Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 23:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Dette er egentlig en række tanker jeg fik på baggrund af et program der kørte på DK 4, med en forfatter der hedder Niels Brønsted (der er måske nogle af jer der kender ham?), som bl.a. snakkede om materialisme og spiritualitet, og om den materialistiske verdens opfattelse af forskellige begreber som f.eks. skabelse og bevidsthed i forhold til den mere buddhistiske/hinduistiske opfattelse, hvor f.eks. hjernen er kanal for bevidstheden, ligesom en radio er kanal for et signal. Altså radioen er kanal for musikken, men det er ikke den der skaber den, ligesom hjernen er kanal for bevidstheden, men ikke skaber den.

På baggrund af nogle af de ting, som jeg iøvrigt synes lyder meget interessant, til trods for at jeg synes at Niels Brønsted har nogle fejlvurderinger, fik jeg en række tanker om hele bevidsthedsprincippet og spiritualitet sat i forhold til den virkelige og måske materialistiske verdensopfattelse.

Det undrer mig, hvordan relationen mellem denne tankegang, hvor bevidstheden på en eller anden måde er sig selv, altså den er ikke en del af kroppen, fungerer, hvis man tænker på forholdet mellem spiritualitet og den virkelige verden. Gennem bl.a. psykedeliske stoffer kan man gå på opdagelse uden for den normale bevidstheds grænser og således opleve verdenen på en form for spirituel måde, hvor man ser verdenen i et syn hvor vi alle er opbygget af en eller anden form for energier, i det det materialistiske verdenssyn ikke kan forklare hvad vi er bygget op af. For når vi kommer helt ned på et atomart niveau (som Niels Brønsted i øvrigt også snakkede om), hvor vi snakker om enkle partikler som protoner og elektroner, kan man ikke længere forklare hvad det så består af og hvad de kommer af. Dette set i relation til at fotoner kan opfattes som henholdsvis lys og som masse, alt efter i hvilke beregninger de indgår. Altså der er ikke nogen klar beskrivelse af, hvad der egentlig er virkeligt.

Men hvis man nu ser på sin tilværelse, at alt er opbygget af energier, opløsende såvel som skabende - hvordan ligger denne tankegang i forhold til den virkelige verden? På et trip og fra et spirituelt/psykedelisk syn, kan man godt forholde sig til idéen om at tingene omkring os er forskellige former for energier, men hvordan kan man relatere alle disse ting, også bevidsthedsprincippet, til en virkelig verden, altså verdenen omkring os, uden at man på en eller anden vis tænker i en form for "trip-baner".

Det er meget vanskeligt at forklare, og det lyder sikkert indviklet det jeg har skrevet, men mit problem ligger i, hvordan man kan adskille disse to ting. For i den virkelige verden, er vi vel mere eller mindre nød til at følge et materialistisk verdenssyn, hvor de materialistiske teorier og idéer er de dominerende. Og i den verden, er det vel svært at se tingene fra et spirituelt syn, uden at man egentlig tripper, i det at man er nærmest tvunget til at følge et materialistisk verdenssyn. Så hvordan er relationen mellem den virkelige verden, altså den verden der normalt omgiver os, de ting vi gør, de ting vi tænker - hverdagsting, i forhold til et verdenssyn som man ellers kun ville opleve på et trip - eller forstå på et trip. På en eller anden måde finder jeg det svært at integrere de to ting, fordi de på en eller anden måde handler stik modsat hinanden.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Jeg synes ikke det er så svært at indkooperere de to ting i hinanden. Vores sanseindtryk af verden er begrænsede af en ræke faktorer som vi normalt ikke lægger mærke til. Men idet jeg indtager en psykedelisk substans ændres min bevidsthed og mit perspektiv udvides. Jeg ser nu tingene i et nyt lys og i dette nye lys kan jeg for alvor undersøge den verden vi befinder os i. Jeg er mere fintfølende og selv de mindste ting vækker forundring og glæde. Jeg har opdaget et helt andet liv bagved alting. Lige under overfladen pulserer hele verden af liv; jeg lægger bare ikke mærke til det til daglig.
Når jeg vender tilbage til den "normale" tilstand rækker min sancemæssige kapacitet ikke længere til at jeg kan se verden som den oprindeligt er. Jeg er begrænset af min sanselige formåen. Men derfor kan jeg stadig godt huske hvordan de er. Jeg ved at alting er energi, selvom jeg bliver nødt til at forholde mig rationelt til den verden som jeg nu er istand til at opfatte.
På en måde blev hele min verdensopfattelse knust, den herrens dag for tre år siden, da jeg første gang stoppede svampe i munden. Jeg var lamslået: "Shit, kan verden også se sådan ud?" Fra den dag af var intet det samme, mit liv blev vendt helt på hovedet og jeg har aldrig nogensinde fortrudt det.
Synes også selv det er plat med citater, men Blake har et som passer fantastisk godt ind her:

"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all things thru' narrow chinks of his cavern."

/karma!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Cope skrev:
Citat:
Men hvis man nu ser på sin tilværelse, at alt er opbygget af energier, opløsende såvel som skabende - hvordan ligger denne tankegang i forhold til den virkelige verden? På et trip og fra et spirituelt/psykedelisk syn, kan man godt forholde sig til idéen om at tingene omkring os er forskellige former for energier, men hvordan kan man relatere alle disse ting, også bevidsthedsprincippet, til en virkelig verden, altså verdenen omkring os, uden at man på en eller anden vis tænker i en form for "trip-baner".

Ja det er svært at komme uden om at tænke i trip-baner. Som du selv er inde på, ser vi jo nok mere hvordan den sande verden er på trip, frem for når vi er "normale". Atomerne består i virkeligheden af energi, som er kondenseret til en fysisk form. Men hvis vi altid gik rundt og var bevidst om at vi kun var energi tror jeg, at vores fysiske form bliver for løs og skrøbelig. Som en veninde engang sagde til mig, om folk med trip-neuroser: "de skal bare ud og grave grøfter!" og det tror jeg egentlig er sandt. Det gør én fast og styrker egoet når man laver fysisk arbejde. Derfor er det vigtigt at man har balance i det man gør. Hvis man kun søger den spirituelle verden kan det gøre én skrøbelig. Omvendt kan "fysiske" mennesker som aldrig føler energierne virke afstumpede og osteklokke-agtige.

Det er muligt at der kommer et tidspunkt i vores udvikling, hvor vi bliver mere istand til at give slip på ideen om vores krop som en fast ting og se den, som det den i virkeligheden er: energi. Men jeg tror, at det kræver nogle højere erkendelser, før vi vil blive istand til at håntere de nye muligheder, som det vil medføre.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg tror at når man tripper alt efer hvad man tripper, så tror jeg især at man oplever sit eget indre netop i relation til den ydre verden, man ser de reaktioner som de har på en og oplever sig også ofte som en del af helheden hvilket man jo også er,

Altså til dagligt når vi oplever noget er jo også et samspil imellem hvordan hvores sanser virker iforhold til det vi sanser, som Halifax sagde så når man tager psychedeliske stoffer så sætter man sig ekstra tid til at opleve det forhold man har til verden fordi man netop mere opmærksom på disse indtryk fordi man også oplever sig selv i en tilstand hvor man ligesom er løsgjort fra de hverdagsagtige og trivielle måder hvorpå vi har fået lært at opleve verden, vi slipper for en stund ud af Matrix, jeg tolker det egentlig som at enten hvores sjæl eller livslegeme bliver løsrevet midlertidigt så det ikke har kroppens begrænsninger at tage hensyn til

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Astral skrev:
jeg tolker det egentlig som at enten hvores sjæl eller livslegeme bliver løsrevet midlertidigt så det ikke har kroppens begrænsninger at tage hensyn til

Ja, det er også sådan jeg oplever det.

/karma!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Astral skrev:
jeg tolker det egentlig som at enten hvores sjæl eller livslegeme bliver løsrevet midlertidigt så det ikke har kroppens begrænsninger at tage hensyn til

Jeg tolker det næsten også sådan.
Da man stadig kan kontrollere sin krop (til en hvis grænse alt efter hvad man har taget) vil jeg ikke mene at der er tale om en adskillelse af krop og sjæl.
Jeg hælder mere til at det er en form for "splittelse" af bevidsthed og underbevidsthed. For mig virker det som om underbevidstheden bliver til bevidstheden og omvendt.

Titel:
Junior medlem

meget interasant jeg ser lidt sådan her på det.

krop - sind - sjæl.

når en person har et evighedtrip, er han/hun fanget imellem 2 bevisthedsplaner, fanget imellem astral verdenen og den fysiske verden, det ske når en en person ikke er i stand til af lukke døren helt til den anden virkelig, personen har et ben i begge lejre.

jeg har selv være ved at mindste kontrollen med hvilket plan jeg var på, det var på et tidpunkt hvor jeg tog svampe og andre forskellelige ting. det farlige ved f.eks svampe er at det ikke giver dig et fundstændigt gennembrud, ved de doser man normalt bruger, men mere slører dem, man er ikke rigtigt hverken iden fysiske verden eller i astral verdenen. det er derfor jeg kun rør stoffer sjældent nu, men de har været gode døråbnerer for mig. og jeg har nu fundet andre metoder til at opnå de samme bevisthedplaner.

så det det med at man ikke ha ordenligt fat i sin krop, kan jeg kun tilslutte mig det fanny skriver, det er som du skal til at lære din krop at kende igen, løbeture og mit nye arbejde som er meget fysisk, har hjulpet mig meget. jeg kan ikke fungerer uden at lave noget fysisk værd dag. jeg er nemlig kommet dertil hvor hoppet fra den fysiske verden til den astrale er ret ubesværet fra min side. det er mere at komme den anden vej tilbage jeg skal kæmpe lidt med nu :wink:

det kan være det stykke tråd der binder min bevisthed og min krop er ved at være tyndslidt, hmm ud i det evige.

men det er jo alt sammen indbildning alligevel :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]