Hej JEL,
der ligger lufthavne i Malmö og i Jylland. Satte man prisen op, så ville man lande dér, eller folk ville tage toget og bussen andre steder hen og flyve derfra, fordi det ville være billigere. Resultatet ville være at omsætningen i lufthavnens butikker og supermarkeder ville falde, og flyselskaberne ville være meget utilfredse og nægte at flyve til lufthavnen fordi det ikke kunne betale sig for dem. Resultatet ville være at lufthavnen til sidst ville gå ned med flaget, fordi at en lufthavn, som en hver anden virksomhed, er afhængig af kundernes tillid.
Du ved tydeligvis ikke hvordan markedet fungerer, og jeg er ærligt talt træt af at forklare dig indlysende ting som ovenstående. Hvis du er så interesseret i økonomi, hvorfor sætter du dig så ikke lidt ind i dét? Du har jo tydeligvis en stor interesse for emnet, men du ved ikke så meget om det. De ting jeg påpeger ved dit eksempel er jo ret indlysende.
At nogle vil bruge knaphed er jeg ikke ueniog i, jeg har før forklaret dig om verdens mest effektive monopol: De Beers. Men det åbner altså op for andre løsninger, sorry, men det må du bare se i øjnene.
Din konklusion om at man sætter mennesket over profit er falsk, og der er ikke nogen logisk vej fra det du skriver til det du konkluderer. Du skal åbenbart også læse en bog om logik. Du glemmer at det er mennesker der profiterer, og for det andet, så ville din påstand kræve at alle mennesker havde samme interesser, hvilket de ikke har.
Jeg kunne ligeså godt sige at jeg havde en bil der kunne køre uden energi, men jeg holdt den tilbage fra markedet fordi jeg ikke synes at folk skulle fyres i olieselskaberne og på tankstationerne. Ville det så være i "menneskets interesse" eller ej?
Derudover så er jeg ikke tilhænger af patenter og i et statsløst samfund ville det ikke være muligt at have patenter, da dette kræver en stat. Derfor ville det, i mit ideele samfund stå en hver frit at udvikle samme produkt som nogle andre uafhængigt af dem
Derudover, så taler du først om kapitalisme, og så om libertarianisme. De to ting er ikke det samme, og du må venligst tage dig sammen hvis du skal diskutere med mig i hvert fald. Jeg forventer at folk der vil tages seriøst i det mindste kender forskel på de mest almindelige begreber i diskussionen. Har du brug for henvisninger, giver jeg dig dem gerne.
Det er ikke for at være grov, men seriøst JEL, jeg bruger al min frtid på at læse om forskellige økonomiske teorier, politisk filosofi, osv. Derfor så bliver det nemt irriterende når man skal sidde og tilbagevise de mest elementære fejl fra en person ( det er dig

) der er så interesseret i emnet, men af en eller anden uforståelig grund ikke gider at sætte sig ind i sagerne.
Jeg foreslår at du læser en af følgende til at starte med:
Karl Marx "Kapitalen"
David Ricardo "Principles of political economy and taxation"
John Maynard Keynes "Generel theory"
Ludwig von Mises " Human Action"
Murray Rothbard "Man, Economy and State"
Adam Smith "Wealth Of Nations"
Carl Menger "Principles Of Economics/Grundsätze der volkwirkschaftslehre"
Disse er grundbøger indenfor nogle af de mest dominerende økonomiske teorier, og jeg er ikke enig med dem alle. Men det ville være godt om du bare tog fat i en af dem så du kunne begynde at forstå hvad økonomi egentlig er. Skal jeg anbefale en, så er det "Human Action", men den er TUNG at læse og er på 1000 sider.
Skal du have noget lettere, så anbefaler jeg disse:
Henry Hazlitt "Economics In One Lesson"
Gene Callahan "Economics For Real People"
Alle disse kan lånes på biblioteket.
Igen, det er ikke for at nedgøre dig, men simpelthen fordi du diskuterer så meget økonomi, og andre emner der kræver at man forstår økonomi. Jeg ved godt at blandt venstredrejede der er det populært at tro at man bare kan skide på den økonomiske side af sagen, men det er den holdning der får det hele til at ende i hungersnød. Økonomi handler i sidste ende om at beskrive hvordan mennesker opfører sig, og når du læser lidt om det, så vil du begynde at forstå hvor kompliceret det egentlig er.
Med venlig hilsen
Dank