@treasure; ( Q// = quotes)
Q//Ok, så fordi Jehovas Vidner har en eller anden absurd overbevisning med at dommedag er nær, så skal man ikke forkaste ideen? Det kan jo være de har ret alligevel?//Q
Det må folk såmænd selv om, men jeg synes ik' man ska' kalde noget nonsens sålænge man ikke ka' bevise det er nonsens.
Q//Men dengang var man også mere tilbøjelig til at tro på overnaturlige ting og ting man mere eller mindre bildte sig ind måtte være sådan.//Q
Jeg tror folk generelt er præcis ligeså overtroiske idag som de altid har været, det er bare nogle andre ting end trolde, nisser og elverpiger de tror på nu.
Djævle-uddrivelser er der feks flere og flere danskere der benytter. Pyramide-healing, åndernes magt, elvis, odin og thor, tidligere liv, krystal-terapi, astrologi, clairvoyance, kapitalisme, you name it, der er tonsvis af mennesker der tror på alt muligt underligt uden at ha' videnskabeligt belæg for det.
Mennesker er generelt nogle fantaster, og det er også godt nok, for ellers ville der ikke være nogen udvikling og videnskab.
Tænk feks engang at nogen var fantast nok til at forestille sig at solen ikke bare var klistret fast på en himmelbue, men rent faktisk var en enorm fritsvævende stjerne i et stort kosmos (hvilket man idag ska' være fantast for _ikke_ at tro på)
Eller feks at nogen var fantast nok til at forestille sig at man ku' få en hestevogn til at køre uden heste, hvilket vi jo idag ikke længere synes er fantastisk i og med vi alle kender automobilet.
Eller feks at nogen var fantast nok til at tro de ku' flyve, hvilket vi jo idag heller ikke længere synes er overtro eller fantasi, i og med vi alle kender jumbojet'en.
Fantastiske mennesker er hoved-årsagen til vore dages velstand (uden dem havde vi stadig siddet som aber og gjort detsamme som vi plejede), og derfor bør man altid holde en lille dør åben for selv den mest absurde ide. Idag er noget måske nonsens, men imorgen er det måske almen viden.
I 70'erne var der feks heller ingen seriøse forskere der rigtigt troede på at en asteroide ku' ramme jorden og måske udslette menneskeheden, men idag tror de fleste det ka' ske. Feks passerer Hermes asteroiden forbi jorden lige i disse dage (igår var den ca 18 gange månens afstand fra jorden, og er nu på vej væk (men kommer igen senere))
Engang troede man også at jorden var et totalt lukket kredsløb (det lærte jeg feks i skolen), men idag ved man at jorden tilføres materiale udefra (endda helt ude fra det såkaldte 'dybe' rum modta'r vi konstant partikler, og ikke kun støv fra vores eget nabolag)
Havde jeg sagt min lærer imod dengang, så havde han tæsket mig med skolebøgerne og bagefter sendt mig til skolepsykolog så jeg ku' blive talt væk fra at tro sådan noget nonsens (ej ok, det tror jeg så ikke han ville ha' gjort, men man ved squ aldrig, hehe)
Q//Det var dengang der ikke fandtes måleudstyr og decideret videnskabelige metoder til at bevise og modbevise diverse påstande, men alt det har vi heldigvis i dag.//Q
Såvidt jeg ved ka' man hverken bevise eller modbevise det anima si'r.
Man ka' ha' en mening om det, men jeg tror ikke nogen seriøs videnskabsmand vil påstå gud er blevet modbevist (ikke endnu ihvertfald)
Q//Hvis åndelige bølger fandtes som noget vi kan modtage andre steder fra i universet så må de også have en eller anden energi, eftersom de er i bevægelse og har de energi har de dermed også masse og vil derfor kunne måles ligesom enhver anden type stråling.//Q
#1: hvad er massen af lys? En elektro-magnetisk stråling man nemt ka' måle med det blotte øje.
#2: Hvem si'r man ikke om 200 år opfinder et apparat der ka' måle et område vi ikke før har kunnet måle?
Der er da ingen der ka' sige vi har nået den totale oplysning i vore dage og ka' måle _alt_ hvad der er. Det har folk jo til enhver tid troet de kunne, men igen og igen opdager vi nye ting.
Bare fordi noget ikke ser ud til at findes idag, betyder det bestemt ikke at vi ikke opdager det alligevel er sandt imorgen. Udviklingen lærer os hele tiden nye ting (og ofte ting vi ikke troede var muligt igår)
Det er altid når man luller sig selv ind i forestillingen om at man har fundet det endegyldige svar, den endegyldige sandhed, at man risikerer at blive fanatiker.
Efter min mening gør anima det selv, med sin fanatiske tro på gud, og sin manglende åbenhed overfor at tingene måske ikke er som han tror. Men at gå over i den modsatte grøft og tro fanatisk på videnskaben, er præcis ligeså forkert.
Q//Men bliver vi nu ved ideen om at der faktisk eksisterer "åndelige bølger", hvordan kan vi nødvendigvis være sikre på at de åndelige bølger vi modtager er fra en civilisation der er højere udviklet end vores? Vi kunne ligeså godt modtage bølger fra en planet, hvor der lever dinosauere og skulle det så medføre at vi begynder at tænke ligesom dem?//Q
Jeg tror personligt ikke på teorien om at vi modta'r 'åndelig stråling' udefra, jeg si'r bare man aldrig ska' sige aldrig

Bare fordi noget ikke ka' måles idag, betyder det jo ikke det ikke stadig ka' findes alligevel.
Ka' du feks _bevise_ at åndelig stråling ikke findes? Jeg ka' ikke.