Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 15:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 maj 2012 10:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 okt 2010 09:53
Indlæg: 54
Citat:
Dét vi kalder menneskelig intelligens kunne så blive opfattet som denne computers forsøg på at blive selvbevidst; den betragter sig selv gennem os. Ihvertfald har den selv udviklet sin egen intelligens, for vi kom ud af evolutionens lange mekanisme.


Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 maj 2012 01:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 maj 2012 12:11
Indlæg: 4
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2012 12:26 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Den holdt sku' længere end jeg gjorde, denne tråd, men nu har jeg fået besøgt psykedelia igen.
(vigtigt viden, i know)

Så for lige at opsummere som en måske afsluttende kommentar:

Alt i alt er folk blevet enige om at svaret til spørgsmålet ikke findes. Svaret afhænger, som en del også nævner.
Men ud over det, har vi da fået nogle rimelig gode svar ( :lol: ).

Jeg ville her gerne have citeret en masse indlæg, men man kan åbenbart ikke gå så langt tilbage.

Tak for alle jeres svar, bud og diskussioner.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jun 2012 14:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2012 16:35
Indlæg: 122
Sjovt du nævner det, de spørgsmål har jeg også rendt med oven i hovedet, når jeg har været blæst af på 2C-B. Hvad går det hele ud på? Jeg har følt jeg var lige ved at regne det hele ud, og tilsidst ikke kunne se nogen mening med livet.. Jeg følte jeg var på vej mod en stor sort mur :D Det er mega fucked og så forstår man ikke den tankegang dagen efter :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2012 00:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 dec 2011 18:21
Indlæg: 30
... Hvad relaterer du ultimativt til, eller hvad er vigtigt for dig at vide og derfor spørge om?

Det er et godt spørgsmål, fordi det tvinger dig til at klargøre for dig selv, hvad du synes er vigtigst for dig (netop dig og ikke andre).


Ville man da ikke med rette kunne sige, at det spørgsmål, som alt levende relaterer sig ultimativt til, vil være det vigtigste spørgsmål af alle? Er der et fundamentalt spørgsmål, som alt levende relatere sig til?

For mig at se, kan sådan sådan et spørgsmål eksempelvis lyde som følgende: Hvordan sørger vi, sammen, for at skabe mest tilfredshed i verden? Man bør da først debattere, hvorvidt dette spørgsmål virkelig forholder sig til alt levende. Og om tilfredshed er det ultimative stadie inden for glæde, og om glæde er det ultimativt vigtigste, osv.

Min holdning er endvidere, at dette spørgsmål relaterer sig til alt levende, og at glæde er det vigtigste for levende organismer. Deraf slutter jeg at spørgsmålet i mindste fald er meget vigtigt. Jeg mener dog ikke, at det er ultimativt. For der er så meget andet i verden en biologiske systemer, som spørgsmålet overhovedet ikke forholder sig til. Derfor vil jeg ikke kalde spørgsmålet ultimativt, men måske 'deroppe af'.

Det fører mig videre til et citat jeg læste her forleden (kan ikke huske hvor...) det lød sådan:

"Hvis universet er svaret, hvad er da spørgsmålet?" Jeg tror netop dette spørgsmål er det spørgsmål vi er ude efter. Jeg tror netop det spørgsmål, som citatet femstiller er det mest ultimative, da det forholder sig til spørgsmålets egen natur. Det forholder sig til alle spørgsmål mulige - det forholder sig til kunst, kaosteori, kvantemekanik og kosmologi. Det forholder sig til værdier, attituder og hele moletjavsen.

Jeg tror derfor, at det måske er lidt dumt at spørge om, hvad det ultimative spørgsmål er. For lige så snart man spørger, hvad det ultimative spørgsmål er, har man allerede stillet det.

Sov godt!


Senest rettet af MrBlobie 21 jun 2012 00:19, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2012 00:20 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg holder stadig på Asimovs - hvad er endepunktet for entropi?

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2012 04:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2010 05:51
Indlæg: 244
Hvis vi skal gå tilbage til psykedelisk filosofi, så har jeg her mine egne tanker:

Jeg har en gang i en forbindelse med cannabis som gav flashback til et svampetrip kommet frem til tanker om det vigtigste i livet er at kunne huske. Under mit svampetrip begyndte jeg at glemme hvem jeg var og kunne ikke forstå særlig meget, en yderst skræmmende oplevelse hvor jeg mod svampetippets slutning langsomt begynder at få samling på mig selv. Hvis du ikke længere kan huske hvem du er selv er så eksistere du så og sige ikke din personlighed er dermed død. Cannabis oplevelsen og de tanker jegfik efterfølgende var faktisk med til at forstå mit svampetrip. Selvom begge episoder set hvert fra sig ikke var synderligt fede. Selv at nedfælde tanker her på skrift er faktisk med til at forstå mit svampetrip endnu bedre.

Så det store spørgsmål er: Kan jeg huske?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2012 02:21 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 dec 2011 18:21
Indlæg: 30

... det vigtigste i livet er at kunne huske. Under mit svampetrip begyndte jeg at glemme hvem jeg var og kunne ikke forstå særlig meget, en yderst skræmmende oplevelse...

Så det store spørgsmål er: Kan jeg huske?


Sjovt du siger det. Under et svampetrip endte jeg et sted hvor jeg spurgte mig selv: Hvad er normalt, og er jeg inden i det? Lidt i samme kategori, mayhaps? :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2012 17:47 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Hvis man starter med at spørge "Hvad er det ultimative svar?" i stedet (altså ikke på noget bestemt spørgsmål, bare lige ud i luften).
Er det så her man finder ud af at både spørgsmål og svar hænger så meget sammen at man skal kende begge (eller retningen af en af de to) for at kunne stille spørgsmålet, eller komme med svaret?
Med "kende" kan jeg give et eksempel: "Hvad skal vi have at spise?" - Spørgeren kender svaret: Det er noget med mad (-:
Eller: "Hvad er der på den anden side af himmelen?" - Spørgeren kender svaret igen: Der ER noget. Måske endda intet (forstå mig ret).
Eller: "Hvad er det ultimative spørgsmål?" - Og her døde min teori så, men skriv hvis i kan tænke videre på dette. Medmindre emnet er dødt, for vi ved jo alle at spørgsmålet ikke kan findes blandt forskellige hjerner. Det er for subjektivt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2012 23:41 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg kender svaret på det ultimative spørgsmål, jeg må desværre meddele at det ikke lader sig udtrykke i ord...

Hav en god dag.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 01:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2008 15:41
Indlæg: 165
Citat:
Jeg kender svaret på det ultimative spørgsmål, jeg må desværre meddele at det ikke lader sig udtrykke i ord...

Hav en god dag.

:o Kan du ikke spille det for os på banjo så? :D tihi


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 01:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg kender svaret på det ultimative spørgsmål, jeg må desværre meddele at det ikke lader sig udtrykke i ord...


+1

men Snoezel, kender du spørgsmålet? Det er jo spørgsmålet der bliver spurgt om, ikke svaret på spørgsmålet :P

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 02:43 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Et svar der ikke lader sig udtrykke i ord, må jo nødvendigvis også være affødt af et ordløst spørgsmål... Jeg er desværre løbet tør for gode floskler for i dag, det bedste jeg kan sige er at der ikke er noget ultimativt spørgsmål, hvis der ikke er nogen til at stille det...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 05:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 08 jan 2007 02:56
Indlæg: 516
Geografisk sted: Inde i pejsen.
Det ultimative spørgsmål må være "hvad skal/vil jeg i dag"

_________________
People think its funny, But it is really hot and runny, Diarrhea!
Some people think it's gross, But it's good on toast, Diarrhea! Diarrhea


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 11:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2009 23:20
Indlæg: 1316
Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
"Har du VIRKELIG brug for det ekstra par sko?"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 12:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 feb 2006 20:35
Indlæg: 2194
Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Simpelt

Hvorfor ?

_________________
Psychedelia du er i mit hjerte


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2012 13:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg synes "hvorfor" er et ringe spørgsmål i sig selv. Hvorfor hvad?

Hvorfor smager salt ikke sødt, hvorfor hedder en ko ikke en kat?
Ikke særligt ultimativt spørgsmpl IMO

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2012 14:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2010 18:35
Indlæg: 379
Hvorfor smager salt ikke sødt, hvorfor hedder en ko ikke en kat?
Ikke særligt ultimativt spørgsmpl IMO


Nej, det er klart, det ikke er "særligt ultimativt", hvis man bruger det til at lege Spørge-Jørgen med.

_________________
"Men hvorfor er det du så absolut vil spise MDMA på en nutellamad?"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2012 10:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hvorfor? :roll:

Spørgsmålet "hvorfor" bliver da mere ligegyldigt og uspecifikt hvis det står alene. "Hvorfor" er måske det utimativt dummeste spørgsmål :P

Et ultimativt spørgsmål ville være: Hvad laver n,n-DMT i alle os?

//blazR

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2012 10:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Skal vi tage hjem og formere os?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team