@dankdawg; Du si'r <Q>3) Fordi kapitalismen er baseret på den private ejendomsret, og respekteres den ikke, så ender man i barbarisme.<UQ>
Men så ka' kapitalisme vel ikke fungere i et stats-løst samfund? Hvis der ikke er nogen _over_ kapitalismen til at fungere som dommer i forhold til om ejendomsretten respekteres, så er der vel kun våbenmagten tilbage (som jo allerede er måden et land håndhæver sin suverænitet på idag)?
@tias og dankdawg; Ja jeg si'r tak for svarene

Så altså;
#1:Fascisme er hvis staten vil styre alt indenfor sine egne rammer, men ikke nødvendigvis vil invadere andre lande og overtage dem. Korrekt? Altså bornholm ka' godt være fascistisk uden at ville gå i krig med sverige, og uden at tvinge sine borgere til at blive.
#2: Og totalitarisme er hvis staten vil omfavne alt _og_ invadere/opsluge alle andre lande det kan. korrekt? (jeg opfatter det som om i mener det ikke er tilfældet, men 'totalitært' betyder vel 'total' og det forstår jeg som noget der ikke vil lade sig afgrænse i sin egen stat, men altid vil være ekspansiv i sin adfærd og forsøge at inkludere/overtage alle andre samfund/individder det møder)
Hvis usa vil tvinge demokrati igennem hos alle samfund, er det så ikke totalitarisme? Og på en måde også fascisme?
Ka' man sige at totalitarisme forudsætter fascisme, mens fascisme ka' stå alene?
Grunden til alt det her, er jeg blev spurgt om jeg havde læst nogle scifi-bøger af Ian M Banks om et fremtids-samfund der kalder sig "The culture", som sku' være et enten fascistisk eller totalitært samfund i sin natur, selvom det ga' tæt på fuld personlig frihed til sine borgere (det eneste de ikke måtte var at slå hinanden ihjel, ellers var alt frit)
Og så blev jeg i tvivl om hvordan det helt præcist defineres (hvis altså der findes nogen helt fast entydig definition overhovedet)
Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg læste en lille beskrivelse af dem hvor der blaa står at "penge et tegn på fattigdom", og at individder i et samfund hvor alle er lige rige, vil være tvunget til at 'sælge' god moral istedet, hvilket sku' betyde et meget mere fredeligt og harmonisk samfund. Jeg læste endda at antropologiske forsøg med forskellige lignende samfund her på jorden, ga' samme resultat, hvilket jeg synes er meget interessant. For hvis det passer, så har min forestilling om ligeløn (mit utopia, hehe) fået sit første videnskabelige argument _for_ at den vil virke positivt

Hvis jeg ikke ka' købe dig med penge, så må jeg jo købe dig med noget andet du vil ha', og det sku' så være med gaver, fetering og smil osv.
Og i et samfund med ligeløn, ville det jo være svært at købe nogen med penge, da alle som udgangspunkt var lige rige.
Det ville feks være svært for en fabriks-ejer at ansætte folk til usle vilkår, hvilket ville tvinge ejeren til at enten hæve standarden, eller lave alt selv. Man ville heller ikke bare ku' sælge forurening videre til de fattige, så man blev nødt til at være miljø-venlig hvis man ikke sku' blive Upopulær.
Man ville altså ikke længere som individ ku' købe sig til kærlighed og anseelse, men var tvunget til at fortjene den igennem sin opførsel (findes der overhovedet en bedre positiv-motivator end ligestilling?) _samtidig_ med at man stadig havde individuel frihed til at passe sig selv hvis det var det man ville.
Så ku' alle være glade

Både dem der ikke gad blande sig i samfundet, og dem der gad. Alle var lige og ku' derfor ikke udnytte hinanden kapitalt, men måtte først _fortjene_ den opmærksomhed de nu måtte ønske, gennem gode gerninger.