Dette er egentlig en række tanker jeg fik på baggrund af et program der kørte på DK 4, med en forfatter der hedder Niels Brønsted (der er måske nogle af jer der kender ham?), som bl.a. snakkede om materialisme og spiritualitet, og om den materialistiske verdens opfattelse af forskellige begreber som f.eks. skabelse og bevidsthed i forhold til den mere buddhistiske/hinduistiske opfattelse, hvor f.eks. hjernen er kanal for bevidstheden, ligesom en radio er kanal for et signal. Altså radioen er kanal for musikken, men det er ikke den der skaber den, ligesom hjernen er kanal for bevidstheden, men ikke skaber den.
På baggrund af nogle af de ting, som jeg iøvrigt synes lyder meget interessant, til trods for at jeg synes at Niels Brønsted har nogle fejlvurderinger, fik jeg en række tanker om hele bevidsthedsprincippet og spiritualitet sat i forhold til den virkelige og måske materialistiske verdensopfattelse.
Det undrer mig, hvordan relationen mellem denne tankegang, hvor bevidstheden på en eller anden måde er sig selv, altså den er ikke en del af kroppen, fungerer, hvis man tænker på forholdet mellem spiritualitet og den virkelige verden. Gennem bl.a. psykedeliske stoffer kan man gå på opdagelse uden for den normale bevidstheds grænser og således opleve verdenen på en form for spirituel måde, hvor man ser verdenen i et syn hvor vi alle er opbygget af en eller anden form for energier, i det det materialistiske verdenssyn ikke kan forklare hvad vi er bygget op af. For når vi kommer helt ned på et atomart niveau (som Niels Brønsted i øvrigt også snakkede om), hvor vi snakker om enkle partikler som protoner og elektroner, kan man ikke længere forklare hvad det så består af og hvad de kommer af. Dette set i relation til at fotoner kan opfattes som henholdsvis lys og som masse, alt efter i hvilke beregninger de indgår. Altså der er ikke nogen klar beskrivelse af, hvad der egentlig er virkeligt.
Men hvis man nu ser på sin tilværelse, at alt er opbygget af energier, opløsende såvel som skabende - hvordan ligger denne tankegang i forhold til den virkelige verden? På et trip og fra et spirituelt/psykedelisk syn, kan man godt forholde sig til idéen om at tingene omkring os er forskellige former for energier, men hvordan kan man relatere alle disse ting, også bevidsthedsprincippet, til en virkelig verden, altså verdenen omkring os, uden at man på en eller anden vis tænker i en form for "trip-baner".
Det er meget vanskeligt at forklare, og det lyder sikkert indviklet det jeg har skrevet, men mit problem ligger i, hvordan man kan adskille disse to ting. For i den virkelige verden, er vi vel mere eller mindre nød til at følge et materialistisk verdenssyn, hvor de materialistiske teorier og idéer er de dominerende. Og i den verden, er det vel svært at se tingene fra et spirituelt syn, uden at man egentlig tripper, i det at man er nærmest tvunget til at følge et materialistisk verdenssyn. Så hvordan er relationen mellem den virkelige verden, altså den verden der normalt omgiver os, de ting vi gør, de ting vi tænker - hverdagsting, i forhold til et verdenssyn som man ellers kun ville opleve på et trip - eller forstå på et trip. På en eller anden måde finder jeg det svært at integrere de to ting, fordi de på en eller anden måde handler stik modsat hinanden.
|