dankdawg skrev:
den venstreekstremistiske demonstration hvis erklærede formål var at forhindre nazisterne i at bruge deres grundlovssikrede ret til at demonstrere?
Hvor erklærer Initiativet mod Nazisme (eller andre), at de vil forhindre nazisterne i at demonstrere?
For lidt generelt om forløbet, se da
http://redox.dk/spip.php?article171Jeg er klar over, at redox er et foretagende med et klart erklæret politisk mål, men ikke desto mindre mener jeg ikke der er grund til at så tvivl om rigtigheden.
Redox skrev:
Fremme i det grønne område, udspillede flere voldsomme overfald sig. Først brød 30 svenske nazister fra Svenska Motståndsrörelsen (SMR) ud af politiets kæder, og angreb en gruppe lokale beboere der kastede æg og råbte af nazisterne. Politiet, der havde hovedparten af sine tropper i færd med at bremse antifascister rundt om i byen, kunne ikke holde de fremstormende nazister tilbage, og både æggekastende beboere og pressefolk måtte flygte. De svenske nazister anvendte blandt andet sine faner som lanser. De fleste af de tyske nazister var under hele demonstrationen maskerede og bevæbnede med tomme glasflasker.
Naturligvis er der tale om et fysisk angreb, når man kaster med æg. I mine øjne retfærdiggør det dog absolut ikke en reaktion svarende til nazisternes.
Der er unægteligt gradsforskel på de to arter af angreb.
Redox skrev:
Under SMR’s angreb overfaldte DNSBs fanebærer Niels Kristensen fuldstændig umotiveret en ung kvinde. Kvinden blev sparket ned, og herefter overdænget med 10-12 spark på overkroppen med stålbeslåede støvler, og flere slag med en fanestang. Kvinden blev efterfølgende kørt bort i ambulance.
God stil
Mht. en generel debat vedrørende militant modstand mod nazister i gadebilledet, må jeg sige, at hvor jeg før blankt har afvist noget sådant, kan jeg nu ikke lade være med at
overveje idéen (og slap nu af

jeg skriver bare at tanken om noget sådant ikke længere er så fjerne for mig som engang, men at det absolut er en ting, der behøver meget mere overvejelse fra min egen side).
Nazismen står i mine øjne for en helt masse forfærdelige ting - racisme, totalitarisme, konservatisme, mandschauvanisme, polarisering og sikkert en masse andet.
Men ikke nok med det, vold og konfrontation er ofte en bevidst taktik fra organiserede nazisters side. Desuden er aktiv tilstedeværelse i bybilledet, i form af stickers og demonstrationer, meget brugt af miljøet.
Lægges alt dette sammen til ét, står vi med en, i mine øjne, meget ubehagelig størrelse - en størrelse, der som sagt bl.a. ikke går af vejen for at bruge vold.
Af dette er så min nye åbenhed overfor militant antifacisme født. Jeg er kommet til at tænke på, om det måske forholder sig sådan, at kampen bedst kæmpes på
både en bred fokelig front med demoer mod og dokumentation af nazier, samt en militant, og følgeligt knap så bred, front.
Hvor jeg altså tidligere har holdt på at "vold er træls, no matter what", overvejer jeg nu fysisk konfrontation som et accepttabelt supplement. Nazismen er så ekstrem en størrelse, at ekstreme midler (måske

) må tages i brug.
Jeg har gjort hvad jeg kunne for at holde det på et så konstruktivt niveau som muligt, så det ville være fedt hvis jeg ikke bare bliver flamet.

EDIT:
I øvrigt har jeg ladet mig fortælle, at militansen har betydet meget for (udeblivelsen) af nazister i bybilledet i København. I Århus skulle der imidlertid ikke have været så meget gang i modstanden - hvilket resultatet og skulle være efter.
Men det er selvfølgelig bare snak, og som sådan langt fra nødvendigvis sandt - der kan jo findes mange grunde...