Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 09:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Internet skat
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg da man troede politik havde noget ny højter for dumhed, så kommer der lige en højdespringer, så længe vil slå politiske dumheder. Dette er stadig kun et forslag og tvivler på der bliver en lov om det, men bevares, som om vi ikke betalte nok skal.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1313546.ece

Det vil svare til at momsen blev sat op med 1% for at dække butikkernes tab for tyveri.

På den anden side så retfærdiggøre de også piratkopiering. Dem der var på nippet til piratkopiering vil da helt sikkert hoppe om bord, for "nu betaler jeg jo alligevel skat på det". Og sikke en ballade der skulle komme når Danmark pludselig tjener penge på andre rettighedhærgens tabte fortjeneste. Så skulle Danmark betale til Sony, Universal og det ville være en falit erklæring.

Senest rettet af rootmood 16 mar 2010 10:20, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Hvis der kom internetskat tror jeg på at folk som du selv siger vil føle at piratkopiering ville blive retfærdiggjort.

Det er i det hele taget tid til en kæmpestor omstruktering af hele det kulturelle udbud af digitale medier - dvs. alt der kan laves om til 1'er og 0'er... Jeg ville dog nødig være personen der skulle stå i spidsen for en sådan operation, der ville jo være ekstrem meget piveri fra fx. store filmselsskaber.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har piratkopiering været kendt i over et årti, og selv om kunstnerne piver over at nogen stjæler deres musik eller film, så kan man jo se at der stadig bliver lavet nye film, nye albums og spil. Hvis piratkopiering var en falit erklæring for artisterne så ville vi have set det for længst.

Faktum er at hvis filmen er god, så er der rigtig mange der køber billet for at se den i biograf, men der vil også være mange der vil downloade den.
Faktum er at hvis en film er dårlig, så er der ikke mange der køber billet, men der vil altid være nogen som downloader, frem for at købe en lorte film.

Laver du et fedt spil til computer, så som Battlefiled:Bad Company 2 eller COD:Modern Warfare 2, er der helt sikkert mange mennesker der vil downloade det, men når de opdager hvor fedt spillet er, så bliver det købt så multiplayer er en mulighed.

Laver du et lorte spil, ja så der sikkert mange der vil downloade det men aldrig bruge en rød reje på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
rootmood skrev:
Faktum er at hvis filmen er god, så er der rigtig mange der køber billet for at se den i biograf, men der vil også være mange der vil downloade den. Faktum er at hvis en film er dårlig, så er der ikke mange der køber billet, men der vil altid være nogen som downloader, frem for at købe en lorte film.
...
Laver du et lorte spil, ja så der sikkert mange der vil downloade det men aldrig bruge en rød reje på det.

Så folk kan bare tage sig sammen og lave nice spil og musik? :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, for gode film give gode indtjening. Dadaa!!

Spøg til side. (:

Spilproducenterne har luret piraterne og derfor ser man spil, som folk ser frem til, først bliver udgivet til konsoller. Piratkopiering af konsol spil er ikke lige så udbredt som piratkopiering af PC spil, da det kræver at man flasher sit drev eller chipper konsollen. Du mister din forsikring til din Xbox hvis den en dag går i stykker og skal sendes ind og de finde ud af du har forbigået deres spærring. Derfor sørger spille producenterne for at få en god indtjening på konsollerne for så at udgive det til PC til sidst.

Faktisk er der mange spil der ikke ser dagens lys til PC grundet den omfattende piratkopiering.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 17:10, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
rootmood skrev:
Faktum er at hvis filmen er god, så er der rigtig mange der køber billet for at se den i biograf.

faktum er at hvis der er nok hype om en film, gerne med noget teknisk 3-D lirumlarum, så vil mange gå i biografen og se filmen. Avatar er et prima eksempel herpå.

krisen er jo ikke hovedsageligt at folk ikke køber musik længere. der er bare mange som er trætte af at blive spist af med gennemkalkulerede, standardiserede produkter, som er lavet med en bestemt målgruppe in mente. den som ikke rigtig interesserer sig for musik og film som andet end underholdning eller som et soundtrrack til deres liv, gider ikke købe deres kedelige musik i noget tilfældigt plastik. dem for hvem musik og film ER deres liv(mig), køber stadig cd'er, LP'er fra uafhængige/undergrunds/DIY pladeselskaber. ofte er der også gjort mere ud af artwork o.s.v. vedrørende udgivelsen i modsætning til mastodonternes samlebåndsprodukter. musikken og filmen som sådan er ikke i krise. branchen er bare blevet mere anarkistisk, og det rammer naturligvis dem som sælger produkter til en stadig mindre flok får. jeg downloader også i stor stil, men med god samvittighed. jeg vælger som oftest at lytte/se produktet, før jeg vælger at give penge for det. hvis jeg virkelig kan li noget, så køber jeg det altid i et fysisk format.

internetskat er naturligvis hul i hovedet. det er ikke engang værdigt til at blive diskuteret.

Junior medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
rootmood skrev:
Faktum er at hvis filmen er god, så er der rigtig mange der køber billet for at se den i biograf.

faktum er at hvis der er nok hype om en film, gerne med noget teknisk 3-D lirumlarum, så vil mange gå i biografen og se filmen. Avatar er et prima eksempel herpå.

krisen er jo ikke hovedsageligt at folk ikke køber musik længere. der er bare mange som er trætte af at blive spist af med gennemkalkulerede, standardiserede produkter, som er lavet med en bestemt målgruppe in mente. den som ikke rigtig interesserer sig for musik og film som andet end underholdning eller som et soundtrrack til deres liv, gider ikke købe deres kedelige musik i noget tilfældigt plastik. dem for hvem musik og film ER deres liv(mig), køber stadig cd'er, LP'er fra uafhængige/undergrunds/DIY pladeselskaber. ofte er der også gjort mere ud af artwork o.s.v. vedrørende udgivelsen i modsætning til mastodonternes samlebåndsprodukter. musikken og filmen som sådan er ikke i krise. branchen er bare blevet mere anarkistisk, og det rammer naturligvis dem som sælger produkter til en stadig mindre flok får. jeg downloader også i stor stil, men med god samvittighed. jeg vælger som oftest at lytte/se produktet, før jeg vælger at give penge for det. hvis jeg virkelig kan li noget, så køber jeg det altid i et fysisk format.

internetskat er naturligvis hul i hovedet. det er ikke engang værdigt til at blive diskuteret.

Kan forstå at man køber LP'er som et samleobjekt og på grund af den autentiske lyd man kan hive ud af dem, men at købe Cd'er i vores tid er da bare at hjælpe overproduktionen på vej. Så vil jeg mene at data intet skader.
Mener heller ikke at man bliver en større musikelsker på grund af at man ejer en plastik skive og især når det her lige netop handler om musik som er lyd og ikke materielt. Men de musikere der er i nød fortjener da helt sikkert mine penge hvorimod at jeg aldrig ville betale for et beatles album som jeg stadig ville elske og lytte til døde.

Men vis en masse plastik fyld på dine hylder får dig til at føle dig bedre end os andre, så skal du da ha lov til det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har læst en sjov og konstruktiv tilgang til pirateriet fra en spilproducents side, og fandt frem til det igen:

Citat:
Piracy

The Void was noted in Russia for its developers' reaction to piracy. When the game appeared on the largest Russian torrents.ru tracker, the developers talked to the downloaders in the thread, answered game related questions and encouraged them to buy the game, if they liked it. Also, the developers made an official torrent containing all bonus material from the gift edition.[18]

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Void_%28video_game%29

Jeg så hellere, at folk i brancherne begyndte at tænke nyt og udnytte det potentiale der er i internettet. Synes dette er et godt eksempel, og jeg er sikker på den slags "goodwill" hos piraterne giver bonus hos selskabet i sidste ende.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Maggot-Brain skrev:
Men vis en masse plastik fyld på dine hylder får dig til at føle dig bedre end os andre, så skal du da ha lov til det.

det får mig ikke til at føle mig bedre end andre. en masse usynlige filer på en computer er bare for diffust for mig. jeg er bange for at jeg kommer til at slette noget. desuden elsker jeg at finde en plade i reolen som jeg har overset i længere tid, og genopdage noget jeg hørte engang.

Junior medlem
Brugeravatar

Det var egentlig ikke så hårdt ment Halugenlampe, syntes bare det var meget provokerende og et meget materialistisk syn på kunst sådan at sige "den som ikke rigtig interesserer sig for musik og film som andet end underholdning eller som et soundtrrack til deres liv, gider ikke købe deres kedelige musik i noget tilfældigt plastik. dem for hvem musik og film ER deres liv(mig), køber stadig cd'er, LP'er".

Men forstår godt at det må føles neder sådan at have brugt så mange penge på en stor samling plastik der nu er mere eller mindre er overflødigt. Men jaa der er vel altid den nostalgiske følelse at komme efter og den skal man da heller ikke undervurdere.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:59, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

JEL skrev:
Ja' cd'er på hylden er nok efterhånden på vej til at blive som vinyl blev i 90'erne; et fortids-levn.

fee. min lejlighed er et museum af fortidslevn. jeg må begynder at tage entre snart.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:59, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Folk kunne jo også fejlagtigt tro at det danske biblioteksvæsen giver penge til alle de kunstneres værker der bliver brugt på de danske folkebiblioteker. Men det gør de ikke! Det er kun danske kunstnere der får del i pengene. Fordelingen bygger på antallet af udlån og tilgængelighed, hvilket gør, at du sagtens kan have værker stående på de danske folkebiblioteker, uden at du dermed modtager nogen penge.
Jeg er klart modstander af internetskat, og tilhænger af moral.
Ville det ikke være mere logisk at sætte en blankbåndsafgift på harddiske? Nu har vi jo længe haft for vane at have afgifter på blankmedier, så hvorfor ikke harddiske?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]