03-04. Personligt foreslår jeg, at det objektivt-almene 'Jeg' (eller 'Mig') skrives med stort forbogstav -uden citationstegn omkring ordet -imens det subjektivt-specifikke 'jeg' (eller 'mig') skrives med lille forbogstav: Altså
a. Jeg/Mig og
b. jeg/mig. Hvis vi fastholder dette skel bliver den enkelte brugers argumentation lettere at følge.
Som konsekvens af dette skel, må vi ligeså forsøge at karakterisere
hvad der distingverer de to størrelser Jeg og jeg i forhold til hinanden -hvis der på nogen måde kan siges at være en afgørende forskel på de to. Giver sådan et skel overhovedet mening, eller vil de to ord altid repræsentere det samme?
Oddens tredje kommentar og undertegnedes svar til denne, synes at indikerer en enighed om, at forholdet mellem Jeg og Fællesskabet er af afgørende karakter, for at begribe meningen med begge ting. 'Fællesskabet' betyder, som jeg ser det, den almene ide om menneskeligt samvær, som denne kan komme til udtryk på vidt forskellige måder: Jeg kan have venner, fjender, et samfund, en familie, en religion og tusindvis af andre ting -Jeg kan endog deltage på et internetforum! Yderligere kan 'Fællesskab' også siges at manifestere sig i forholdet mellem Mig og Dig, i og med at disse to størrelser kommunikerer og derved søger en fælles betydning af denne kommunikation. Overalt vil Jeg kommunikerer med Dig, med intentionen om, at Du kommer til sidst vil forstå hvad Jeg mener. Mht. til 'Dig' foreslår jeg en analog skelnen imellem Dig og dig.
På baggrund af dette, kan Vi føre en samtale om subjektiv og objektiv individualitet, som denne manifesterer sig i mit forhold til mig selv og fællesskabet og i Mit forhold til Mig Selv og Fællesskabet.
-jeg vil selv forsøge en sådan afklaring i en senere post.
Til slut må Vi dog heller ikke overse muligheden for, at diskussionen udvikler sig i den totalt modsatte retning. Denne ville kunne manifestere sig via tilkendegivelse af kritiske holdninger til emnets
tvivlsomme eksistensberettigelse, fra én eller flere af psychedelias brugere. Disse indlæg kunne eksempelvis kalde denne tråd for: Latterlig, pseudo-filosofisk, prætentiøs, idiotisk eller andet i den dur. Overordnet, ville man kunne klassificerer sådanne indlæg som anklager om
meningsløshed. Dette er bestemt en lødig indvending, så alt fjendtlighed vil blive modtaget med åbne arme!