Erik skrev:
Vist alt er hellig er ingenting hellig.. (tenk på den)
Meningen med livet. Så meningen med livet er hva? Å komme til den perfekte sinstilstand der alt en gjør er ren kjærlighet?
Etter min mening vil det si at ein følger de samme gamle tanke mønster. Alså, man er ikke fornøyd med hva man er og dermed vil BLI noe annet. Ideen om å BLI er illusorisk, og umulig, du er hva du er til en hver tid, og ville bli noe annet er en flykt fra seg selv som er umulig og dermed skaper lidelse.
Du vil alså leve for ein annen grunn en bare det å leve? Da går du jo glipp av hele livet. la oss pille inn ein metafor:
Tenk på musikk, hva er meningen med musikk? Er det å komme til slutten? Vist det hadde vert sant ville de raskeste komponistene vere de beste, og du hadde hatt ein sang som bare er ein finale, ein BOOM, og det var det, alle hadde klappet og skriket. Men det er ikke slik, poenget med musikk, er musikken, akkuratt der du er i sangen. Hva vist du danser? Du danser vell ikke for å komme til ein spesielt punkt på gulvet, der du er i mål? Nei, poenget med dans, er å danse mens musikken blir spilt.
Vi er oppdrad til å tro at meningen med livet er noe i fremtiden, en eller annen god nam nam vil komme til oss, en kjele gull i enden av reinbuen.
Det begynner i barne skolen, og heletiden forbereder du deg til neste trinn. Og fra barne skolen går du til ungdom skolen (eg vet ikke om det er samme skole trinn system i danmark, men det er uvesentlig). I den skolen forbereder du deg, og jobber så du er klar og du FORTJENER å komme i videregående skole, og heletiden venter du på den gode tingen som skal komme og der jobber du for å FORTJENE å komme i jobb, den joben du vil ha. Når du er i ein jobb, si selger forsikring eller noe, så må du nå den kvoten, og jobbe for lønnsforhøyninger, du må nå den, fortjene den, og heletiden venter/håper du på den tingen du så lenge lengtet enter.
og når du er kansje 50-60år sier du "HEY, jeg er her!" og du føler deg ikke spesielt anerledes en hva du altid har følt. Du har nådd det målet, impotent og nesten helt energi fattig. Du har blitt lurt trill rundt, dei fikk deg til å gå glipp av alt, ved forventning, du forventet ein god ting i fortjeneste.
Nei, dette er for meg klart noe piss. Det øyeblikket som finnes akkurat NÅ er det eneste som er vert å leve for, ingenting annet. Ikke himmelen, ikke et bedre neste liv, ikke belønning av min godhet, ingenting som du kan dytte frem i fremtiden. Fremtiden kommer aldri, du blir et esel som springer rundt etter guleroten noen har knytt fast i ein stokk på dens hode. Som eit hamster i eit løpe hjul som aldri kommer dit den skal, for den har ennå ikke innsett, AT DEN ER ALEREDE DER!!
Ein zen student spurte mesteren om den reskeste veien til opplysning, og mestern svarte, "hva er den raskeste veien til dit du står nå?"...
Hva er meningen med musikk? bare følg med.
Hva er meningen med livet? bare følg med.
hva er meningen med reinet? ser du ikke det? så se igjen..
Dette er klart den beste måten å leve et lykkelig liv; alså, å leve det nå!
Alt annet er bare måter å utsette livet på.
angående tidligere liv, vel er det ikke på tide å ta ansvar for våre egne følelser? eksempel, eg kan si at eg er slik eg er fordi foreldrene mine var slik og slik, og de var sån fordi foreldrene deres var slik eller slik, og vi kan rulle det bakover til du kommer til noe aper i trærne. Apen har skylde for min nåværende tillstand. Dette er også bare ein måte å utsette ansvaret for ditt eget liv. Du sier, "jeg kan ikke noe for det, det var mitt tidligere liv", buh,huu. du dynes synd i deg selv. Vel, det er DU som synes synd i deg selv og kaper de lidelsene, INGEN annen hendelse er ansvarlig for din tilstand. Hva vist eg er skikkelig dritt i dette livet, hva blir eg da? ein mark? Vell, det hadde ver morsomt å være mark, se på marken, hvordan vet du at marken ikke er fullstendig lykkelig? Så lenge du aksepterer din egen tilstand er det ingen som kan gjøre deg noe, for hva en noen gjør, så aksepterer du det, og er lykkelig. Det er å leve NÅ! hva enn nå skulle vise seg å være for noe. Lykke/glede er ikke noe du fortjener, det er noe DU BESTEMER DEG FOR!!! ingen kan gjøre noe for deg for at du skal bli lykkelig vist du har bestemt deg for å være ulykkelig. Uansett om din sans for moral synest du fortjener å være lykkelig eller om din logiske sans synest det er fornuftig å være lykkelig.
Men når du BESTEMMER DEG FOR Å VÆRE LYKKELIG, kan du være lykkelig i de mest forjevlige situasjoner..
ok, nokk av meg..
Det er alt sammen meget godt...
Men noget malplaceret iforhold til min post ?
Jeg tror ikke nødvendigvis at vi behøver at være grundlæggende uenige..
Men det er altså nødvendigt for den uvidende at få fastlagt visse retningslinjer for netop hvordan det er mest hensigtsmæssigt at leve, både for en selv og for andre... Det er det vi har de 10 bud til f.eks.
Derfor kan du ikke sige at man bare skal leve i nuet for at være lykkelig, hvis man ikke er tilstrækkelig udviklet så skal man ikke opfordre en person til at synde, det gør man hvis man siger at folk ikke skal tænke over konsekvensen af deres handlinger eller tage ved lære af historien...
Hvis et menneske som ikke var moden og helt sådan på bar grund uden at have disse holdepunkter som jeg referer til , så ville denne snart gå ilde til iform af karmiske bindinger...
Det er derfor at der er en GRUND til at der er noget som hedder religion, som betyder genforening...
Altså livet er en opdragelsesanstalt, en skole for at lære at tage ansvar for frihed...
Desvære så er det lettere sagt end gjort at sige at folk bare kan være lykkelige, det er ikke rigtigt så længe der er folk som undertrykker andre og det vil der altid være når der er uvidenhed for udviklingsrækken af karmiske forbindelser, altså det jeg fylder på vil komme ud, det jeg gør nu vil influrere på det jeg vil opleve i fremtiden, derfor er det ikke ligemeget at planlægge fremtiden og at tænke TILBAGE på fortiden, jeg siger ikke noget om at man ikke skal leve i nutiden for selvfølgelig skal man det!!
Ellers meget godt indlæg du kommer med...
Bare lidt malplaceret desvære...