Ok, man lær noget hver dag

Jeg så deadline her til aften, hvor de viste et klip (angiveligt fra den 22 februar) hvori statsministeren si'r at det danske engagement _fortsætter_ frem til engang i januar.
Klip fra deadline (virker vist-nok kun i nogle dage)Tak til deadline for det

Så er det, for mit vedkommende ihvertfald, slået helt fast hvad der er op og ned i denne specifikke sag.
Altså; Danmark _bli'r_ indtil videre i irak indtil engang i januar.
Og dermed burde historier som disse:
avisen.dk | 26. juli 2007 08:30 Indland | Danmark vil være ude af Irak før den planlagte dato den 10. august, oplyser TV 2._ikke_ længere være at finde i nogle medier (hvis altså sandheden er deres mission... og når man ser hvordan de dækker narko-området ka' man jo godt ha' sin tvivl)
Så regeringen har altså tilsyneladende _ikke_ løjet netop på dette område. Og selvom det selvfølgelig er ærgerligt for os irakkrigs-modstandere ikke at ku' hænge dem op på dette punkt også, så er det selvfølgelig, for rets-sikkerheden, godt at de for engangs skyld si'r noget sandt.
Summa-summarum: danmark er officielt _stadig_ med i irak-missionen. Punktum.
Portuz skrev:
DK kan godt trække de 50 mand ud og så sige nu er vi ude, men godt beholde 1-3 mand i f. eks Bagdad i måske 5 år, men ingen vil egentlig vide det for det betyder jo ikke så meget og det er bare 1 mand, men derfor er han altså stadig dansk soldat i uniform.
Nej, sådan virker det ikke

Er der så meget som 1 eneste skatte-betalt dansker på officiel mission, så tæller det. Både retsligt og økonomisk. Stats-forvaltning er ikke noget man bare driver sådan på slump.
Portuz skrev:
Det er meget normalt at styrker ikke kan forsvare sig selv
Det vil jeg nok påstå er en selv-modsigelse, eftersom begrebet 'styrker' jo antyder at de har en vis magt.
Og mig bekendt har selv freds-bevarende styrker normalt våben med til at ku' forsvare sig selv.
Jeg ved ikke hvilke muligheder de 55 danskere i irak har resten af året, men jeg er ret sikker på de har en eller anden form for våben-magt med sig. Alt andet ville være fuldstændig Uforsvarligt.
Portuz skrev:
Det skal os holdes væk fra medierne hvor meget der dør osv.
Forestil dig at der ca er 200 mand ud af de 400 danskere dernede som køre ud af lejren og der bliver dræbt ca 2000 irakere på et hold, så "ved" alle som kender en soldat dernede at han har slået ihjel, det er jo ikke særlig pænt, plus at irakeren kan finde danskeren i DK som slå hans bror ihjel, selvom det måske ikke var han, kan du se hvad jeg mener?
Nej, jeg ka' ikke se hvad du mener (med-mindre du rent faktisk si'r den danske stat ska' bedrage befolkningen, men det må være noget jeg misforstår)
Portuz skrev:
Forestil dig at du boede i et land hvor du bare var fanget? Hvad ville du gøre? Råbe op og blive dræbt? Eller leve et trist liv hele livet?
Well, i danmark føres der narko-krig mod folk som mig, og det føles meget Ubehageligt at vide man ka' blive antastet og befamlet over hele kroppen af policen på åben gade hvis man besøger CA. Hvis bare man ligner en 'hash-type', i modsætning til en 'slipse-type', så har man ikke meget rets-sikkerhed under den nuværende VK-regering, og det er selvfølgelig totalt Uacceptabelt.
Jeg er en fredelig borger, der bruger min demokratiske grundlovs-sikrede ret til at ytre mit mis-hag med den nuværende administration (om du vil kalde dét 'at råbe op' ved jeg ikke, men det er nu engang de muligheder _jeg_ har for at blive hørt)
Portuz skrev:
Måske ville du alligevel blive lidt glad hvis der kom 2 kæmpe supermagter og fjernede dit land leder
Ja, med den politik der bli'r ført her i landet i disse år, er det slet ikke Utænkeligt at det scenarie ville ku' glæde mig. Men det kommer selvfølgelig an på hvilke super-magter det er, for er det feks usa ville narko-krigen's undertrykkelse og de-humanisering jo bare blive videre-ført, og så ka' det jo være lige-gyldigt.
Portuz skrev:
men det ville heller ikke være særlig sjovt for dig at du mistede venner grundet der fandtes "bøller og bander" som bare hadede supermagterne fordi der bare var der der ville bekrige dem fordi banderne selv ville have områderne.
Nej, det ville ikke være sjovt. Men man er altså ikke en bølle bare fordi man gerne vil forsvare sin egen, og sit land's, suverænitet. Bøllerne er oftest dem der angriber, og heltene dem der forsvarer (ligesom tyskland-danmark under anden verdens-krig)
Portuz skrev:
Det handler os meget om hvordan man ser der hele og hvilker vinkler man har til emnet. Jeg kan ikke give dig en god grund til at de ikkke skulle straffes, men det hele er nu ikke negativt

Helt rigtigt; syns-vinklen er afgørende. Dem der så anden verdens-krig fra nazisterne's syns-vinkel blev også meget ned-trykte da hitler tabte (mens dem der så det fra den anden vinkel blev glade

)
Fra min syns-vinkel er der ikke meget positivt at få øje på:
Døds-tal for civile irakere:
http://www.iraqbodycount.net/ skrev:
Civilians reported killed by military intervention in Iraq: Min: 68038 Max: 74435
+
http://da.wikipedia.org/wiki/Irak-krigen skrev:
Det anerkendte medicinske tidskrift The Lancet bedømte i 2006 antallet af dræbte irakere til at være mellem 392979 og 942636 dræbte. The Lancets skøn er ikke kun for civile dræbt i kamphandlinger og vold, men inkluderer alle dødsfald der er forårsaget af øget lovløshed, forringet infrastruktur, dårligere sygehusvæsen etc. Tallet inkluderer døde blandt det irakiske militær og de irakiske oprørere.
+
Døds-tal for US-styrker:
3380 døde (8. maj 2007), 24314 skadet i kamp (3. februar 2007), plus et ukendt antal som er blevet skadet udenfor kamphandlinger.
+
Døds-tal for andre lande's styrker:
273 (Storbritannien 148, Italien 33, Polen 20, Ukraine 18, Bulgarien 13, Spanien 11, Danmark 6, El Salvador 5, Slovakiet 4, Australien 2, Estland 2, Holland 2, Rumænien 2, Thailand 2, Ungarn 1, Kazakhstan 1).
+
Døds-tal for ikke-irakiske civile:
Ukendt, men mindst 398 kontraktører, 119 journalister og 150 nødhjælpsarbejdere.
+ det man reelt har fået ud af krigen:

Dét er hvad danskerne har fået ud af over 2 millarder af deres surt optjente skatte-kroner, mis-forvaltet til krigs-førelse af VK-regeringen...

(iøvrigt den første reelle krig danmark har deltaget i siden anden verdens-krig. Dét må da gøre stats-ministeren stolt. Han er den første i over 50 år der fik danmark sendt i krig. Fantastisk bedrift |irony detected|)
Og så lige angående en tidligere kommentar du sagde:
Portuz skrev:
de er jo heller ikke i krig nu, danskerne er heller ikke i krig.
Ifølge denne web-side er krigen stadig officielt igang:
2. maj 2003 erklærede George W. Bush krigshandlingerne i Irakkrigen for afsluttet. Selve krigen blev ikke erklæret for afsluttet, og er således officielt stadig i gang under betegnelsen Irakkonflikten (engelsk: Conflict in Iraq). Dette indebærer blandt andet at samtlige krigsfanger ikke skal løslades.