Joseph Hashdropz skrev:
Vi har et skattesystem hvor de rigeste betaler mest. Det synes jeg fungere meget godt. Desværre er det blevet dårligere og dårligere de sidste 10 år fordi man er gået den modsatte vej og har sænket skatterne, samtidig med at man har øget det offentlige budget på nogle helt forkerte punkter.
Hvem siger forringelsen af det offentlige er pga. sænket skatter?
Kan det eksempelvis ikke skyldes at man har lavet idiotiske regler, rammer og love som de ansatte i det offentlige skal arbejde efter?
Joseph Hashdropz skrev:
At give nemmere mulighed for uddannelse og oplysning til folket er, for mig at se, den sikre vej til flere penge i samfundet. Jeg har altså aldrig påstået at alle skal være fuldstændig lige. Jeg går helt klart ind for mindre ulighed end vi har den dag i dag.
Jeg tror ikke der er nogle der går ind for at de svageste i samfundet skal have det værrer. Om der er ulighed eller ej i samfundet er i mine øjne fuldstændigt lige meget, hvis blot der ikke er mange som er helt nede og skrabe bunde. At have mange rige i et samfund, er vel fornuftigt, da de jo netop sender mange penge rundt i systemet, som gavner os alle, mh.t. arbejdspladser, øget skatteindtægter, og i det hele taget bare
cash-flow... Hvis man må kalde det, det.
Joseph Hashdropz skrev:
Der er altså også stor forskel på at have et hjem og mad på bordet også at have en hulens masse ekstra ting. Så det skal nok kunne betale sig at uddanne. Ikke mindst fordi de jobs man kan få med en uddannelse er væsentlig mere intressante.
Jeg synes jeg fornemmer en grim misundelse af flok med mange materielle goder? Igen, det er godt for samfundet at have rige, de gør alle os andre rigere - Også selvom de betaler det samme i skat som os andre.
Jeg synes du glemmer globaliseringen i dine overvejelser. De holdninger du har fungerede i mine øjne glimrende for 50 år siden, men den dag i dag, har folk rig mulighed for at flytte til udlandet, og få job der.
Dem som netop smider mange penge i statskassen, flytter blot til et land med lavere skat, hvis skatterne bliver for høje i landet, og så har vi pludselig brugt en masse penge på en uddannelse til en person som i sidste endnu slet ikke rigtigt kommer til at spytte nogle penge i kassen - Altså en underskuds forretning, hvis man ser på det enkelte individ i samfundsøkonomiske øjne.