Hej. Jeg havde en masse, som var nødvendigt at skrive ned. Jeg håber det er bare lidt interessant for et par af jer, og hvis i når hele vejen igennem er jeg stolt! Det blev stykket sammen på min blog først, men blev nysgerrig efter andres meninger, specielt folk som bruger et forum som det her. Hvis der er spørgsmål eller kritik, så fyr løs. Det er skrevet ret frit fra leveren, og der må forventes stavefejl og andet pjat på vejen. Håber det går. Værsgo!
Hvem eller hvad refererer jeg til, når jeg siger 'jeg'. Under inspektion virker ideen om en singularitet med personlighed så abstrakt og unaturlig, at jeg slet ikke engang ved hvad jeg en gang selv troede. Det tror jeg ikke de fleste ved, hvis man virkelig får folk til at tænke sig godt om, og får dem til at sætte ord på. Ofte når man beder folk om hvem de er, så refererer de til ting de har gjort. Ting i fortiden, som uddannelse eller hvor de er vokset op, landet de kommer fra. Jeg har aldrig oplevet nogen forsøge at beskrive demselv i nuet, nøjagtig som de står. Hvad skal man tage fat i? Man kan pege på ens fysiske fremtræden, men det er mange af os overbevist om ikke er os selv. Men hvad ellers er der? Der er vel kun hvad vi kan se, men det er ikke nok. Mange mener også, at selve deres identitet, deres jeg, sidder et sted bag deres øjne og mellem deres ører. Men det virker heller ikke særligt overbevisende, for vores klogeste videnskabsmænd kan intet spor af det finde, ligemeget hvor tæt de kigger med deres mikroskoper, eller hvor meget de skærer med deres skalpeller. Der lader til at være bred enighed i, at selvet i hvert fald er svært at sætte en finger på, så at sige.
Ordet individ betyder u-divider-bar, altså noget der ikke kan divideres, eller reduceres til en mindre størrelse. Mange mennesker lader til at, i hvert fald i en eller anden forstand, at dele den opfattelse. Selvet er noget persistent, noget vedholdene som overlever med tiden. Det ændrer sig ikke på samme måde som kroppen fuldstændigt fornyes flere gange i løbet af vores livstid. Men det her virker hyklerisk, da vi har nemt ved at identificere os med børnebilleder af os selv. Hvorfor det, hvis vi ikke mener at kroppen nødvendigvis er en del af selvet? 90% af cellerne i vores krop bærer deres egen unikke DNA, separat fra hvad der egentlig er 'os', og selv af de 10% som er menneskekroppen, de er 99,99999999% totalt tomrum (som med alt andet).
Der er mange indvendinger mod det ovenstående, ting som erfaring og sådan noget da bestemt har haft en effekt på hvem du er i dag, men så må jeg igen spørge hvem det er man referer til. Det er helt rigtigt at fortiden har en effekt på nutiden, men igen, på hvem? hvem snakker vi om? Det hjælper ikke at pege på sig selv, da det bare er et fysisk legeme, og det hjælper ikke at sige 'mig', da det bare er en lyd. Mig er en lyd, eller i dette tilfælde 3 bogstaver, men de er også bare nogle underlige sorte tegn. De refererer til noget kun hvis man forstår dem, men hvad refererer de til?
Netop det her om sproget, det er bygget rundt om os som individer, det er også problematisk. Det forstår jeg ikke, med mindre fra et nymoderne, pragmatisk perspektiv (vores samfund tvinger det). Når vi beskriver en ting, i dette tilfælde et individ, så fungerer beskrivelsen kun på grund af dens baggrund, det den står i relief til. Kontraster, eller begrænsninger definerer alting, hvis de da kan defineres, men uden dem er de der slet ikke, hverken som ide eller materie. Disse sorte bogstaver kan ses, fordi deres baggrund er en anden farve. Skriver man med sort på sort, så ved vi at det ikke virker uden overhovedet at spørge ind til det. Med andre ord skal vi bruge det hvide papir, og ikke det sorte, til at skrive på, fordi ellers skriver bogstavlig talt ingenting. Sort og hvid er et flot eksempel her, fordi de er hinandens modsatter. Det er nemt at forstå for de fleste, men jeg mener at alting fungerer sådan her. For at tænde lys må man kaste en skygge. Lys og mørke kan ikke eksistere uden hinanden, og således med individ og miljø.
Vigtig tangent:
Man kan kun forestille sig hvid hvis man har oplevet sort, og de er derfor hinanden fordi de er gensidigt udelukkende. Det der adskiller dem, gør dem samtidig til alt hvad de er. Derfor er det for mig lige så rigtigt at sige, at hvid er sort, og at sort er hvid. Hvordan kan de være andet? Dette vil sige, at når du siger at noget er hvidt, så siger du kun den halve sandhed. Intet er kun hvidt eller sort (Alle kan genkende det ordsprog, men de færreste forstår at det kommer herfra). Dette leder dog en til et problem, for denne halve sandhed der ligger i ordene hvid og sort, gælder for alle andre definitioner vi har. Kvalitative såvel som kvantitative. Hvordan kan noget beskrives, hvis man med alle de ord vi har, ikke kan undgå at sige for lidt eller for meget samtidig? Det kan man ikke. Man kan sige at vores sprog er fattigt i denne forstand, men det mener jeg ikke. Det er et helt basalt princip ved vores univers, som vi ikke har forstået, og sproget skulle revideres helt for at kunne kommunikere med det. Et ord er en definition, en indkransning af et objekt, en tanke/ide gjort til en 'ting'. Ord er sociale konventioner, og de er skide praktiske, men de forvirrer helt vildt hvis man tager dem for seriøst, eller misforstår hvad de er til at starte med (en ting er ikke andet en tanke med et nyt navn, overvej hvordan ordet ting og at tænke ligner hinanden på mange sprog; på tysk ein Ding, ich denke, på engelsk; a thing, I think). Hver eneste af dem er fejlbarlige og uperfekte, men hvad er en definition hvis ikke veldefineret? Noget så simpelt som en stol eller en hæst, kan volde en store problemer at definere. Det er ikke mere end en måned siden, at jeg vidnede et helt auditorium og en professor grine af hinanden i forundren, over hvor komplekst en deciplin det kan være, at sige nøjagtigt hvad en stol er (prøv selv at finde en perfekt definition af en stol).
Med den vigtige tangent og ideen om et individ i forbehold kan man måske se problemet. Jeg kan ikke beskrive hvid uden sort, faktisk er hvid sort, så ordet giver slet ikke mening. Hvordan kan jeg så kalde mig selv et individ? Et selv. At sige at vi er et produkt af vores miljø er misforstået, vi er vores miljø. Definerer vores hud os, eller definerer den verden udenfor? Holder din hud dine indvolde inde, eller holder den ydreverden ude? Begge ting! Der er ikke noget inde i en, som gør dig til dig. Hvor skulle det dog komme fra? Hvis du vil beskrive et menneske, for aller første gang, til et væsen som ingen ide har om hvordan noget som helst ellers ser ud, hvad vil du så gøre? Lad os gøre det nemt først i stedet; hvis du skal beskrive lys til et væsen som intet begreb har om, hvad hverken lys og mørke er, hvad gør du? Man tænder lyset, og peger på dets skygge. Hvis du skal beskrive et menneske, så må du også beskrive det miljø det eksisterer i. Lad os sige det lykkedes at beskrive et menneske, nu skal du beskrive at det løber. Hvis du gør det, uden at beskrive overfladen der tillader den fremadvendte bevægelse, så har du bare et menneske hvis ben flagrer i luften, og så løber det ikke. For at beskrive mennesket må du beskrive jorden det blev til på, og solsystemet jorden er i, og galaksen den er i, og så videre. Man kan ikke bare stoppe, da der ikke findes nogen singulariteter i den forstand. Det er derfor heller ikke forkert at sige, at man er hele universet.
Hele verden er en organisme, der er ingen individer i den. Det er evident lige meget hvor du kigger hen, hvis du kigger godt nok efter. Atomerne i din venstre hånd stammer sandsynligvis fra en anden supernova, end dem i den højre. Vi var alle stjernestøv en gang, og vi er bundet tæt sammen med alting omkring os. Du er hele universet der erfarer detselv, og det er alle omkring dig også. Mennesket er i denne forstand i sandhed gud.
_________________ Ne frustra vixisse videar.
|