Kære psychedelia. Jeg bringer her et stemningsbillede fra min hjerne, der lige i øjeblikket lader op til en massiv implosion. Jeg håber på at kunne viderebringe billedet i en nogenlunde naturtro form, men det er aldrig lykkedes mig endnu. Alt er meget konfust og enhver tanke lever kun i et øjeblik, så hvis den er fanget her, er det på bekostning af en anden.
Citat:
Jeg beklager, hvis dette er havnet i det forkerte forum. Min egen opfattelse af begrebet filosofi siger mig, at dette er relevant, men der kan selvølgelig være andre opfattelser, der taler for noget helt andet.
Jeg har igennem de sidste par år med stor success brugt psykedelika og meditation som redskaber til at udvide min bevidsthed. Med den formulering mener jeg, at jeg åbner og udvider rammen for, hvad jeg kan fatte – tager fat i mine tanker og dykker dybt ned i dem og møder nye koncepter, der før i tiden havde ligget uden for min fatningskompetence. Jeg erkender sandheder om mig, mit liv og min verden. Disse sandheder følger ikke altid logiske eller fysiske rammer, men de giver på en eller anden måde mening. Jeg bliver altid bekræftet i, at det giver mening, med et subtilt nik fra min underbevidsthed. I denne sammenhæng vil jeg nævne, at jeg altid har følt en splittelse i mit indre. Jeg taler meget med mig selv. MEGET. Som to mennesker, hvor den ene konstant betrager den anden, der en gang imellem skider et guldkorn ud af numsen, til stor fascination for den første – min bevidsthed. Jo mere jeg dykker i mit sind og jo flere vinkler jeg angriber det fra (her mener jeg både stoffer, meditation og nye tankemønstre generelt), desto større bliver min bevidsthed.
I samme periode er en ny side af min underbevidsthed dukket frem. Jeg har altid været god til at manipulere mig selv, fortælle, at det hele nok skal gå; ”Du bliver ikke afhængig af smøgerne, du er jo ikke som de andre. Din jernvilje vil gøre, at du aldrig mærker abstinenserne”. Sådanne ting kunne jeg sige til mig selv. Det viste sig senere, at jeg ikke kunne kvitte tobakken uden kvaler. Jeg faldt alt for nemt tilbage, for jeg blev ved med at fortælle mig selv, at det nok skulle ordne sig, ligegyldigt om jeg røg eller lod være.
Det var her, og efter mange andre eksempler på min fejlbarlighed, at jeg begyndte at tvivle på min egen stålsatte vilje og overvejede, om jeg blot gik og narrede mig selv. Jeg så tilbage på mit liv, som jeg har levet skødesløst og ataraksisk og alligevel med en ekstrem og undertrykt frygt for ansvar og konsekvenser. Jeg ville så langt hellere leve i mig selv og kun stå til ansvar for min underbevidsthed, men jo mere jeg gjorde det, desto sværere blev det at forholde sig til den virkelige verden og den slags ansvar, den indebar.
Min tvivl ledte mig til den største, farligste og mest smertefulde erkendelse – jeg, eller nærmere betegnet min underbevidsthed, er sårbar. Hvad hvis jeg tager fejl? Hvad hvis alle de fantastiske sandheder, jeg er kommet frem til, og som giver mit liv mening, og som for øvrigt fylder det meste af min hverdag, rent faktisk ikke er sande? Har jeg brugt årevis af mit liv på at fortolke alt, hvad jeg ser i min søgen efter mening, uden egentlig at komme med et brugbart svar? Hvad hvis alle de svar, jeg er kommet frem til, ikke giver mening for andre end mig, og de netop kun giver mening fordi jeg overbeviser mig selv om, at de er rigtige? Hvad så? Ja, så er jeg en gemen løgner og på samme tid et godtroende bløddyr. Av.
Jeg har altid haft svært ved at tale om min indre tumult, men efter mit verdensbrud blev det helt umuligt at sætte ord på. Jeg er langt fra kommet over det - selvom jeg har erkendt, at mine tanker medfører problemer, bliver jeg ved som jeg altid har gjort. Sådan en vane som at søge råd i sin underbevidsthed er næsten umulig at vænne sig af med. Det når at foregå, før jeg fatter det. Det kan hænde op til flere gange i minuttet, at jeg stopper op, bliver blank, fortolker, og går tilbage til hverdagen, en smule mere tilfreds, for der var pludselig noget, der gav mening. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på det selvdestruktive i det, for jeg er bange for endnu et verdensbrud, og ser altså tit på disse daglige indfald som negative. Det hænder at jeg bliver meget ked af det, når jeg indser hvad jeg har gang i.
Her for nylig faldt jeg tilfældigt over diagnosen ADD. Der tegnede sig lynhurtigt et billede af mig som lidende af ADD – ud over, at den passer på mit barndomsliv (muligvis med tilføjet H), giver den også ny mening til de ufokuserede og ustrukturerede tanker, jeg altid har haft, min manglende struktur og ordenssans (og manglende evne til at indlære disse), min lynhurtige tendens til at nøle og udskyde, etc. etc. Jeg ved godt, at hverken ADD eller nogen anden diagnose kan presses ned over nogen og bruges som begrundelse for den givne persons tankemønster og adfærd, men ADD kunne give mig svaret på nogle af de store problemer, jeg har tumlet med. Og det føltes da godt nok også som en sten fra brystet, da jeg snakkede med forældre og nære venner om det, og blev bekræftiget i min teori. Jeg var ved godt mod, da jeg fik lavet en aftale med min læge, der satte en halv time af til en samtale – jeg kunne nu se en ende på problemet. Desværre gik der ikke mere end fem minutter før min kæbe bankede huller i klinikkens gulv. Min læge var stik imod min diagnose, men medgik modvilligt at henvise mig til en psykiater. Hans manglende opbakning slog mig helt ud, og dagen i går endte i en lang og udmattende kamp mellem mit ego på den ene side og konfrontationen med det virkelige liv på den anden side. Ligeledes har i dag været fyldt med forvirring, og denne tekst er indtil videre det mest konstruktive, jeg har produceret siden søndag aften.
Nu sidder jeg og er fuld af spørgsmål. Jeg har aldrig kunnet få svar på disse, da det nok er mig selv, der skal svare, men alligevel;
Er det mig, der har fundet på, at jeg pludselig har ADD? Og med hvilket formål?
Jeg føler mig klogere end de fleste af mine medmennesker – ikke i færdigheder eller viden, men i visdom og indsigt. Er dette noget indbildsk bavl, eller er der stadig håb forude?
Er der andre, der har erfaringer med sådanne destruktive tankemønstre og/eller metoder til at bryde dem?
Citat:
Jeg beklager ligeledes, hvis intet af dette gav mening. Jeg føler mig lidt til en side, min tankegang er sprækket op og sat tilfældigt sammen, og jeg er på ingen måde i stand til at vurdere "normaliteten" i hvad jeg siger.
Edit: Jeg har redigeret lidt i dette indlæg, mest for min egen skyld. Det skræmmer mig når jeg ser, hvor negativ en tilgang jeg har haft til min "tilstand". Jeg har sidenhen rykket væk fra disse tankemønstre, med hjælp fra blandt andet de efterfølgende indlæg, og jeg sætter stor pris på kommentarerne!