Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 02:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Artikel om DNA-regsiteret

Forsøg på at få sin DNA prøve tilbage

Læs dem begge. Det er alvorligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er sgu for meget at Statens Serum Institut ikke vil snakke med ham, bare fordi han ikke er læge! Det er sgu da oplysninger om ham selv han beder om! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
jeg ska fanme ik dna registreres [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
fandme ingen der skal røre ved mig...

Til regering: BRUG JERES FUCKING TID PÅ NOGET MERE FORNUFTIGT END AT JAGTE OS SOM IKKE HAR GJORT EN SKID!!!

DNA-registrer de bitches der laver kriminalitet istedet... Hvis jeg nogensinde får lyst til at blive registreret, så skal jeg nok selv flytte til USA eller et lignende land.

Jeg skal nægte de politikere der stadig kalder Danmark for et frit land.

/Edit: Omformulering.

[ 24 September 2003: Besked ændret af: aliaarhus ]

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Egentligt er ideen jo god nok, tænk på hvor mange mord og voldtægtssager der vil blive fældet dom i lynhurtigt. Om du så mener du ikke har gjort noget så nu, så er der jo også folk der slår andre ihjel uden at have gjort det før! Det kunne være dig som mig, og så ville det jo være fint med DNA register...

Men ja, der vil være mulighed for et sygt sygt overvågningssamfund!!

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
@IM Addict: Kan sagtens følge dit pointe... men forestil dig at bo i et samfund hvor du konstant er overvåget. På gaden, i butikkerne, i skolen, på arbejdspladsen - jah, endda i hjemmet... Hvad bliver det næste? At man ikke kan kysse eller dyrke sex med sin kæreste, eller ha et skænderi kørende med eksempelvis sin familie, uden at dette skal overvåges?

Der er mange positive ting i en DNA-register, men du kan dælme også bande på at der er nogle dårlige sider.

Jeg er imod det, fordi jeg mener at det er et skridt mod noget større. Hvem troede at hele DK skulle DNA-registreres for f.eks. 10-15 år siden? Ingen. Nu tror vi ikke at vi skal overvåges i vores eget hjem... mon ikke det er næste skridt om 10-20 år? For to år siden opstod der en debat om at begynde at overvåge langt de fleste gader i Danmark, især i storbyer - det er endnu et eksempel.

Det er ikke en BigBrother-verden vi lever i... jeg har brug for min frihed og mit privatliv.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: WONDERLAND!!! MOSTLY
på et gernings sted er der 1000 vis af dna spor og hvis man kunne køre dnaén igennem en computer lige som hvis man slog et tlf nr. op på oplysningen så ville man få en bedere efter forskning,
og spare flere recursere
politiets efterforsnigs hold efter lyser også sådan et dna registere,
og det er jo ikke dem der nogle svin vel...

hvis man er krimminæl så bliver man aligevel registeret med foto,

så hvorfor ikk,
nævn mig et eksempel hvor det er blevet desideret misbrugt,
jeg taler ikke bare om sjusk og mangel på resucere men desideret fusk med dna efterforskning,

og hvis staten ville clone mig så skal de da bare have lov til det,

jeg ønsker den nye digitale verden velkommen,
så kan de monologe mennesker godt nok stå og hope og skide med en bog i hånden så tosset de vil

Dedikeret medlem

lige en anden ting,
hvis de vil have ens dna i en sag så for de det bare per en dommerkendelse,

og hvis man aligevel har afgivet en blod prøve før, fks da man blev født
hvorfor så ikke bruge dem de læggere der jo i forvejen hvis man kunne hocke en computer op på systemet til at udelukke hvem der har været hvor og hvornår hvad er meningen så med ikke at gøre det,

det er jo kun en forhindring for en efterforsning ,som fks mord og andre ting

heller være på kanten med udviklingen end at så og tåge og andholde forkerte mennekser og hænge dem ud i det cirkus de kalder for pressen

Psychedelia Gay Overlord

Ja IM; hvis det altså ikke lige var fordi at der var et gigantisk misbrugspotentiale, og fordi at staten ALTID misbruger dine oplysninger til et eller andet, så var det sikkert rigtigt nok. Men nu lever vi ikke på Ønskeøen, desværre.

Psychedelia Gay Overlord

nostalgic, læs argumenterne i artiklen igen, for det du siger tager overhovedet ikke højde for det evt. misbrug der kan ske + at DNA-identificering er en usikker metode. Det er ikke et spørgsmål om ressourcer som du siger, men et spørgsmål om at leve i "1984" eller ej. Det drejer sig om dine rettigheder vs. statens.

Dedikeret medlem

misbrug der kan ske + at DNA-identificering er en usikker metode.

øhh når ja dna er en usikker metode

misbrug hvad ville de kunne tag fra dig???,
kom med et exempel

hvad kunne der ske ved at lade politiets teknikere bruge de
blod prøver der i forvejen findes til at bekæmpe krimminalitet
de har jo masser af dna hvorfor ikke bruge det konstruktiv,

Psychedelia Gay Overlord

Læs artiklen, der er det forklaret. Jeg gider ikke at forklare dig det, når du tydeligvis ikke har læst artiklen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
God artikel... det er en sindssyg ide at skabe et DNA-register, men desværre ikke en umulighed med den siddende regering.

Psychedelia Gay Overlord

Fenriz -> Regeringen har udtalt sig imod det. Det er Pia K og Anne Baastrup der er fortalerne. Baastrup er fra SF!

Dedikeret medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
nostalgic, læs argumenterne i artiklen igen, for det du siger tager overhovedet ikke højde for det evt. misbrug der kan ske + at DNA-identificering er en usikker metode. Det er ikke et spørgsmål om ressourcer som du siger, men et spørgsmål om at leve i "1984" eller ej. Det drejer sig om dine rettigheder vs. statens.<HR></BLOCKQUOTE>

nej jeg har ikke kunne finde nogle agumenter der er holdbare,

citat fra det ene link:
Ikke alene er det ikke til at sige hvilke informationer der kan trækkes ud af DNA i fremtiden (bøssegenet, alkoholiker-genet, hvad-ved-jeg-genet?), men det er heller ikke muligt at forudsige hvem der er vores regering om 20 år, og hvorvidt de vil vælge at bruge disse oplysninger på en uhensigtsmæssig måde. Når først registeret er der, så er der ikke noget vi borgere kan gøre, hvis der pludselig findes en anden anvendelse for disse oplysninger, end den der oprindeligt var formålet.

når førdst registeret er der jamen lagde prøverne ikke iforvejen på Kennedy Instituttet,

åhh nej jeg er bange for de vil tag det gen ud hvor de kan se hvor meget jeg snyder skatte væsnet for uhhhh

jeg gider ingen gang at læse resten af de 2 link for jeg kan ikke tag det seriøst,

jeg thor mest af alt bare at ham der har skrævet det har lidt for mange "BØSSE GENERE"

Psychedelia Gay Overlord

Nostalgic, jeg er ikke sikker på hvad du mener, da du skriver så dårligt at det er svært at forstå dig. Men så vidt jeg kan se så er du ikke i stand til at se hvad der menes.

Jo, der ligger prøver i et register i forvejen, de ligger på SSI (Statens Serum Institut). Og disse prøver er taget under forudsætning af at de skal bruges til MEDICINSK FORSKNING, ikke til overvågning af borgerne. Dette er , efter min mening, klart magtmisbrug fra politikernes side overhovedet at overveje det, og det viser også med al tydelighed at der er basis for misbrug af de oplysninger som staten ligger inde med.

Du laver sjov med "bøsse-genet" og det er da også omdiskuteret om et sådant findes (mange videnskabsmænd mener at det findes). Men lad os for diskussionens skyld antage at et sådant findes. Så er det altså muligt at identificere homoseksuelle via et centralt DNA-register, og skulle samfundets holdning ændre sig således at homoseksuelle igen blev en forfulgt minoritet, så ville det være muligt at misbruge dette register til den slags. Du synes måske det lyder usandsynligt, men sagen er den at vi ikke kan se ind i fremtiden, og vi aldrig kan vide hvem der kommer til magten.

Du har, efter min mening, alt for stor tillid til staten, men historien viser at det er naivt ikke at forsøge at beskytte sig selv imod den. Det undrer mig yderligere at du har så meget tillid til en stat der sætter folk i fængsel fordi de handler med stoffer, noget der ikke burde vedkomme myndighederne overhovedet.

PS. Forsøg venligst at argumentere for dine holdninger og skriv helst også et forståeligt dansk, ellers kan du lige så godt lade være, ikke sandt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er jo dybt foruroligne! Men jeg syntes nu Daniel Beattie har fejl på nogle punkter.

@Daniel Beattie "men derimod om overvågning af ganske almindelige, lovlydige mennesker, der for en sikkerheds skyld skal registreres ud fra devisen "men ved jo aldrig hvad folk kan finde på"."

Overvågning ? det er nogle numre i en computer der kan søges igennem ... det er da ikke overvågning, det er jo ikke lige somom den kan se hvor vi er, eller hvad vi har tænkt os at gøre ... Kan heller ikke se hvad politikerne skulle bruge de informationer til i fremtiden ...

@Daniel Beattie "I Pia Kjærsgaards sind er hvert eneste menneske en potentiel morder, en mistænkelig personage, der skal kontrolleres, registreres, overvåges, alt sammen for vores fælles bedste naturligvis."

Ja det er jo let at sige, for sådan ser det ud ... Men man kan jo ikke lave et DNA register uden at få alle personer, det ville jo være til ingen nytte mod nye personer. Pia behøver jo ikke at tænke vi alle er sådan nogle personer - det er bare en ret vigtig ting at få alle med [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] ellers går hele idéen jo til jorden ...

Jeg er helt med på en "teknisk" verden, jeg står af ved en censor der kan fortælle folk hvor jeg er - med mindre man kunne slukke for den.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det andet link er for dårligt, bitchen skulle bare sige hvad hun viste - det er vist der flaskehalsen er ...

Relativistisk båthorn

Hvis et menneske ikke ønsker at aflevere en dna-sample, så ska' man ikke ku' tvinges til det.
Men hvis man laver et frivilligt register, så for min skyld ingen alarm. Bare man ikke tvinger nogen ind i det.

Dog tror jeg det er den vej man kommer til at gå på længere sigt. En dag har vi chips indopereret i os alle, så vi til enhver tid ka' spores ligesom en mobil-tlf. Netop derfor ska' magt deles ud til alle, så ingen ka' monopolisere på denne viden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Artikel i Politiken om sagen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]