Jeg synes det er en tabt kamp at stille tingene op overfor hinanden, og sige noget om hvilke stoffer der er skadelige og hvilke der ikke er. Jeg har holdt en periode sidste efterår på 4 måneder uden cannabis af nogen art. Så til jul ryger jeg lidt, og har stort set røget dagligt siden. Hvis jeg ikke er afhængig hvad er jeg så? Om det er en fysisk, psykisk eller noget helt tredje er i min optik ikke afgørende. Der er en potentiel slavebinder i enhver vane, sådan er det bare. Som jeg ser det, så er der simpelthen så mange ting der kan gøre os til en slave at det er en tabt kamp at forbyde sig ud af. For slet ikke at tage ind i problemstillingen at vi begrænser levende, følende, tænkende individers frihed. Som du selv siger så er der stor forskel på giftigheden for kroppen, men det er jo netop den store forskel der gør enhver sammenligning meningsløs, fordi den vil kun dække over et delvist billede af "virkeligheden". True, du dør ikke af en overdosering thc, og ja det kan man af en overdosis heroin (samt andre opiater). So what, hvad med alle de andre ting man ikke kan overdosere, skal de så absolut være tilladte, og alle de ting du ikke kan overdosere skal være forbudte?
Jeg kan i min eftermiddags (manglende) koger kun se logik i den slags argumentation, hvis vi får en komplet beskrivelse af rammen som logikken fungere inden for. Hvis rammen som vi arbejder inden for rummer et veldefineret mål, så kan vi tage en diskution om hvordan vi lettest når det mål, som hvis målet er at undgå folk tager dødelige doser narko (der tror jeg at man kan gøre en del ved hjælp af oplysning, renhedskontrol mv), så har vi et konkret mål, noget der kan måles og vejes på. Men hvis vi blot taler om hvilke stoffer der skal være tilgengængelige i forskelligt omfang, og legal status, så bliver folks argumenter let trukket ned til personlige apatier on antipatier overfor visse typer knark, og ikke bygget på nogen form for "videnskabelig" argumentation. Personligt så er jeg super stor fan af hele ideen om at forskellige grupper af stofbrugere arbejder sammen om en positiv retning i lovgivningen.
|