Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 06:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Aum
Indlæg: 06 dec 2009 18:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2004 08:18
Indlæg: 46
Har søgt rundt på nettet og prøvet at finde ud af hva det betyder, men syntes der er mange forskellige forklaringer, så er lidt svært at finde ud af det, nogen af jer der vil hjælpe mig:)?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 06 dec 2009 18:27 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Billede

http://da.wikipedia.org/wiki/Aum skrev:
Aum eller Om (devanagari: ॐ) er en stavelse, som tillægges stor betydning inden for hinduismen, buddhismen, i megen østlig filosofi generelt og ligeledes i visse esoteriske og okkulte kredse. Aum regnes generelt for det helligste af alle mantraer og indgår tillige i et utal af andre mantraer, hvorfor det er stort set allestedsnærværende i Indien og indisk religion.

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 06 dec 2009 18:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2004 08:18
Indlæg: 46
Ja, det havde jeg oz fundet, men har bar svært ved at lave det om til noget jeg forstår inde i mit hoved:)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 06 dec 2009 18:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
[iframe]http://en.wikipedia.org/wiki/Mantra[/iframe]


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 08 dec 2009 22:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2004 08:18
Indlæg: 46
Kan godt være det er mig der er helt blank, men slev efter at have læst teksten om mantra, syntes jeg stadig ikk jg har fundet ud af hvorn man skal tolke det, nogen der vil komme med deres egen forklaring på hvad det betyder:)?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 08 dec 2009 23:11 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
@snitte: jeg tror zen er meget mere dig. sådan lidt ala; jeg forstår at jeg ikke forstår, men det er ok.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 08 dec 2009 23:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 sep 2004 08:18
Indlæg: 46
?
Hvad har det med at jeg gerne vil have forståelse for hvad et ord betyder?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 09 dec 2009 00:01 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
det var bare et godt råd.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 12 dec 2009 07:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 aug 2005 15:58
Indlæg: 449
Geografisk sted: honolulu
Efter hvad jeg har forstået skulle ordet Aum rumme hele universet i sin lyd og bliver bla. brugt til at rense chakra. Folk bruger det også som mantra. Tror det er vibrationen i ordet man bruger som syngeskåle og meget andet i den dur.

Vil meget gerne høre andres meninger om dette ord/lyd.

Det står vel for kærlighed og altet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 13 dec 2009 22:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 aug 2005 15:58
Indlæg: 449
Geografisk sted: honolulu
AUM er symbolet for et evige nu, det får sjælens ord til at tone frem og blive hørt i det ydre. Et stærkt symbol som kan hjælpe dig med at finde dig selv og til hjælp for renselse.


ET ENESTÅENDE ord ér Aum, lyd og betydning hænger snævert sammen. Både i form og indhold symboliserer ordet på en yderst konkret måde dé erkendelsestilstande dín og alle andres ånd må gennemgå på den møjsommelige vej mod Oplysning og Forening med det Højeste.
A’et, sprogets åbneste lyd, symboliserer den vågne bevidsthed (en tilstand vi kun er nogle få der er nået op til).
Modsat symboliserer M’et - denne næsten indestængte lyd - det fuldstændige fravær af bevidsthed, uanfægtet drømmeløs søvn.
U’et symboliserer illusionernes drømmeverden dérimellem, dén virtual reality de fleste af jér aviskonsumenter henslæber endnu en inkarnation i.
Samlet repræsenterer Aum altså Den Højeste Bevidsthed, eftersom ordet på én gang forener og overskrider de lyde og betydninger det er sammensat af.


Noget jeg lige fandt på en side


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 18 aug 2010 04:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Tribe79: Tak for forklaringen fra din kilde :)

Dette er også et spørgsmål jeg har grublet lidt over, men har nemmere kunnet forstå det. Lidt a la zen, som Halugenlampe nævner.

Jeg forstår det, men på en måde alligevel ikke, dog forstår jeg at jeg er bevidst om betydningen og er indforstået med dette.

Nogle ting skal ikke kunne fortolkes ej heller forstås i almindelig forstand. På denne måde vil man kunne lære at opnå højere forståelse :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 17 nov 2016 00:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 nov 2016 23:45
Indlæg: 1
Som jeg forstår det. Så er det et tegn der står for tilblivelsen af sindet og kontrollen over det kort sagt. Og tegnet symbolisere de 4 sindstildstande. Dyb søvn. Helt vågen. Drømmene. Og glæde. ॐ stregen under prikken er muligheden for at svæve i mellem virkelighed og drømmene. Med alt mulig lækkert for eksempel ;-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Aum
Indlæg: 17 nov 2016 13:59 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2813
Geografisk sted: Kolding
Hey Pølle Nissen, prøv lige at tjekke datoer næste gang :D denne tråd er 7 år gammel :D

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team