arpheus skrev:
Opis skrev:
arpheus skrev:
Stuearrest kan være nødvendig, hvis ikke vi som samfund vil løse årsagerne til problemerne. Min pointe er, at det er den måde vi har opbygget samfundet på som skaber en lang række problemer og hvis vi ikke ændrer det, så vil der blive ved med at dukke nye og værre problemer op.
Ja det ændrer du ved at give forældrene ansvaret. Så kommer de også til at lære at opdrage søskene ordenligt og derved tvinges folk til at priotere anderledes.
arpheus skrev:
Min løsning er ikke nem eller enkel og koster:
Eller serlig realistik hv?
arpheus skrev:
Indrette et samfund som ikke så ensidigt fokuserer på penge, vækst, effektivitet, tvungen positivitet, normalitet, produktivitet og afkast. I stedet skal vi satse på kvalitet. Byg ordentlige boliger, riv de dårlige ned, ryd industrikvarterne og bland erhvervs boliger og almindelig bobebyggelse så hele boligkvarterer ikke står tomme når folk er på arbejde. Lad folk arbejde og gå i skole, hvor de bor, decentraliser. Jeg har flere løsninger, hvis nogen er interesserede, men begrænser mig i første omgang, så indlægget ikke bliver for langt.
hvordan vil du når frem til det her ting. Iderne er sådan set gode nok, men løser jo ikke noget problem som man sidder med her og nu med de krimmenelle unge. Så indtil dit utopia er opbygget, hvor vil du så opbevare de unge rødder?
Jeg har svaret at stuearrest kan være nødvendig, ligesom fængsel, bøder, udvidede beføjelser til politi og efterretningstjeneste, større fængsler, beroligende medicin og lykkepiller. Det er symptombehandling og kurerer ikke sygdommen.
Som sagt vil stuearrest og andre sanktioner hjælpe nogen forældre til at prioritere anderledes, men da en del mennesker ikke kan finde ud af at prioritere anderledes uanset hvor meget man straffer, så løser det ikke problemet, men forværrer det for den resterende gruppe. Det er derfor jeg vil have dig til at reflektere over hvorfor de her problemer opstår.
Realistisk? At tro man kan løse verdens problemer med straf og sanktioner er dybt urealistisk og overfladisk.
Den del af menneskerne som ikke kan priotere anderledes ligemeget hvilken staf du giver den, hvilkne saktioner skal der så udføres i dit utopia for at få dem til at følje strømmen? Give dem et knus måske og sige at det må de ikke?
At tro at man kan løse verdens problemer er temmelig urealistisk i sig selv.
I bund og grund handler det om at forældrene lærer børn at deres handlinger har koncekvenser og lade ungerne selv tage disse koncekvenser.
Børn over 15 må godt arbejde, så i steden for en bøde, kunne de arbejde lortet af, i steden for at forældrene betaler og ungerne stadi ikke har følt en koncekvens af deres handling, men bare fortsætter da der alligevel ikke sker noget med dem.
Det er lige som med alt andet, hvis man ikke vil høre så må man føle....
Børn er i dag status symboler og forældrene har ikke tid til at opdrage dem, det overlader de til instutioner og skolen. Den tid de har sammen skal nemelig være kvalitets tid. På den måde lærer ungerne ikke respekt for ens forældre, hvilket skal brugest når ungerne er teenager og det ikke længere er nok med en eftersidning eller lignende.
Man vil altid være nød til at straffe, spørgsmålet er bare hvordan man straffer og hvad man lærer af straffen.