Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kan gud?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvis gud er almægtig kan han så lave en sten, der er så tung at han ikke kan løfte den?

Titel:
Dedikeret medlem

du vist set simpsons..
og der var det "..Bake a buritto so hard, that he himself could not eat it"

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
sorn skrev:
du vist set simpsons..
og der var det "..Bake a buritto so hard, that he himself could not eat it"

Begge dele findes... den du nævner er efter at Homer har røget sig monsterskæv :D We need to keep medicinal marijuana legal!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke set det i Simpsons. Hvis du er interresseret i, hvor jeg har det fra så kan jeg fortælle dig det var en fra min klasse, der spurgte min lærer under dagens religionstime...

Hvis gud er almægtig må han kunne lave alt - dvs også en sten, der er tungere end han selv kan bære, men hvis han ikke kan bære stenen er han ikke almægtig da man så kan forestille sig en større gud end ham - nemlig en, der kan løfte den sten som den første gud ikke kan.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
sygt spørgsmål :D Jeg tror ikke på gud.. Nogen her der gør ellers?
Tror man bliver helt rundtosset hvis man bliver ved med at stille sig selv sådanne spørgsmål :P

/cope

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg tror godt at gud kan lave sådan en sten, hvis han virkelig ønsker det.

Tilgengæld kan han nok også godt ophæve stenens status som "for tung", hvis han nu gik hen og blev træt af stenen og ville kaste den i søen f.eks!

-Psyko

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
De kristne mennesker, hvor Gud er noget der står udenfor og over som skaber verden ud a intet (Ex Nihilo) får selvf. problemer med dette spørgsmål.

Men hvis man ser Gud som den enhed livet er i, så er spørgmålet tåbeligt og ligegyldigt. (meget kort og groft skitseret altså.. der er visse begrebsafklaringer der skal til,. men har ikke tid til dem her)
Om denne enhedstanke foreslås at læse Plotin, og Giordano Bruno (hvor distinktionerne kun foregår på begrebsmæssigt plan endda, og ikke reelt set) som start... Så kan i altid spore jer ind på forskellige ting derfra :-)

jeg kunne komme ret meget ind på hvorfor jeg mener den kristne ex nihilo, og dennes aristoteliske verdenssyn er forkert. Men har ikke tid lige nu, og vil bede jer om selv at undersøge det... For det er enormt spændende :-)

-Odden

Titel:
Dedikeret medlem

nå troede i første omgang bare du havde set simpsons for et par dage siden :wink:

Men ja spørgsmålet er tankevækkende nok, og ved ikke om man kan relatere det til menneskehden.. At gud har skabt mennesket, og ikke kan styre det?
Tror ikke gud havde intentioner om at skabe nogen, som vil undertrykke og pine hinanden.. selvom det nok mere er et spørgsmål om gud har givet os fri vilje

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Vi kan også bare vedtage gud ikke eksisterer, men bare er et produkt af vores fantasi og bevidsthed.. Så er det problem løst.

Titel:
Dedikeret medlem

hvis gud er et produkt af vores fantasi eksistere "den" så ikke også som helhed?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

axia skrev:
Vi kan også bare vedtage gud ikke eksisterer, men bare er et produkt af vores fantasi og bevidsthed.. Så er det problem løst.

Jamen så kan vi jo bare benægte alt som fantasi, og sætte os ned og wanke.

Det kan godt være du med din situerethed i virkeligheden ikke har erfaret noget guddommeligt, men det betyder ikke at andre ikke har det.
Realiteten af deres erfaringsbaserede virkelighed ligger så i deres fremførelse og gennemtestede viden omkring det. Det filosoffer gør bl.a..
Og derfor kan man godt som to personer have to forskellige synspunkter på hvad guddommen er, eller ikke er, men man kan diskutere det og opnå en større videnssfære om virkeligheden gennem dialogen. Det handler lidt om at sætte sig udover sig selv.
Du har ikke sandheden, jeg har ikke sandheden. Sandheden er i sandheden selv, vi kan kun anskue den udfra vores positionering i virkeligheden.

-Odden

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Men hvis man ser Gud som den enhed livet er i, så er spørgmålet tåbeligt og ligegyldigt. (meget kort og groft skitseret altså.. der er visse begrebsafklaringer der skal til,. men har ikke tid til dem her)
-Odden

Jeg skrev jo også som forudsætning for mit spørgsmål, at gud var almægtig.

Citat:
Jeg tror godt at gud kan lave sådan en sten, hvis han virkelig ønsker det.

Tilgengæld kan han nok også godt ophæve stenens status som "for tung", hvis han nu gik hen og blev træt af stenen og ville kaste den i søen f.eks!

-Psyko

Hvis gud kan ophæve en stens 'status' som for tung betyder det jo stadig at der er noget han ikke magter - altså kan han ikke være almægtig, ubegrænset.

Titel:
Dedikeret medlem

han magter det muligvis ikke, men trodsalt er han selv istand til at løse sit problem! Men noget farligt noget at begi sig ud i at diskutere, da der ikke er noget endeligt svar :!:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

At du mener Gud er almægtig er ikke en egentlig forudsætning... Forudsætningen ligger i din opfattelse af Gud. For i din opfattelse af Gud ligger også din forståelse af ordet almægtig.. Hvis du opfatter Gud som almægtig i en dualistisk verden, som bygger på et aristotelisk verdenssyn, den verden der er en konsekvens af bibelens skabelsesberetning. (Ex nihilo).
Så er det klart at paradoxer som dette kan lade sig gøre til at kritisere gudstanken.

Derimod, hvis du opfatter Gudstanken, og almægtigheden som ophævelsen af enhver dualitet, og derved ikke en egentlig skaber, da det er evigt, og dermed ren liv, eksistens, og distinktionerne ved dette kun eksisterer på et begrebsmæssigt plan, så bliver spørgsmålet tosset ;)

-Odden

Edit: uddybelse

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fik vidst ikke helt skrevet hvad jeg mente. Med gud mener jeg den gud, der eksistere indenfor vores kristne verdensdel og andre religioner med billedet af en almægtig gud. Gudstanken er jeg klar over er varierer meget fra religion til religion.

Sorn:
Citat:
han magter det muligvis ikke, men trodsalt er han selv istand til at løse sit problem

Det er ligegyldigt om han kan løse problemet på anden vis. Kan han ikke løse problemet på enhver tænkelig vis kan han ikke være almægtig - du kan tænke dig en gud, der altså kan løft stenen - dvs du kan tænke dig en god der er 'mere almægtig'. Og hvis denne tænkte gud har flere eller bedre egenskaber, så kan den første nødvendigvis ikke være det.

Selvom mange religioner har sådanne paradoxer og andre problemer så betyder det ikke nødvendigvis at gud ikke findes. Det kan være menneskenes logik den er galt med eller som Kant mente, at gud er uden for vores fatteevne anygays...

At jeg skriver det her betyder altså ikke, at jeg ikke selv tror på en gud eller lignende - det var ment som et sjovt tankespil :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Problemet er at sproget og logikken fungerer på et dualt plan, og at Gudstanken også er blevet tilrettet det duale plan. Derfor kan disse paradokser opstå.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Svaret er naturligvis både ja og nej.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: København
Det er jo et gammelt trick spørgsmål som ingen kristen kan komme med et godt svar på. Jeg så det behandlet på en ultra konservativ kristen hjemmeside (det var i øvrigt god humor) og deres svar var blot at spørgsmålet var dumt og ligegyldigt, for hvorfor ville Gud dog gøre det?

Paradokset kan selvfølgelig ikke besvares og derfor kan man hverken lede at gud eksisterer eller ej ud fra det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Child skrev:
Svaret er naturligvis både ja og nej.

Ja det tror jeg at jeg vil give child ret i. Der er mange ting og hendelser i livet som der kan stilles spørgsmål til og jeg tror at de aller dypeste spørgsmål er logiske som den child har brugt. Ingen resultat bare en "åben konklution" :P

/karma

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan gud skabe noget uendeligt?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]