Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 23:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Onkel Danny
Medlem

Okay, det er egentlig poesi, men her er jo ikke noget forum kun til den slags. Jeg har længe haft det sådan, at jeg synes, at poesi generelt var nederen. Hverdagsrealisme fra 60'erne er kedeligt og dated, Strunge er for pretentiøs osv. Okay, jeg er heller ikke den store poesi-connaisseur, men det forekommer, at mange mest holder af digte, fordi det får dem til forestå intellektuelle (på et noget billigt grundlag).

Nu har jeg imidlertid læst den første del af "Karma Cowboy" af Dan Túrell. Denne bog er rimeligt optur! I stedet for at spille dyb og betydningsfuld er Túrell bare sådan... munter og fornuftig - uden at være snusfornuftig. Hvad siger I til det?

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Ja dan er en go digter... har rent faktisk en CD med ham hvor han fremsiger non... vildt stenet at lytte til!
Især "I danmark er jeg født" hvor han tar lidt fra H.C Andersen

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Turell er en god forfatter.. kan specielt anbefale VANGEDE BILLEDER, som er fænomenal... kan egentlig rigtig godt lide alle Onkel Danny bøgerne, i byen bøgerne og selvfølgelig digt samlingerne (himalaya hilton er superb)...
Hans MORD bøger syntes jeg ikke så godt om, men har også kun læst en enkelt!!!!!
MHT hans samarbejde med halfdan E, er helt sikkert også cool, ingen tvivl om det...
Jeg vil hermed anbefale jer som ikke har kendskab til Dan Turell, om at få det :wink:

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Mord på medierne som også er en af hans bøger ka ikke anbefales... tung og kedelig... kun hans leg med ordene i bogen er fede

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg er ikke enig, "mord på"-bøgerne er da glimrende underholdning. Rigtig gode kriminalromaner efter min mening.

Mvh. Psyko

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

man kan næsten ikkekalde dem kriminal romaner efter som de er opbygget langt anderledes end det "officielle" regelsæt for kriminal romaner siger.... Hvilket gør at man ikke bliver lige så bidt af dem som "rigtige" kriminal romaner!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Skyd-Sven skrev:
man kan næsten ikkekalde dem kriminal romaner efter som de er opbygget langt anderledes end det "officielle" regelsæt for kriminal romaner siger.... Hvilket gør at man ikke bliver lige så bidt af dem som "rigtige" kriminal romaner!

Altså, nu synes jeg grundlæggende, at det at følge et givent regelsæt, hvad enten man laver musik, film eller skriver bøger er en dårlig undskyldning for ikke at være original, og man skal sgu da være original, for ellers bliver tingene for kedelige og for poppet at se på, lytte til og læse i længden. Da jeg ikke har læst Dan Turell's kriminalromaner, skal jeg ikke kunne udtale mig om, hvorvidt de er kedelige eller ej, men jeg har dog en smule kendskab til Dan Turells forfatterskab, og jeg VED, at han var original i ordets bedste betydning, og han ville ikke kunne finde på at følge et givent regelsæt. Selvom Dan Turell var original, var han selvfølgelig stadig inspireret af forskellige personer, og jeg kan iøvrigt oplyse, at en af hans største inspirationskilder var forfatteren William S. Burroughs, der netop så det som et af sine største mål at nedbryde konformisme. William S. Burroughs var narkoman og debuterede med romanen "Junkie", for netop halvtreds år siden i år, fornyligt omtalt og mindet i en glimrende artikel om ham fra Politiken. William skød iøvrigt sin egen kone, i en fælles kæmpeskævert, hvor de legede William Tell, hvor man skal skyde et æble, der ligger på en andens hoved. Dan Turell nåede dog aldrig såvidt, men han nåede da både at pushe og tage en hel del stoffer i løbet af sit liv ,og ikke mindst skyde den almindelige ensformige tankegang med en ordentlig kaliber, som i høj grad har påvirket nyere litteratur.
Iøvrigt kan jeg nikke genkendene til den følelse Anjin sikkert har nu, om at de ting man lærte i Dansk osv. i gymnasiet rent faktisk ikke altsamment er så kedeligt igen. Dette oplevede jeg selv, da jeg læste til eksamen i Dansk i fuldt pensum i 3. g. Måske en anelse for sent at jeg bemærkede dette, men jeg er vel et bonghoved.

Men til alle jer, der endnu ikke har opdaget det, litteratur er fedt! :roll:

Titel:
In our memories

Dan Túrell, var genial, har dog ikke læst hans mordbøger.
Alle hans digte, Onkel Danny bøgerne, Vangede billeder på bog og lydbånd, Politikens I byen artiklerne, læste alt hvad jeg kunne finde op gennem firserne, bortset fra de Mord i et eller andet bøgerne. Må jeg ha’ til gode til mine gl. dage.

Nåede at se Dan Túrell 3 gange live, hvor jeg den sidste gang kort talte med Dan, og var så fjollet, at bede om hans autograf på et stykke ristepapir(foliepapir fra cigaretpakke)… hehe :D

Jeg kan kun anbefale denne geniale ord mester og tænker til alle.

Til Anjin-san, dyk dybere, selv om du er startet med noget af det bedste. Dyk ned i hans Onkel Danny fortæller og få en gang Danmarks historie på en anderledes måde, og Vangede billeder for dykke dybere ind i personen Dan.

dEEP

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
Ikke for at skulle brokke mig, men sagde du ikke at der ikke var noget forum til poesi....

Har vi ikke Art til dette :?: ...

Ret mig hvis jeg tar fejl

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Dan er rigtig fed læsning. Har læst Vangede billeder, samt det meste af Onkel Danny reportoiret, hvoraf sidstnævnte bl.a. er en solid gang digte og historier fra en tid, som på mange måder var spændende, krævende og anderledes.

Jeg kan helt specifikt anbefale at læse "Historien om Galargården" (kan findes i "Onkel Danny Fortæller - Greatest Hits"), som kort sagt omhandler en periode hvor Dan Turell, Jacob Ludvigsen (En anden klog mand som en del herinde nok kender til) samt et par andre stykker boede på en gård på sjælland, og derfra bidrog til samfundet med deres blandede gakkede påfund. Bl.a. driver de gæk med det lokale politi, tripper en masse syre, ryger en masse hash, projekterer fedtmule-billeder op på den lokale bykirke og meget, meget mere. En af mine favoritter.

En anden spændende historie, er den som hedder "Satori på syre: Mit Sidste LSD-trip" (Kan bl.a. findes i "Onkel Danny Fortæller - All Time Greatest Hits"). Titlen er selvforklarende, men her er et kort uddrag fra den (tidligere brugt i min signatur ;)). Manden har i øvrigt også indtaget nogle hundreder LSD-trips, ifølge ham selv:

Citat:
Det er ikke sjældent at jeg har brugt et syretrip på at tænke på hvorfor man tager syre. Det er måske nok indlysende når man gør det, i hvert fald hvis man gør det med samme indlysenhed som man tager en kop kaffe, men det er sjældent indlysende undervejs. Man får denne fornemmelse af at have stillet sig til rådighed for en arbejdsløs orkan der trænger til genoptræning, være oppe i Total Eksamen i Vejrtrækning, Séen ud af Øjnene, og Mulige Efterfølgende Bevægelser.

Men stofferne var én ting omkring hans person, en anden ting var den originalitet, spontanitet og glæde jeg kan trække ud af hans person, og det han har skrevet. Kan jo kun anbefale at læse en masse af ham :)

Her er lidt bonus-billeder, jeg tog fra Forhåbningsholm Allé, hvor han boede en overgang...(De to sidste billeder skulle være det hus han boede i)

Billede 1
Billede 2
Billede 3

Ha' det smukt så længe...

Mvt Jesper.

Titel:
Medlem

Har også næsten læst alle hans kronikker... Meget rammende :o

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg faldt netop over lidt undervisningsmateriale på DR's hjemmeside, som jeg fik brugt et fornøjeligt kvarter på :)

En række videoer med Danny himself der fortæller om forskellige emner, fra stoffer over minder, til religion.

Man skal klikke på de ret mikroskopiske små fjernsyn for at se klippene.

Dan Turell - Video & Lydarkiv

Mvt. Jesper.

Titel:
Insane psychedelia user!

Tak skal du have :)

Dan Túrell, han havde sgu positiv karma.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]