Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 00:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hejsa.. Er efterhånden blevet stor fanssszzzZZZ af Terence McKenna. Har mange lydfiler med foredrag og film osv med denne mand. Jeg er selv kritisk overfor mange af hans lidt syrede udtalelser og påstande, men kan alligevel nikke genkende til mange af hans filosofier og underlige tanker.
Tænkte så på om der er andre herinde der er kritiske overfor hans filosofier, og slet ikke kan klare ham, og om der så også er nogen som jeg, der synes godt om mange af de ideer han kom med..

Jeg vil gerne hvis snakken/diskutionen kunne komme omkring Timewave zero som jeg synes er en ret syret, men dog også utrolig overbevisende.
Desuden bør det være en halv-centralt emne, da der ifølge "the wave" kun er ca. 7 år tilbage af mennskests historie..

Ville også blive glad hvis nogen kunne kommentere disse "self transforming machine elves" som han mødte når han røg DMT...

Alt snak om ham godkendes.. Jeg tillader endda at folk sviner ham hvis de lyster det :?

På med snakken..

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg har (efter at have hørt dig, Cope, nævne ham så mange gange :-) ) hentet et foredrag med ham. Og det er simpelthen bare pisse godt! Han kommer med nogle ret syrede idéer engang imellem, men de er grundigt underbygget af hans teorier - som ikke kan bevises på nogen videnskabelig vis, men det har han også svar på. Havde han bare været endnu en opkomling med dumme idéer om verden, ville jeg forkaste ham med det samme, men hele hans idégrundlag er meget holistisk og sammenhængede, og derfor bliver det ret interessant.
Hvis du ligger inde med nogle links til foredrag, må du meget gerne sende dem. Bøger kan jeg jo altid låne, men jeg vil egentlig hellere have lydklip. Det er så rart, når man går og keder sig på arbejdet :-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
TheBo skrev:
Jeg har (efter at have hørt dig, Cope, nævne ham så mange gange :-) ) hentet et foredrag med ham. Og det er simpelthen bare pisse godt! Han kommer med nogle ret syrede idéer engang imellem, men de er grundigt underbygget af hans teorier - som ikke kan bevises på nogen videnskabelig vis, men det har han også svar på. Havde han bare været endnu en opkomling med dumme idéer om verden, ville jeg forkaste ham med det samme, men hele hans idégrundlag er meget holistisk og sammenhængede, og derfor bliver det ret interessant.
Hvis du ligger inde med nogle links til foredrag, må du meget gerne sende dem. Bøger kan jeg jo altid låne, men jeg vil egentlig hellere have lydklip. Det er så rart, når man går og keder sig på arbejdet :-)

Der ligger links til en god stak mp3'er og andet godt med den kære McKenna på Deoxy :

http://deoxy.org/mckenna.htm

Og on-topic så er jeg personligt også ganske spændt på hvad der sker ved vinter solhverv i 2012. Jeg håber dog ikke det er ensbetydende med enden på menneskehedens historie, men at det er overgangen til en mere spirituel tidsepoke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
ThirdEyeFlood skrev:
Og on-topic så er jeg personligt også ganske spændt på hvad der sker ved vinter solhverv i 2012. Jeg håber dog ikke det er ensbetydende med enden på menneskehedens historie, men at det er overgangen til en mere spirituel tidsepoke.

Det bliver vildt. Et forbrugsorgie af en anden verden og så *puf*... Med ét træder McKennas discpile frem for os andre. Det udvikler sig så til en fest med sex på alle leder og kanter (også af den mere homoagtige slags), og når "dagene", det homoerotiske orgie, er omme, ja, *pif* *paf* *puf*, så sidder vi allesammen i en rygerrundkreds og kysser hinanden blidt velkommen til det nye univers.

Og således adskiller McKenna og hans disciple sig fra den blide erotiker´, vi andre har lært at kende som monstret Charles Manson.

Godt man ikke er helt dum, hva'...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gachine skrev:
ThirdEyeFlood skrev:

Det bliver vildt. Et forbrugsorgie af en anden verden og så *puf*... Med ét træder McKennas discpile frem for os andre. Det udvikler sig så til en fest med sex på alle leder og kanter (også af den mere homoagtige slags), og når "dagene", det homoerotiske orgie, er omme, ja, *pif* *paf* *puf*, så sidder vi allesammen i en rygerrundkreds og kysser hinanden blidt velkommen til det nye univers.

Og således adskiller McKenna og hans disciple sig fra den blide erotiker´, vi andre har lært at kende som monstret Charles Manson.

Godt man ikke er helt dum, hva'...

Det lyder jo allerede lovende :) om ikke andet bliver vi i hvertfald vidne til et nyt platonisk år, en event som kun forekommer med små 26000 års mellemrum. Du har da øget min tiltro til at The Age of Aquarius kommer til at byde på mere end blot en genopførsel af 'Hair' og i øvrigt dejligt at se at du endnu ikke har gjort alvor af din trussel om at forlade os, Manson-kultisk galde kan man aldrig få for meget af.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hvad skete der for 25093 år siden da?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
lang tid siden jeg har hørt de lyd filer efterhånden, men synes generelt det lyder meget fornuftigt det han siger...

og tror næppe der menes menneskets undergang i 2012, men nok nærmere næste trin i vores evolution ;)

min egen personlige teori er at de såkaldte "aliens" blir offenlig gjort og fremvist til jordens befolkning:)

lyder nok rimelig wacko hos mange folk, men det er hvad jeg tror på..

efter alt hvad jeg har læst mange forskellige steder vil jeg sige det tyder ret kraftigt på at der altid har været aliens på vore jord ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Åndsamøbe skrev:
Hvad skete der for 25093 år siden da?

Billede

Citat:
The Earth's rotation axis is not fixed in space. Like a rotating toy top, the direction of the rotation axis executes a slow precession with period of 26,000 years for the entire ecliptic of our planetary bodies to travel around our sun, a trip of 360 degrees. Each one of the 12 signs of the zodiac takes about 2100 years for our solar system to pass through. Every 72 years we actually move backward 1 degree. After 2100 years we move out of one age and into another.

http://www.crystalinks.com/precession.html

men mere interessant er :
Citat:
On this day a rare astronomical and Mayan mythical event occurs. In astronomic terms, the Sun conjuncts the intersection of the Milky Way and the plane of the ecliptic. The Milky Way, as most of us know, extends in a general north-south direction in the night sky. The plane of the ecliptic is the track the Sun, Moon, planets and stars appear to travel in the sky, from east to west. It intersects the Milky Way at a 60 degree angle near the constellation Sagittarius.

The cosmic cross formed by the intersecting Milky Way and plane of the ecliptic was called the Sacred Tree by the Maya. The trunk of the tree, the Axis Mundi, is the Milky Way, and the main branch intersecting the tree is the plane of the ecliptic. Mythically, at sunrise on December 21, 2012, the Sun - our Father - rises to conjoin the center of the Sacred Tree, the World Tree, the Tree of Life..

http://www.crawford2000.co.uk/maya.htm

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
ThirdEye > Det er ikke for at være provokerende, men det lyder som noget New Age gejl, at menneskeheden skulle ændre sig markant efter et bestemt årstal. Jeg vil hellere se udviklingsmønstre, der peger i den retning end lytte til astrologi (som er en af de mest tvivlsomme fænomener indenfor den alternative verden.)

Nu har jeg ikke rigtig læst eller hørt noget af Terrence McKenna, så om manden er gal eller genial, skal jeg ikke kunne sige. I have yet to see some real evidence though! ;)

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
ThirdEye > Det er ikke for at være provokerende, men det lyder som noget New Age gejl, at menneskeheden skulle ændre sig markant efter et bestemt årstal. Jeg vil hellere se udviklingsmønstre, der peger i den retning end lytte til astrologi (som er en af de mest tvivlsomme fænomener indenfor den alternative verden.)

Nu har jeg ikke rigtig læst eller hørt noget af Terrence McKenna, så om manden er gal eller genial, skal jeg ikke kunne sige. I have yet to see some real evidence though! ;)

-Psyko

Du har helt ret i at det er en gang New Age-gejl, men er næppe første gang jeg har tilstået at jeg er en sucker for den slags. Jeg finder det dog alligevel interessant at maya'erne både var i stand til regne sig frem til denne begivenhed og lagde så stor vægt på den. Men interessen er nok katalyseret af et naivt håb om en bedre verden :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyko skrev:
I have yet to see some real evidence though! ;)

-Psyko

Ja der er faktisk beviser udfra tidligere forsøg osv.. Men mest af hans påstande består af yderst gode argumenter.. Han læste helt vildt meget, og talte ofte lidt med en snært at poetisk stemme.. Dette synes jeg er et af de største minuser, da jeg ikke fatter så mange af de svære engelske ord. Dog røg han en del hash og talte derfor meget langsomt, hvilket er til fordel for en knap så skarp engelsk oversætter...
Men som sagt er hans argumenter ofte gode og han siger også selv at hans argumenter ikke kan bevises videnskabeligt, men han mener at hans ideer skulle overvejes og dømmes ligesom videnskaben dømmer mange teorier. Nemlig "sande nok" til at videnskaben kan bruge dem.. Ligeså ville han gerne at normale folk skulle se hans argumenter som "sande nok" til at folk kan bruge det han snakker om.

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Denne tråd er da vist gået lidt i stå..

Har prøvet at søge på nettet efter hvordan (the sequence) rækkefølgen af grafen fra Timewave zero ser ud i år..

Jeg tænkte at hvis man kunne se på grafen hvornår den "topper" eller "bunder", i år... Så skulle man også kunne regne ud hvornår det er værd at se nyhederne :wink:

Men det er tilsyneladende svært at finde noget med "de fremtidige svingninger"...

Nogen der er stødt på en god side om det jeg efterspørger her?

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem

Ret langt nede (ca. 7 sider) på denne side kan du downloade Timewave Zero softwaren så du selv kan sidde og lege rundt med den.
Den virker dog kun i windows.

Edit:
Og forresten så er jeg selv ret hooked på McKenna. Ikke fordi jeg nødvendigvis er enig, men fordi han har så mange langt ude ideer og forstår at argumentere for dem. Og så er (var, teknisk set) han en genial taler.

Hvis du ikke allerede har læst den, så vil jeg anbefale bogen True Hallucinations, hvor han beskriver hans første tur til Amazonjunglen. Virkelig interessant.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mckenna er bestemt noget man skulle give et lyt.

Om man vælger at tro på ham eller ej er ens egen sag, men underholdene det er han :D

Psykedelisk standup tak :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

*offtopic*

DR-D skrev:
Mckenna er bestemt noget man skulle give et lyt.

Psykedelisk standup tak :P

Hehe.. Nemlig! Bruger ham som godnat-historie-fortæller når jeg skal sove. På højtalerne.. Helt ned for volumen, så man kun lige kan høre ham, og så ellers bare slappe af, og ind i mellem få et smil på læberne af hans ofte vilde forklaringer af sine trips :D
Gad godt møde hans søn, og se om han er blevet ligesom hans far..!

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
McKenna er meget morsom, når blot man husker på at det ikke er videnskabelige teorier han fremlægger. Deres underholdningsværdi skal man dog ikke undervurdere. Mayaernes kalender stopper ikke i år 2012. Det er en misforståelse af mayaernes forkortelser lavet af nogle newage-typer tilbage i halvfjerdserne, som McKenna kritikløst bruger til at underbygge sin teori. Det er sandt at 2012 markerer et stort periodeskifte, men kalenderen slutter ikke der.
Desuden finder jeg hele "novelty"-begrebet ret fjollet. Hvilken enhed kvantificerer man "novlety" i? En anden fejl ved begrebets anvendelse er at betydningen eller intensiteten, om man vil, af en historisk begivenhed altid vil være en subjektiv vurdering. Tanken om at at opstille en videnskabelig/matematisk kurve over sådan en størrelse er naturligvis absurd. Så synes jeg at den del af I Chin som Mckenna baserer Timewave Zero-teorien på er langt mere interessant end teorien selv.

Men man skal bestemt ikke kimse af mandens evner som etnobotaniker og nogle af hans holdninger fremsat i bl.a. "Food of The Gods" er også fucking seje! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]