Hvem er årsag til et samfund's tilstand: dem _uden_ magt eller dem _med_ magt?
Jeg så lige for et par minutter siden arnold 'governator' schwarzenegger i et interview på cnn, hvor han snakkede om 'health-care' problemer i californien. Han var rimelig skarp synes jeg, og jeg blev faktisk lidt overrasket over ham (på den gode måde

, selvom det naturligvis blot er en øjeblik's-oplevelse baseret på et par minutter's tv-optræden i stor sol, høj blå himmel med smukke hvide skyer svævende højt oppe, og flotte grønne bjerge-kæder i baggrunden, hvilket formentlig altsammen er med til, mere eller mindre underbevidst, at farve min oplevelse af det han sagde

. Uanset hvad, så imponerede han mig dog i det interview på en go' måde)
Anyways, han havde ihvertfald fat i en kerne, og fik gjort følgende punkter rigtig godt klare sådan som jeg tolkede ham:
#1: Velfærd koster noget (velfærd her defineret som at _du_ har det gode liv, ka' spise dig mæt og sove i en varm seng og den slags)
#2: Det der koster noget ska' betales
#3: Det er kun dem med midlerne der ka' betale.
så derfor:
#4: Ska' alle ha' velfærd, eller kun de heldige der har råd?
(ska' _du_ ku' opleve velfærd selv hvis du ikke har råd?)
Såvidt jeg ka' se er det 1 af hoved-konflikterne i stort set alle vestlige samfund, hvis ikke alle, og dermed også her i danmark (og velfærd var jo også et af slogan'sne i den danske valg-kamp sidste år).
Kort sagt: hvad stiller man op med dem der ikke selv har råd?
Og _hvorfor_ er der egentlig folk, i de vestlige samfund, der jo rent teknisk vel godt ka' siges at være de mest progressive på denne planet, og som man tit hører er de rigeste, der ikke selv har råd?
Er det de 'råd-løse' borgere der er noget galt med? (siden de jo åbenbart ikke opnår at blive 'råd-havende') Eller er det de 'råd-havende', dvs de reelle magt-havere, der er noget galt med? (de misbruger måske deres magt til at opstille regler der reelt hindrer de 'råd-løse' i at få en fair chance (når bush-regeringen feks ønsker at demokratisere irak og mellem-østen med tvang, så er det jo for at undertrykke konkurrencen fra iran. Dvs rent nationalistiske grunde; at forbedre usa's egen chance for velfærd ved at hindre andre i at ku' konkurrere frit (og set ud fra et rent kynisk dyrisk og biologisk egoistisk overlevelses-synspunkt, blottet for moral og etik, er det en udmærket, fornuftig og klog plan). Hvis man overfører denne mentalitet/ideologi/tankegang til enkelt-personer (og hvorfor sku' enkelt-individder tænke meget anderledes end bush og fogh, halvdelen har jo stemt på dem fordi de var enige med dem, så en sådan sammenhængs-antagelse er næppe helt forkert), for at vende tilbage til det med samfund og velfærd, så svarer det til at de 'råd-havende' indretter samfundet så det's love og regler gi'r _dem selv_ de bedste chance for at opnå velfærd. Så det man kalder 'nationalistiske årsager', når man snakker om samfund, bli'r til 'egoistiske årsager', når man som borger i samfundet henfalder til samme ideologi/mentalitet som bush/fogh-regeringen gør på landet's vegne))
Men måske mest vigtigt: hvordan ska' vi indrette samfundet og sam-eksistensen mellem forskellige kulturer (feks det nu, igennem snart 1 helt år-ti, bulldozer-truede, og aggressiv stress-politik ramte, hippie-miljø vi kendte fra blaa CA, og den gode hyggelige fredelige joint-, e- og techno-kultur, der fungerede fint op gennem 90'erne) så folk _har_ råd til at leve anstændige liv? (så hele debatten om velfærd rent faktisk ikke længere er nødvendig) En sam-eksistens der gør at der _ikke_ ses western-opgør og gun-slinger's i kbh's blodige gader så ofte som der ifølge mit tv gør i disse tider. En sam-eksistens der også rækker så langt at det ikke længere vil være nødvendigt med menneskerets-stridige _terror_-love (det er forkert at kalde disse love for _anti_-terror-love når de rent faktisk skaber mere terror i almindelige folk's liv end de fjerner) og hemmelige fængsler og folk de holdes hen i fange-skab og Uvished i årevis som på stress-klinikken guantanamo.
Ja selv palestina-israel problemet er jo på sin vis et slagsmål om _hvem_ der må få lov til at opleve det gode liv og den rare velfærd. Det _ka'_ måske kun være et slagsmål?
Selv er jeg mest tilhænger af den ideologi der går ind for maksimal personlig frihed (dvs feks en legalisering af narko), en slags hedonisme. Hvis folk vitterlig _har_ chancen for at opnå velfærd, så er det lettere, ihvertfald for mig, at acceptere Ulighed i samfundet. Men i et strikst samfund, hvor myndighederne dømmer og bekæmper forskellige kulturer som blaa hippie-kulturen som efterhånden værende anti-demokratiske farlige terror-kulturer på linie med alqeida, og som derfor opstiller regler der reelt _fra-ta'r_ folk fra disse fredelige kulturer en rigtig chance for at opnå velfærd, er det naturligvis grotesk hvis man mener det er udtryk for retfærdighed at de fattige 'råd-løse' er fattige og 'råd-løse'.
Ta'r man chancen fra en person, er det naturligvis ikke længere denne person's eget ansvar at det ikke længere har nogen chancer. Det ka' der vist ikke være meget logisk tvivl om.
Og dermed vil ansvaret jo så havne hos dem der opstiller reglerne, altså dem der med forbud i hånd _ta'r_ chancer fra personer. Og det forpligter dem (magt-haverne) efter min mening.
Herfra bli'r det så meget moralsk hvad man mener: Hvis person A ta'r person B's chancer, igennem feks at forbyde narko, har person A så et ansvar for person B's velfærd?
Eller må person A, Uanset årsagen (om det feks er moralsk anstødelse, eller bare for selv at opnå velfærd), hindre person B i at ku' opnå velfærd, og så bare se stort og flot på dét og være ligeglad?
Altså; når en magt-haver (feks staten) laver love der hindrer folk's frie udfoldelse, feks gennem forbud, er det så befolkningen, den der forbydes noget, der bærer ansvaret? Eller er det magt-haveren?
Hvis narko-forbuddet feks medfører at en narko-bruger dør, eller bare har mangel på velfærd, pga enten dårlig narko, fordi det ikke var til at købe god narko, eller sekundært valgt narko, fordi det ikke var til at købe det primært ønskede narko, er det så den der forbyder narko'en der er ansvarlig for at der ikke findes god eller ønsket narko? Eller er det den der ønsker narko men ikke må for magt-haverne?
Man ka' erstatte begrebet 'narko' med lige hvad man vil. Det ka' være forskelligt fra person til person hvad de ønsker og mener gi'r dem go' velfærd. Det ka' være den dyre bil, eller den store båd, eller at ha' kæmpe hus, eller måske flyvemaskine, eller mange rejser. Hvad-som-helst (nu er det jo bare narko vi interesserer os for her på kanalen, men ønsket om god velfærd er sandsynligvis det samme som hos alle andre, og derfor noget vi nok alle har til fælles

). Så fundamentet er det samme Uanset hvad; om det er tilladt eller forbudt, og hvad der er mest rigtigt og etisk (og det er selvfølgelig ingen hemmelighed at jeg selv mener indadvendte handlinger, som feks at ryge en cigaret i sit eget hjem eller tillade det på en's egen bar/restaurant-ejendom hvor ingen opholder sig af tvang, ikke ka' være forbudte. Det er heller ingen hemmelighed at jeg mener samfund med så få regler som muligt også vil være de mest dynamiske
EDIT: jeg er faktisk ikke helt sikker på om mange regler virker effektiviserende eller dæmpende for dynamikken i et system, det ka' muligvis virke begge veje)
Hvordan mener i andre at ansvaret for velfærd ska' defineres?
Er det dem der opstiller forbuddene og lovene man ska' se til, eller er det udelukkende et rent personligt ansvar Uanset samfundet's øvrige tilstand?
(PS: forbuddene behøver ikke kun være stats-organiserede, som narko-loven, men ka' også være regler som private firmaer opstiller, der i en eller anden grad indgriber i folk's liv. Feks forsikrings-selskaber kontra forsikrings-tager, hvor den samme problem-stilling om hvem der opnår mest velfærd jo også ka' findes (hvem betaler hvem, og hvor langt må parterne gå i Uenigheder med hinanden osv). Eller firmaer der tjener på folk's dumhed, som feks private P-firmaer der har opkrævet illegale p-bøder, eller ting som pyramide-spil og online-poker og hvad man nu ellers ka' komme på af alt muligt. Selv IE har problem-stillingen indbygget; må man udnytte sin IE til selv at opnå velfærd (feks sample fra en film man har købt og betalt og står med i hånden, eller feks udnytte lyden fra sin guitar og den's strenge, som andre ganske vist har produceret, men som man selv spiller på) eller er det kun producenten der må opnå velfærd på produktet)
Det ender hver gang med spørgsmålet om _hvem_ der har ansvaret for en person's velfærd. Og _hvor_ de forskellige personer's ansvar over-lapper hinanden.
Er der nogen der har gjort sig nogle tanker om dette?