Jeg stødte på denne liste for nyligt:
Citat:
SYMPTOMS OF RELIGIOUS ADDICTION
© Paschal Baute 1993
Inability to think, doubt, or question religious information and/or authority
Black-and-white, good/bad, either/or simplistic thinking: one way or the other
Shame-based belief that you aren't good enough or you aren't doing it right
Magical thinking that God will fix you/ do it all, without serious work on your part
Scrupulosity: rigid obsessive adherence to rules, codes of ethics, or guidelines
Uncompromising judgmental attitudes: readiness to find fault or evil out there
Compulsive or obsessive praying, going to church or crusades, quoting scripture
Unrealistic financial contributions
Believing that sex is dirty; believing our bodies or physical pleasures are evil
Compulsive overeating and/or excessive fasting
Conflict and argumentation with science, medicine, and education
Progressive detachment from the real work, isolation and breakdown of relationships
Psychosomatic illness: back pains, sleeplessness, headaches, hypertension
Manipulating scripture or texts, feeling specially chosen, claiming to receive special messages from God
Maintaining a religious "high", trance-like state, keeping a happy face (or the belief that one should...)
Attitude of righteousness or superiority: "we versus the world," including the denial of one's human-ness.
Confusion, great doubts, mental, physical or emotional breakdown, cries for help
The ultimate temptation of the believer is to assume that his or her way to God is the best or only way for others. The particular Way to God becomes what is adored, not the ineffable and incomprehensible Mystery to which we give the name of God.
In essence we have become addicted to the certainty, sureness or sense of security that our faith provides. It is no longer a living by faith, with hope and growing in unconditional love.
http://www.lexpages.com/SGN/paschal/rel ... ction.htmlDen er ret interessant, og brugbar i snak med de personer der mener de har indset sandheden som den er, og den vi alle bør følge, og derved underkender menneskets mangfoldighed. Jeg synes egentlig den passer til enhver overdreven tilknytning til ethvert tankesystem eller logik.
Jeg mener det er naturligt man er lidt tilknyttet sine egne ideer og den process man selv står i centrum i, men det der viser, at en person ikke er fanatisk, er for mig at se ens evne eller vilje til at turde udfordre sit eget verdenssyn, og ikke stå stædigt fast.
Men tror I, at man skal passe på hele listen? Eller er det bare en af dem man skal kunne opfylde for at være sygeligt tilknyttet et system? Jeg vil ikke mene det bare kan være en eller et par stykker, og ej hellere tror jeg ikke der er nogle der passer 100% til listen.
Jeg tænker det kan bruges som et ok redskab til refleksion over, hvor tilknyttet man er, og evt. også til at blive opmærksom på, hvornår man har med en "nutcase" at gøre. For lige at bruge et meget negativt ord.
Jeg har altid selv tænkt personer som står så hårdt på deres eget, at en del af de symptomer listen her opremser, blot har været høje på dem selv. Og ego-tilknytning er nok en stor del af det. Men jeg synes idéen om en religiøs afhængighed er spændende.