benja skrev:
Dette emne er lidt for at bygge på hvad jeg tror er psy.dk formål.
nemlig som jeg ser det, at åbne folk for at enkelte stofgrupper kan have en særdeles gavlig virkning på menesket og samfundet generalt. Men kan vi sætte navn på hvilke stoffer det protientelt kunne være, jeg snakker her på længere varene positive effekter, som ville komme det danske samfund til gode som helhed.
Jeg er ikke selv i tvivl om at man ved at tillade kyndig og ansvarlig brug af psykedeliske stoffer vil kunne gavne menneskeheden fantastisk meget.
Citat:
Jeg læste en gang en artikkel om en by i Indien hvor hampplanter var en lige så stor del af deres hverdag som hvede er af vores, De betraktede nærmest deres planter som hellige, og de skulle efter sigene leve i meget stor harmoni. selv børnene fik hampfrø på deres yougurt. jeg gerne hører jeres mening om hvilke gode ting en lignene situation ville give i danmark.
Der er ingen tvivl om at hampeplanten har mange gavnlige egenskaber. Hampefrø indeholder en for mennesket nærmest perfekt fedtsyre-sammensætning, hampefibre er nok de stærkeste plantefibre man kender, og desuden er hamp mere end velegnet som afgrøde i et økologisk sædskifte. I det hele taget findes der nok ikke mange planter der er lige så alsidige som hampeplanten.
Jeg tror dog ikke at man vil få særligt meget godt ud af et dagligt forbrug af cannabis som rusmiddel. Tværtimod vil det sandsynligvis skabe problemer, hvis ikke man formår at holde sit forbrug nede på et fornuftigt niveau.
Citat:
Hvorfor er vi så dumme at vi i vesten skal kriminaliseret planter, som jeg tror er en stor gave til verden, bare på det grundlag af det kan misbrues, af folk som tror de bare har fat i et normalt lammestof. Er det ikke trættene at leve i et land hvor tusindvis dør på hospitaler år for tidligt p.g.a lungekræft, og der hænger den ene alkoholafhængig efter den anden nede på cykelpubben, for ikke at snakke om dem der sidder derhjemme. alkohol er skyld i så mange tåbelige ting, så som skilsmisser, vold, leverskader.
Du har ret, lige præcis tobak og alkohol er utroligt skadeligt. Men i vores samfund tåler vi ikke at man træder ud over normerne, og normerne indeholder altså kun de lovlige rusmidler. Heldigvis er dette ved at ændre sig, der bliver flere og flere som bruger andre stoffer end de lovlige som deres foretrukne rusmidler, så på lidt længere sigt kan man nok godt forvente at lovgivningen bliver lempet. Det vælger jeg i hvert fald at tro.
Citat:
Vi ved alle hvordan de forskellige stoffer på virker det enkelte individ, men hvordan påvirker man samfundet, her snakker jeg både på de positive og negative ting, her til kan jeg sige at jeg selv ikke mener at man skal tager et eller andet hver dag, men måske bruge disse ting som de altid i historien har været brug, som indianene brugte dem(peyote, svampe) eller som afrikanke stammer brugte dem, ved højtider og som et religiøst redskab.
Man påvirker samfundet ved sit eget eksempel. Hvis du kan påvirke nogle af dine venner, så kan det sprede sig som ringe i vandet, og ind i mellem mødes disse ringe fra forskellige mennesker, og jo flere vi bliver, jo større bliver bølgen.
Citat:
Eks.
HASH, som jeg helt sikkert har en positiv effekt på menesket, af positive ting vil jeg nævne, øget fælledskabsfølese og ansvar for de svageste i samfundet, mindre unødligt vold i hverdagen og i byen,
Lige præcis hash må jeg tilstå at jeg ikke kan se noget potentiale i mht. at påvirke samfundet i en positiv retning. Bevares, hvis folk ville bruge hash i stedet for alkohol, ville vi da være nået et stykke, men jeg tror stadig man er bedst tjent med helt at holde sig fra det, eller i hvert fald kun bruge det nogle få gange om året.
Citat:
LSD,har et efter min mening stor potientalle for behandlig af samfundssygdomme, så som depresion og angst, under kontrol og under den rigtige vejledning. en mere dybegåene forståelse for lives ægte værdier, størrer spirituel og måske religiøse indsigter.
Dette er jeg helt enig i. I samme åndedræt kan nævnes psilocybinsvampe, ayahuasca, meskalinkakti, og flere andre psykedeliske stoffer. MDMA er også meget anvendelig her.
Citat:
Der er dog stoffer som jeg mener ikke bidrager med noget, og som jeg i bund og grund synes er lortestoffer og noget fandens lort. her kan jeg nævne heroin, amf, ektasy piller, og cokain.
Jeg kan ikke forstå hvorfor du nævner ecstasy i den sammenhæng. MDMA har et stort potentiale i behandling af diverse psykiske lidelser, det er der slet ingen tvivl om. De andre stoffer du nævner har for det meste ikke samme potentiale, men kan dog bruges medicinsk i andre sammenhænge.
Det er nogenlunde hvad jeg har at sige til det...