Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 15:35


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2016 22:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2009 12:29
Indlæg: 147
Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Hellow derude.

Denne post tager udgangspunkt i substansen/oplevelsen chi (livsenergi), som er meget centralt i blandt andet kinesisk tradition.
Min hensigt er at opnå en form for videnskabelig database af oplevelser, der af individet ikke kan tilskrives placebo. Faktum er at chi er meget virkeligt for mange mennesker. Det førende paradigme er selvfølgelig, at dette skyldes placebo effekten og andre biologiske reaktioner (frigivelse af dopamin osv). Med en videnskabelig tilgang udforsker jeg muligheden for eksistens af den fysiske substans kaldt chi.

Med denne post er jeg specielt interesseret i jeres oplevelser med hvordan chi opfører sig (chi dynamik). Dette kunne være noget i stil med 'chi løber nedad når jeg vender min ostehøvl med forsiden op'. Jeg er også i nogen grad interesseret i hvordan chi påvirker individet, og generelt hvilke tanker i har om chi. Venligst (hvis muligt) præsenter jeres tanker om chi i en kontekst, der ikke modstrider med anerkendt videnskab.

Håber i har nogle oplevelser og tanker i vil dele.
Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2016 16:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Kan du med dine egne ord forsøge at uddybe din perception af kraften?
Hvordan differentieres, og interagere chi, med andre energier?
Har alle deres egen chi, eller er der en fælles chi der determinerer udfaldet i hvert enkelt situation?
Er færden præbestemt af chi?

Er chi begrebsrammen for sammenbindingen af bevidsthedens færd i mod oplysning?

Hvad er det?


Umiddelbart ligger min forståelse på nuværende tidspunkt, forankret i gengivelsen af mennesket som en prisme der reflekterer og katalyserer bestemte energier, der udsendes fra andre individer og omgivelserne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 14:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2009 12:29
Indlæg: 147
Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Jeg indfører lige noget videnskabeligt terminologi.

Kraft: En kraft er noget der ændre et objekts bevægelse. Når man sparker til en fodbold ændres dens bevægelse, og derfor er den blevet påvirket af en kraft.

Partikler: Objekter der kan visualiseres som meget små kugler. I kvantemekanik får ordet en anden betydning, tænk ikke videre over dette.

Energi: Energi er en egenskab ved et objekt, som er så fundamentalt, at det er svært at beskrive. Det kan forstås som et udtryk for mængden af et objekts bevægelse og masse (den vægt du måler). Bemærk at fodbolden får mere energi når jeg sparker til den. Et andet eksempel er lys. Man kunne fristes til at sige, at lys består af små pakker af energi, men dette er forkert. Lys er partikler, som har en hvis mængde energi, som er bestemmende for lysets farve og andre egenskaber.

Interaktion: At objekter interagerer betyder, at de påvirker hinanden med kræfter og udveksler energi.

Jeg er jo ude på at lave en fysisk model af chi, derfor har jeg brug for noget empiri at basere den på.
Jeg forestiller mig umiddelbart at chi er partikler (ligesom alt andet fundamentalt). Dermed må der være en fælles universiel chi, så at sige, ligesom der er fælles vandmolekyler i universet. Videre forestiller jeg mig, at hver person har en mængde chi i kroppen (måske centreret i de såkaldte chakraer, dette ville give mening i forhold til kroppens symmetri), ligesom hver person har en mængde vand. Man kan få mere chi og afgive chi (kaste den efter folk osv), analogt til vand.

Nu bliver det mere kontroversielt.
Jeg forestiller mig, at man kan interagere med chi med den elektromagnetiske kraft (måske også de andre naturkræfter), idet folk eftersigende kan kontrollerer chi med tanker (elektriske signaler), tilsvarende kan chien påvirke tanker og følelser (elektriske signaler). Måske kan der oplagres information i chi, måske kan chi danne komplekse strukturer og måske er der forskellige ''slags'' chier, analogt til hvordan der kan oplagres information i molekyler (hukommelse osv.), som jo bare er komplekse strukturer af det mere fundamentale atom, som kommer i mange forskellige ''slags'' (Det periodiske system). Under denne antagelse vil chi måske kunne forklare konceptet sjæl. Måske er tilstedeværelsen af chi hvad der definerer liv. Måske opfører chi sig anderledes i tidsdimensionen end almindeligt stof, dette ville måske kunne forklare en hel del kontroversielle emner som fx. 6. sans.

Jeg tænker at yoga, tai chi osv lavet på den rigtige måde, alle får kroppen til at interagere stærkt med chi (måske en bestemt ''slags'' chi, måske flere forskellige ''slags''), lidt ligesom hvis man har en smule vand i et glas, som man skvulper fra side til side. Gør man det rigtigt får man vandet til at skvulpe over. Således kommer chien til at ''flyde'' på en (kontroleret) måde, så den kommer rundt i kroppen og påvirker den diverse steder.

Desuden beskriver folk at opleve en kraft ala den magnetiske kraft, når de stikker hænderne imellem en ''chimesters'' hænder, når han har ''opladet'' dem. Det kan bestemt ikke udelukkes at chi interagerer med chi igennem en naturkraft vi ikke har beskrevet endnu. Måske giver chi bare anledning til den elektromagnetiske kraft. Måske er chi magnetiske monopoler, dette ville forklare det såkaldte ying (nordpol) chi og yang (sydpol) chi, som er ''modsætninger'' af hinanden.

Ud fra ovenstående egenskaber vil man kunne forklare de fleste chi fænomener(?), jeg har bare brug for noget at bygge videre på, og håber på at folk har nogle ideer og beskrivelser, som kan hjælpe mig videre.

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2016 09:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2009 12:29
Indlæg: 147
Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Findes chi overhovedet? Har i oplevet det? Hvordan var oplevelsen?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team