Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 17:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 sep 2017 21:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 sep 2017 13:57
Indlæg: 4
Hjernen får ca. 70.000 tanker/impulser om dagen, som du ikke kan styre, men du kan styre hvordan du bearbejder dem og det er det som der betyder noget.

Tanken "jeg dummede jeg mig på jobbet idag", kan du vælge at lade være og nye tanker ville dukke op, eller du kan vælge og dyrke den til tanke mylder "hvorfor dummede jeg mig", "hvad tænker andre ikke", "er jeg overhovedet så god til det jeg laver" osv.

Hvis en pige for tæller dig du er grim, siger du så til dig selv at du er grim, eller siger du til dig selv at der findes en millard andre piger, og fordi en siger du er grim, betyder det ikke resten af pigerne syntes du er grim.

Det tankevækkende at man selv styre sine tanker, selvom mange ikke er bevidste om det. Folk der er deprimerede får flere dårlige impuls tanker end gode, højst sandsynligt, men når det kommer til stykket har man et valg. Ville jeg dyrke den dårlig tanke, eller ville jeg lade den ligge.

"hvad skal jeg dog spise til aftensmad". Den tanke kan du vel godt undgå at dyrke og tage den frem senere når det bliver relevant? Det kan du med alle tanker, hvis du arbejder på det.

Er du grim? "ja", jamen så er du jo grim ifølge dig selv og så syntes alle andre det højst sandsynligt også, men jeg ville godt kunne finde noget smukt i dig alligevel, for det kan man altid ;)

Du er hvad du siger til dig selv du er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2017 03:03 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Interessant. Hvad hvis du nu bare tror at du kan styre hvordan du bearbejder/forholder dig til dem? Hvis nu det er skæbnen at netop DU skulle have den evne, sammen med en håndfuld andre selvfølgelig? Det er ikke for at skyde din idé ned, men det ville klæde den at den lagde lidt op til debat når du nu befinder dig i filosofi forummet :) Jeg kender masser af folk der er deprimerede og det der i høj grad kendetegner dem, er at de ikke føler at de er i kontrol over den måde de forholder sig til deres tanker på og depressionen forsvinder ikke hvis man fortæller dem at de er, tværtimod ;)

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2017 12:39 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Husk lige, at der er tale om mere komplekse tilstande end ren og skær repræsentation. Du har en bestemt attitude, når du tænker, at du dummede dig. Det er ikke bare en rapport. Det er en evaluering, som du har en bestemt "indstilling" til osv. Så, kan du styre din karakter, dine interesser osv.? For det er disse, der påvirker, hvordan du bedømmer dine tidligere handlinger, og hvordan du følgeligt reagerer på dem. Jeg tror ikke, det giver mening at tale om at styre den slags. Du styrer dit handlingsliv, der betinges af dine tanker og tilstande. Men du styrer ikke dine tanker og tilstande. Der er formentligt flere "moduler", så nogle tilstande er underlagt andre osv. Men der vil altid være bagvedliggende faktorer som betinger noget andet. Du vælger at gøre X fordi du tror at Y og vil Z, men du vælger ikke at tro Y og ville Z. Du kan sikkert have højereordens volitioner. Du ville ønske at du ikke ville X, f.eks., eller du ville ønske, at du ikke ville ønske, at du ville X osv. Selvkontrol er højereordens volition. Men som den gode mand, Schopenhauer, siger: Du kan gøre, hvad du vil. Men du kan ikke ville hvad du vil. Alt er vilje og forestilling (not really, though, hehe).


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team