Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 18:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 okt 2011 16:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Jep, jeg har set The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Se den.

Men seriøst:
Jeg føler at jeg har hørt alle de svære spørgsmål, inklusive dem man ikke kan svare på. Især de spørgsmål der handler om menneskets psykologi. Spørgsmål som man kan se spredt ud over hele forummet her. Så derfor; prøv at give at bud på det ultimative spørgsmål, med hovedkategorien "Psykedelisk filosofi".


M.V.H. Question

Ps. Måske burde denne ligge under off-topic. Flyt endelig tråden hvis det er tilfældet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 17:06 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 feb 2009 20:53
Indlæg: 853
Geografisk sted: Milano
Hvorfor?

_________________
"I'm a man of honour, a truthful person, a gentleman of absolute morality."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 17:30 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Giv mig min sko tilbage, røv?

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 18:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Hvorfor skal folk altid prøve at finde det ultimative spørgsmål og svaret herpå?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 19:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det ved jeg ikke, er det ikke noget filosoffer mere eller mindre har forsøgt sig med siden begyndelsen af filosofi?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 20:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Indenfor filosofien stiller man jo filosofisk interessante spoergsmaal. Der er ofte uenighed om, hvad dette vil sige. Naar der er det, saa haevder den ene part ofte, at den anden part har misforstaaet emnet, og derfor stiller spoergsmaal, man normalt ser som irrelevante i den paagaeldende kontekst. Saa kraeves det af begge parter, at de forsoeger at kvalificere sine spoergsmaal. Saa kan det vise sig, at det spoergsmaal, der var uinteressant set udfra det ene perspektiv, faktisk var interessant fra et andet perspektiv, eller det kan vise sig, at det slet ikke var interessant, eller at anklagen om, at det var et uinteressant spoergsmaal i sig selv var forkert. Men at spoerge efter det ultimative spoergsmaal kraever altsaa, at man lige kvalificerer, i hvilken henseende, spoergsmaalet er ultimativt. Er det som i "spoergsmaalet om den sidste vaerensgrund"? Eller maaske det spoergsmaal, der er mest paatraengende eller betydningsfuldt, i forhold til spoergerens perspektiv - og selv her, kan der vaere forskellige slags betydningsfuldhed. Men du faar altsaa forskellige svar, afhaengig af, hvad du mener. Som spoergsmaalet staar, er der dog saa mange mulige svar, at det i mine oejne slet ikke er interessant. Jeg kan f.eks. sige, at det ultimative spoergsmaal er, hvordan vi begrunder vores formodninger, fordi vi ellers ikke ved, hvad vi ved, eller kan vide etc., mens en anden kan sige, at det vigtigeste spoergsmaal er, hvad meningen med livet er, da det er noget han eller hun grubler over. Hvordan skal vi forklare, at det ene spoergsmaal er vigtigere end det andet, naar det er forskellige slags vigtighed, der er tale om?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 21:16 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Frugthat skrev:
Giv mig min sko tilbage, røv?


Skal du ha' den med tæppebankeren eller bloklyset, slave?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 22:55 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
http://www.multivax.com/last_question.html

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 15:20 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Khazim skrev:
Hvorfor skal folk altid prøve at finde det ultimative spørgsmål og svaret herpå?


Altid og altid.. ;-)
Er det ikke det vi har psychedelia.dk til? Under det her forum i hvert fald.
Måske er dit spørgsmål det ultimative spørgsmål. Hvem ved? (-:


Paul Muad Dib skrev:
Indenfor filosofien stiller man jo filosofisk interessante spoergsmaal. Der er ofte uenighed om, hvad dette vil sige. Naar der er det, saa haevder den ene part ofte, at den anden part har misforstaaet emnet, og derfor stiller spoergsmaal, man normalt ser som irrelevante i den paagaeldende kontekst. Saa kraeves det af begge parter, at de forsoeger at kvalificere sine spoergsmaal. Saa kan det vise sig, at det spoergsmaal, der var uinteressant set udfra det ene perspektiv, faktisk var interessant fra et andet perspektiv, eller det kan vise sig, at det slet ikke var interessant, eller at anklagen om, at det var et uinteressant spoergsmaal i sig selv var forkert. Men at spoerge efter det ultimative spoergsmaal kraever altsaa, at man lige kvalificerer, i hvilken henseende, spoergsmaalet er ultimativt. Er det som i "spoergsmaalet om den sidste vaerensgrund"? Eller maaske det spoergsmaal, der er mest paatraengende eller betydningsfuldt, i forhold til spoergerens perspektiv - og selv her, kan der vaere forskellige slags betydningsfuldhed. Men du faar altsaa forskellige svar, afhaengig af, hvad du mener. Som spoergsmaalet staar, er der dog saa mange mulige svar, at det i mine oejne slet ikke er interessant. Jeg kan f.eks. sige, at det ultimative spoergsmaal er, hvordan vi begrunder vores formodninger, fordi vi ellers ikke ved, hvad vi ved, eller kan vide etc., mens en anden kan sige, at det vigtigeste spoergsmaal er, hvad meningen med livet er, da det er noget han eller hun grubler over. Hvordan skal vi forklare, at det ene spoergsmaal er vigtigere end det andet, naar det er forskellige slags vigtighed, der er tale om?


Genialt svar. Du har selvfølgelig ret i at jeg skal være mere præcis.
Hvad så hvis jeg spørger:
Hvad mener du er det ultimative spørgsmål, inden for det område du interesserer dig mest for, det område du mener er vigtigst (eller tag et af de vigtigste områder hvis du mener at flere af disse er lige vigtige)?


Snoezel skrev:
http://www.multivax.com/last_question.html


Nice one. "THERE IS INSUFFICIENT DATA FOR A MEANINGFUL ANSWER."
Som Paul Muad Dib også skrev lidt om, er det vigtigt at have noget kød på sit spørgsmål, og en bestemt retning.

Men hvis man har en bestemt retning med sit spørgsmål, så ved man også lidt om hvor svaret lander.
Er det sådan med alle spørgsmål? - Ved jeg hvor svaret på det her spørgsmål lander?

:whogives:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 15:42 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Silvio Berlusconi skrev:
Hvorfor?


I like this one too.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 15:49 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Silvio Berlusconi skrev:
Hvorfor?


FORDI æk ogs'!? Men hvordan og hvorledes? :hm:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 16:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvad er 21 + 21?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 16:24 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 mar 2010 22:33
Indlæg: 434
Geografisk sted: syd for kosmos
Morten på 14 skrev:
Hvad er 21 + 21?

14

_________________
Jeg ved præcis hvor vi skal hen.. øhh 150 grader mod nordvest, eller nærmere omvendt! Jeg putter det her varmometer i munden og ser at pulsen er 2 millioner grader .. og og jeg er ikk rigtig klog!

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 11:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 maj 2009 13:01
Indlæg: 48
Geografisk sted: Jeg tror, jeg er på Jorden?
Det vil altid være et problem at skabe en fælles begrebsdefinition, men hvad med; Hvad er gud? Hvad er sandhed? Hvad er liv?

Liv kan f.eks. defineres som alt cellulært, og så har vi planter og dyr osv., Men det kan også defineres som alt der bevæger sig, og så har vi hele universet, da alt i princippet er energiladet.

Et mere psychedelisk spørgsmål kunne være: Hvorfor har jeg dannet mig et ego? (og ved godt det er modsigende, idet at jeg nævner "jeg" og "ego" i samme sætning...)

_________________
Jeg er fiktiv..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 12:09 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Billede

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2011 17:41 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 nov 2011 17:37
Indlæg: 2
Spørgsmålet må jo så være....

Hvis man antager at gud er almægtig i den kristne, muslimske og jødiske form, vil spørgsmålet så være...

Kan gud skaben en sten han ikke selv kan bære?

Kan han dette er han ikke almægtig, kan han ikke, er han ikke almægtig.
Dette spørgsmål opløser derved det almægtige aspekt...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2011 23:10 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 maj 2009 13:01
Indlæg: 48
Geografisk sted: Jeg tror, jeg er på Jorden?
Hvad med: Hvad er det ultimative spørgsmål?

_________________
Jeg er fiktiv..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2011 10:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2011 02:27
Indlæg: 44
Hvad med: Hvad er det ultimative spørgsmål?

:cheers:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2011 12:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Som Paul Maud Dib skriver, er det jo ikke muligt at udvælge et 'ultimativt spørgsmål' uden at valget blivet subjektivt og derfor ville der altid være bred uenighed hvis det skulle vedtages generelt.. Svaret på dit spørgsmål må være, at det som du mener er det mest ultimative spørgsmål, er det - for dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2011 12:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 jun 2009 23:21
Indlæg: 364
Geografisk sted: Between a rock and a hard place
I'm Ron Burgundy?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team