Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 14:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: WONDERLAND!!! MOSTLY
nu er det jo sådan at det hverken er pia k eller andre der personligt kan rode med dnaém
det er eksperter det udføre deres job lige som kassedamen gøre det.

det er jo ikke et gallup abonoment hvor man bare kan få oplysninger om alt,
det er et register til at gøre politiets efterforskning bedere og mere efiktiv,
og intet andet og hvis det så skulle bruges til noget andet om nogle år så skal der en debat igang om det.

dna og fingere aftryk gælder jo i en retsag den dag i dag om politiet skal ud og bøvle med hvem det kunne have gjort forbrydelsen eller ej for med en dommer kendelse så kan de tvinge dig aligevel lige som hvis du har kørt med sprit i blodet,

hvorfor så ikke udelukke alt det dna der ikke ved kommer sagen og så starter en mere koncenteret efterforskning ud fra de tekniske spor,

og man skal være dygtik til at ischene sætte et gernings sted med falske dna spor
og hvis nu så havde personen sluppet aligevel,

sket ud fra en impolsiv handling

skal vi begranse politiet for den udviklig der hjælper dem med at få retferdighedn til at ske fyldest eller skal vi stå tilbage for det

du har set for mange sovjet film kære kammerat stalin,

folk for per automatik dårlig smag i munden når man høre ord som gen modefisering ovs.
fordi nogle hippi´er med penge i ryggen kæmper for at gøre det til en ond ting,

tink på alle de herlige ting man har fået ved at udvikle,

blandt andet weed skulle man heller ikke krydsne forskæligt slags cannabis på krys af kontinenterne for at få den bedste vare,
fordi det ikke er naturligt og økologisk

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Nostalgic, igen kan jeg ikke forstå hvad du mener? Kan du ikke skrive et forståeligt dansk?

Jeg forstår dog dette:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> nu er det jo sådan at det hverken er pia k eller andre der personligt kan rode med dnaém
det er eksperter det udføre deres job lige som kassedamen gøre det. <HR></BLOCKQUOTE>

Det du ikke forstår er at det KAN ÆNDRE SIG (og det gælder osse dig Woody) hvad disse ting kan bruges til. Og det er altså POLITIKERNE der bestemmer dette, og i et demokrati er politikere valgt efter en folkestemning. Er du med nu?

Derudover, så vil jeg da gerne lige pointere at jeg i hvert fald hverken er hippie eller på nogen måde imod genteknologi. Bare så du ved det. Desuden er det en HELT ANDEN sag, så hold dig lige til topic tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
Jeg forstår dog dette:
Det du ikke forstår er at det KAN ÆNDRE SIG (og det gælder osse dig Woody) hvad disse ting kan bruges til. Og det er altså POLITIKERNE der bestemmer dette, og i et demokrati er politikere valgt efter en folkestemning. Er du med nu?[/B]<HR></BLOCKQUOTE>

Det var jeg nu også før, det jeg ikke kan se er HVAD man kunne bruge det til i fremtiden. DNA kan bruges til at se hvordan jeg er bygget op - men det er jeg sådanset ligeglad med om de ved eller ej. Der vil altid være nogen der er imod og for i et forslag, det vil ikke ændre sig - så der vil altid være nogen imod at det ikke går igennem

Psychedelia Gay Overlord

Woody, du er altså bare ligeglad med at det evt. kan misbruges i fremtiden? At man måske kan læse ting ud af en DNA-prøve som man ikke kunne før, og at dette måske kan bruges til at forringe dit liv af magtsyge personer?

Dedikeret medlem

jaja det kan sikkert bruges til andet ude i fremtiden, men så skal der bare stemmes om "X" forslag til den tid,

det er jo ikke sådan at bare fordi der er et register så kan det misbruges til hvad som helst,

registert skal jo bruges til at hjælpe politiets teknikkere, om man så bare skal lave stadistikkre så skal der jo et nyt forslag til og hvis folk er i mod det så stemmer de sikkrt nej,

jeg vil heller ikke have det misbrugt,

det er kun modstand for politiet og meget bølvet bøvlet

hvad nu hvis ikke politiet skulle kunne rensage en bolig for manden var dømt og sat i fængsel,

Dedikeret medlem

ingen gang semitikse tvillingere har den samme dna,

ingen vil blive uskyldig dømt når der går dna i den, og dna efterforskning er kostbar så det ville kun være grove forbrydelser som mord og voldtægt det ville blive brugt i, og de grove sager bliver der givet grove domme hvorfor så ikke bruge dna til at fastslå en person så uskyldige ikke bliver trukket roundt i media cirkuset

Psychedelia Gay Overlord

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> jaja det kan sikkert bruges til andet ude i fremtiden, men så skal der bare stemmes om "X" forslag til den tid,
det er jo ikke sådan at bare fordi der er et register så kan det misbruges til hvad som helst,
<HR></BLOCKQUOTE>

- Du tager fejl. Det er netop pointen at DNA-registeret var ment som et medicinsk forskningsprojekt, men lige pludselig skal bruges til noget helt andet. Det er sådan set bevis for at man ikke kan vide sig sikker.

Forskellen er at du går ud fra at myndighederne vil opføre sig ordentligt, mens at jeg mener at der er en mulighed for at de ikke gør det. Den chance tør jeg ikke tage.

Jeg ved ikke hvor meget du har beskæftiget dig med jura og historie, men jeg er interesseret i begge, og har man en indsigt i den slags, så vil man være nervøs når den slags kommer på bordet. Jeg synes sådan set det er OK at du gerne vil stå i et sådant register, men det skal være frivilligt.

Relativistisk båthorn

Jeg er godt nok aldrig blevet kaldt kammerat stalin efter jeg sagde jeg gik ind for et _frivilligt_ system, hehe. Jeg troede stalin var noget med tvang og den slags, men sådan er der jo så meget [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg er heller ikke imod gen-forskning, vil jeg lige sige.

Et DNA register ka' sagtens misbruges. Feks hvis man fjerner skatten til at sikre syge, og erstatter det med et forsikrings-system. Så ka' forsikrings-selskabet måske pludselig finde på at forlange en kopi af dine dna-data, for at se om du har nogle potentielle dyre sygdomme i vente, som de så vil kræve en større forsikrings-præmie, af dig, før de vil dække. Dermed ka' dine dna-data altså stemple dig som en person der er _dyr_ at forsikre og pludselig står du måske uden mulighed for sygehus-hjælp, læge-hjælp, eller andet.
Et dna register ka' bruges til at _sortere_ mellem mennesker der er godkendte og mennesker der ikke er godkendte.
Det er asocialt og et middel der ville ha' gjort nazisterne rigtig glade i deres lille hitler-skæg.

DNA er jo ikke bare en tilfældig oplysning om dig. DNA er _selve opskriften_ på dig. Man ka' feks se at du måske får kræft i den og den alder, og dermed vide at du ikke ska' ansættes i en eller anden vigtig stilling. Eller man ka' se at du er i risiko-gruppen for at blive skizofren og dermed fravælge dig til jobbet som nationalbank-direktør.

Eller hvad nu hvis ham psykologen der vil sortere Uintelligente mennesker fra, får flertal? Så vil dna-registret gi' ham et rigtig godt værktøj til at sige "'Du' er godkendt som menneske og får lov til at leve. 'Du' er ikke godkendt og vil blive skrottet.

EDIT: Damn gremlins!

[ 01 Oktober 2003: Besked ændret af: JEL ]

Dedikeret medlem

jel sådan et dan register er ikke ( R K I )
og et privat firma ville aldrig kunne få adgang til din dna info,
og hvis de havde så thor jeg ikke de vil basere deres forretning på at analysere deres kunders dna,

dna forsking er ikke noget med bare sådan lige som privat person gøre med et forstørgelse glas et per latax hansker,

gentager lige mig selv,

hvis det kom til en folkelig afstemning om et dna register så ville det være en afstemning om at give politiet tekninker adgang til en info man har i forvejen for at hjælpe med en bedere efterforskning,
og hvis det dna register skulle bruges til andet så er det en "HELT" ny debat på lige fod med denne debat nemlig om politiets tekninger må bruge et værktøj alle ved der er FREMTIDEN.

og hva så om folks holdningere ændre sig om 30 år hvis det er til fordel for udviklingen så er det jo den vej det går aligevel.....

jeg ser kun det er brugt for ikke at smide en uskyldig 16 år i spjællet eller på en (LUKKET AFDELIG), og hvis dnaén kan klar gøre retferdigheden på en detaljeret både så hvorfor ikke bruge det,

vi før det kommer i brug jo før falder den form for udviklig i pris globalt set,
og det kan igen bane vej for ny udviklig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ja for jeg kan ikke se hvad de kan bruge den til - som nostalgic siger, tror jeg ikke der er nogen der tager DNA seriøst ved job eller lign. Om du skal betale mere i forsikring er jo egentlig kun fair ... Om de kan se opskriften på mig er jeg ret ligeglad med ... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

Øh, jeg HAR forklaret hvad perspektiverne er i sådan et register og at der allerede nu er forslag om misbrug af det register der ligger på SSI. Hvis i ikke kan se det, så er der jo ikke noget jeg kan gøre ved det. Men jeg vil så mene at i ikke har sat jer ind i hvordan staten virker, I har simpelthen blind tillid til den.

Medlem

Det er en ret forfærdelig ting med det DNA-register. For selvfølgelig vil det blive misbrugt. I teorien kan det her register blive oprettet meget hurtigt. Det eneste, det kræver, er jo "en politisk beslutning og en stor pose penge". I det tilfælde at et sådant register kommer til at eksitere, vil man i sidste ende blive "tvunget" til at skrive under på, at tredjepart må indhente oplysninger om dig fra registret. Ligesom med straffeattest, Ribers, osv.

Det er meget realistisk og uhyggeligt. For det kræver bare en politisk beslutning. Hvis nogen er født efter 1984 (Eller 1981? Jeg får modstridende oplysninger), så eksisterer der jo, som sagt, allerede blodprøver... Og så er det bare det med den politiske beslutning.

Misbrugspotentialet er simpelthen for stort, og da menneskets adfærd i forvejen er delvist styret af gener, mener jeg ikke, det på nogen måde er hensigtsmæssigt at oprette et DNA-arkiv, da det i sidste ende vil føre til genetisk stempling af individet. Det er så absolut realistisk.

[ 02 Oktober 2003: Besked ændret af: Jonas X ]

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af wOODY:
som nostalgic siger, tror jeg ikke der er nogen der tager DNA seriøst ved job eller lign.<HR></BLOCKQUOTE>

Nå det tror du ikke? Jamen så følger du ikke ordentligt med woody. Her er feks en overskrift fra sidste år:

"Railroad to Pay $2.2 Million in DNA Test Case
Illegally Testing Workers for Genetic Defects
PETER SZEKELY / Reuters 8may02"

Det var "Burlington Northern Santa Fe Corp." i USA der stod for den.

De 2 næste er real-life eksempler hvor folk muligvis blev fra-sorteret pga gen-fejl (dog ikke via gen-testing)

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Science and Engineering Ethics magazine records the case of Christine DeMark, a healthy 24-year-old social worker who made the mistake of revealing that a family member had Huntington's disease. Suddenly, her outstanding performance reviews turned sour (her employer wouldn't say why) and she was fired.

Another victim was a 53-year-old man who applied for an insurance company job and admitted he had hemochromatosis (but no symptoms). First, the company said they wanted him, then he was offered the job but no medical coverage, and then he was told "no" flat out.<HR></BLOCKQUOTE>

Fint nok du _tror_ et eller andet (der er også nogen der tror på gud, og ikke 1 ondt ord om det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ), men tro er ikke viden:

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
The American Management Association recently reported that 53 of its members, which include most of the country's largest employers, conducted genetic testing of applicants or employees.

De sidste 3 kommer fra http://www.workrights.org/issue_genetic/gd_op-ed.html

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af wOODY:
Om du skal betale mere i forsikring er jo egentlig kun fair ...<HR></BLOCKQUOTE>

Og hvad så med dem der enten ikke har råd til forsikring, eller bli'r afvist af selskaberne? Hvor ska' de gå hen og få læge-hjælp?

Om de kan se opskriften på mig er jeg ret ligeglad med ... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Ok, må jeg så også godt få en kopi af dine dna-data?
Jeg er meget interesseret i at få så komplet en kopi af dine dna-data som muligt (det gælder iøvrigt også alle andre der læser med her, og jeg mener det skam seriøst)

[ 05 Oktober 2003: Besked ændret af: JEL ]

Dedikeret medlem

[B]Ok, må jeg så også godt få en kopi af dine dna-data?
Jeg er meget interesseret i at få så komplet en kopi af dine dna-data som muligt (det gælder iøvrigt også alle andre der læser med her, og jeg mener det skam seriøst)

hvad er dit fax nummer eller skal jeg sende en kanyle med blod så du selv kan anylysere det

Dedikeret medlem

[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Dankdawg: Bare fordi noget kan misbruges, skal det så ikke gennemføres? Hvad med Internettet? Det har da seriøst misbrugspotentiale når det gælder udspionering af folk?

Iøvrigt kan et DNA register laves på forskellige måder, man behøver jo feks ikke have hele DNA-sekvensen liggende, men bare nogle gelelektroforeser, hvor DNAet er klippet med forskellige restriktionsenzymer.

Og hvis det blev misbrugt, feks til at kigge efter bøssegener eller rødhåretgener eller whatsoever, så vil du stadig kunne opklare en hulens masse forbrydelser og på den måde spare ressourcer og fange onde onde forbrydere.

De må sgu godt få noget af mit DNA til registrering, men det har de jo så vist allerede!!

Psychedelia Gay Overlord

Som sagt: hv is det er frivilligt og du selv betaler for det, så er jeg skideligeglad, men det er ikke tilfældet hér.

Du kan gøre hvad du vil, men lad være med at blande mig uden om. I har fået argumenterne imod det. Hvis i stadigvæk går ind for det så er der kun to muligheder: 1) i går ind for et overvågningssamfund 2) i er uvidende om verdenshistorien og politik og nærer derfor en naiv tillid til politikere.

Medlem

DNA er noget af det mest personelige der findes. Det skal jeg godt nok ikke have udleveret til et eller andet register. Uanset hvad man gør, vil der altid være en mulighed for fusk. A-l-t-i-d. Det kan man ikke modargumentere. Så nejtak.

Psychedelia Gay Overlord

Hér er en artikel om hvorledes information kan bruges:

tryk her du

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]