Felix: --------------------------------------------- Kan en så kompleks verden være opstået ved en tilfældighed? --------------------------------------------- 'Tilfældighed' er inflateret information; inflateret information er kompleks på en uigennemskuelig måde, det vil sige, man kan ikke finde et dybere mønster, udover diverse statistiske mønstre.
Erwin Neutzsky-Wulff taler om 'konceptualisation', begrebsliggørelses skaben arrangementer kaldet 'virkelighed'. Og der er intet, der konceptualiserer, for 'intet' er også et koncept.
Krop og hjerne bliver til, som realiseret forestilling, inde i en verden, der igen er realiseret forestilling, havende konsensus med andres forestillinger, 'vi mødes på midten', verden er det sted, hvor vore forestillinger stemmer overéns.
Hvem forestiller sig via hvilket medium? Idéerne selv. Idéerne har skabt verden ud af deres eget stof.
Så vidt Neutzsky-Wulff (hvis mammut-roman 'Rum' har alt muligt med dette at gøre).
Jeg vælger fortsat at tro på en Skaber, der f.eks. har slet og ret bestemt, at lyset udbreder sig i det tomme rum, rammer en postkasse givet en lak, vi opfatter som rød, idet postkassen således malet reflekterer specielt meget rødt lys.
Skaberen har simpelthen bestemt, at lyset udbreder sig og reflekterer og absorberes i øjet, der per definition 'ser'.
Så kommer vi med vores nysgerrighed og spørger: 'Ehem...hvodden dét?" - Og Skaberen må have nogle flere bestemmelser klar, for at der er noget at finde, når vi søger yderligere.
"Jo, altså, rummet er jo et kvanteholistisk fænomen," mumler en engel. Nåååeee..."på en måde er der slet ikke noget rum," mumler et jordisk væsen ved navn Einstein, "for når lysimpulsen bevæger sig fra postkassen til øjet, da er der blot en abstrakt defineret afstand..." (jeg taler her på Einsteins vegne, måske er han ikke enig), "...en abstrakt defineret vinkel, og en regel om, at når øjet vender i en bestemt retning i forhold til en belyst postkasse, da ser øjet postkassen fra en bestemt vinkel."
ALtså først og fremmest en suveræn regel, ligesom sådan en regel i skak, der siger, at når Løberen står på en bestemt måde, da kan den slå modpartens springer. At vi med hånden må flytte Løberen, hen til Springeren, der slås, har egentlig ikke noget med selve reglen at gøre, for vi betjener reglen, vi gør, hvad reglen siger - hvis ellers vi foretrækker dette træk, rent intellektuelt.
Når vi stiller nærgående spørgsmål til Gud, må nye, mere specifikke regler ligge klar...men måske klør Gud sig bag øret, medens vi selv...finde på noget?
[ 04 Juni 2002: Besked ændret af: Zannioy ]
|