<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL: Du si'r du tror på 1 sandhed...
I middelalderen brændte man som bekendt blaa hekse. Det synes vi idag er en ond ting at gøre. Man kan ikke brænde folk vel? Men faktisk så brændte man folk fordi man mente det var en god gerning man gjorde dem. Man mente at det at brænde hedninge, ville gi' dem en chance for at mærke hvor skrækkeligt 'helvede' måtte være, sådan at de ku' nå at bekende sig til gud inden de døde, og dermed komme i paradis. Man mente at det at brænde dem, var at gi' dem 'en sidste chance' for at redde deres sjæl.
Hvordan vil du afgøre hvad som er god moral i det spørgsmål? Tror du på helvede, så er det at brænde mennesker jo et fornuftigt ræsonnement. Men tror du ikke på helvede, så er det at brænde mennesker noget meget absurd.
Så hvad er nu rigtigt og forkert? Hvad er sandt i denne sag?
Jeg mener du ta'r fejl når du si'r der findes 1 sandhed. Der findes mange individuelle sandheder og ikke 1 universel. Og under alle omstændigheder, så vil jeg godt frabede mig at du gør dig til herre over hvad der er MIN sandhed, for det ved du absolut intet om, selvom du måske tror det. Døm for dig selv, men lad vær' med at dømme for andre. For lige netop det ER totalitært.<HR></BLOCKQUOTE>
Det du sir er en dårlig sammenligning.
Alting er betinget af information, masse og energi behøver information for at kunne fordele sig og forbinde sig med det andet.
information er hvordan forskelige punkter relaterer til andre punkter dvs. deres indbyrdes relation til hinanden og det i sig selv er hævet over både materie og masse.
Informationen er nød til at være udarbejdet som resultat af en vilje og en intelligens og eftersom mennesket ikke har opfundet sig selv må der være en skaber, denne skaber har gjort det muligt for os at have en fri vilje, dvs. muligheden for fejtagelser og det at kunne fornægte sandheden.
Sandheden er ikke noget som kommer til en, den er man nød til at søge selv...
Derfor kan jeg sagtens snakke om én sandhed eftersom et forhold imellem to punkter kun kan være på én måde og ikke på en anden måde som ikke kan integreres i den første.
Naturligvis kan man også sige at alt er sandhed, men det er kun rigtigt hvis man har et helt igennem relativistisk syn på tingene som netop ikke indbefatter tingenes relation til hinanden, men som derimod prøver at isolere hver enkelt objekt eller hændelsesløb iforhold til hinanden, men eftersom alting hænger sammen som en enhed og alting som sker har en konsekvens iforhold til alle de andre ting så er den relativistiske tænkemåde forkert.
Eftersom information er det primære grundlag for både energi og masse og at denne information må hidrøre fra en inteligens som ligger som grundlag for hvores skabelse og alle de ting vi er omgivet af og som også må have relationer til os, derfor må denne nødvendigvis indbefatte et énhedsbegreb som indbefatter hele skabelsen som helhed, derfor findes der netop én sandhed og en masse muligheder for menneskelig fejtagelse.
|