Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 00:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Sodium er bare det engelske ord for Natrium.

Sodium = Natrium :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
xun skrev:
Jeg sagde nu Sodium-Fluorid, og ikke kalium eller natrium, og hvad jeg har kunnet læse mig til, er det en syntese af NaF.

:lol: Skulle du nu ikke bare lade være med at forsøge at diskutere kemi mens du stadig har en lillebitte smule ære i behold?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Ok, det var jeg slet ikke klar over... Tror hellere jeg må holde kæft nu og læse lidt :P Sorry

Dog ændrer det ikke at det er et farligt stof... :)

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
Så kan du vist drikke vand igen XuN - uden frygt for at blive manipuleret - det var da heldigt hva? :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Argh, lad nu være med at dunke hinanden ned for at I selv kan virke højere. Jeg vidste sgu heller ikke at der var forskel på det engelske og det danske udtryk - vi kan ikke alle være lige belæste på det naturfaglige herinde. Men ang. det flour i tandpasta, er det den omtalte natrium-flourid som er neurotoxisk? skepticisme er godt men pas nu på I heller ikke bliver for aflukkede. Mennesketilsat flourid i drikkevandet er måske lidt paranoidt (IMO) men jeg er temmelig pernitten overfor de almene robot-varer der sælges, der er de sgu ikke blege for at fylde alt muligt shit i for at det ser bedre ud, smager "rigtigt", holder længere og har den rigtige konsistens.

se f.eks. videoen:
http://www.storyofstuff.com/
- lidt amerikansk exaggerated men det skulle gerne være fakta der bliver fremlagt.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er som sagt ligegyldigt hvilken modion fluoriden sidder sammen med. Så det kan både være kalium, natrium, natriumphosphat osv...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En lille del af fluoridionerne vil passere slimhinden i munden, men størstedelen forsvinder igen når du spytter tandpastaen ud og skylder munden. I øvrigt har jeg ikke set nogen beviser for at fluor skulle være neurotoksisk, udover en masse ævl om nazister og nervegas.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu vil jeg ikke komme med nogle udtalelser endnu, da jeg stadig læser på emnet, men hvis folk har lyst kan de da læse lidt med. Har fundet et site der virker som om det har nogle ret gode kilder.

http://www.fluoridealert.org/health/

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg synes selv at fluorineret drikkevand virker som en dårlig idé. Så vidt jeg ved er evidensen ret svag for en positiv effekt på tænderne, og der er artikler ude som kunne tyde på at kronisk eksponering for højt fluoridindhold i drikkevandet ikke er helt sundt:
Wang et al skrev:
Abstract
Background: Recently, in a cross-sectional study of 201 children in Araihazar, Bangladesh, exposure to arsenic (As) in drinking water has been shown to lower the scores on tests that measure children's intellectual function before and after adjustment for sociodemographic features.

Objectives: We investigated the effects of As and fluoride exposure on children's intelligence and growth.

Methods: We report the results of a study of 720 children between 8 and 12 years of age in rural villages in Shanyin county, Shanxi province, China. The children were exposed to As at concentrations of 142 ± 106 µg/L (medium-As group) and 190 ± 183 µg/L (high-As group) in drinking water compared with the control group that was exposed to low concentrations of As (2 ± 3 µg/L) and low concentrations of fluoride (0.5 ± 0.2 mg/L) . A study group of children exposed to high concentrations of fluoride (8.3 ± 1.9 mg/L) but low concentrations of As (3 ± 3 µg/L) was also included because of the common occurrence of elevated concentrations of fluoride in groundwater in our study area. A standardized IQ (intelligence quotient) test was modified for children in rural China and was based on the classic Raven's test used to determine the effects of these exposures on children's intelligence. A standardized measurement procedure for weight, height, chest circumference, and lung capacity was used to determine the effects of these exposures on children's growth.

Results: The mean IQ scores decreased from 105 ± 15 for the control group, to 101 ± 16 for the medium-As group (p < 0.05) , and to 95 ± 17 for the high-As group (p < 0.01) . The mean IQ score for the high-fluoride group was 101 ± 16 and significantly different from that of the control group (p < 0.05) . Children in the control group were taller than those in the high-fluoride group (p < 0.05) ; weighed more than the those in the high-As group (p < 0.05) ; and had higher lung capacity than those in the medium-As group (p < 0.05) .

Conclusions: Children's intelligence and growth can be affected by high concentrations of As or fluoride. The IQ scores of the children in the high-As group were the lowest among the four groups we investigated. It is more significant that high concentrations of As affect children's intelligence. It indicates that arsenic exposure can affect children's intelligence and growth.

Key words: arsenic, children, fluoride, growth, IQ, water. Environ Health Perspect 115:643–647 (2006) . doi:10.1289/ehp.9270 available via http://dx.doi.org/ [Online 9 January 2007]

Og den her:
Zhao et al - EFFECT OF A HIGH FLUORIDE WATER SUPPLY ON CHILDREN'S INTELLIGENCE

Der er en del andre (også mere velfunderede) artikler ude, men jeg har ikke tid til det store litteraturstudie lige nu. Umiddelbart synes jeg bare det virker til at potentielle risici ved fluorinering af drikkevandet overskygger de potentielle gavnlige effekter. Men det kan godt være jeg bare skulle tage sølvpapirshatten på.

Det naturlige fluorindhold i dansk drikkevand er generelt ret lavt. Der er dog lige nu overvejelser om hvorvidt der ville være en gevinst ved at tilsætte fluor til drikkevandet: Ingeniøren - Designervand i hanen kan redde liv og tænder.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
InnerNetExplorer skrev:
Argh, lad nu være med at dunke hinanden ned for at I selv kan virke højere. Jeg vidste sgu heller ikke at der var forskel på det engelske og det danske udtryk - vi kan ikke alle være lige belæste på det naturfaglige herinde.

Nej, men hvis man intet ved om et emne skal man lade være med at udtale sig om det. Ihvertfald hvis man gerne vil undgå at blive til grin.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Prometheus skrev:
det kan godt være jeg bare skulle tage sølvpapirshatten på.

Hvorfor ikke? Der er jo tydeligvis ikke nogen andre, som holder sig tilbage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... nt-it.html

Synes det er lige lovlig voldsomt at det bliver gjort til lov, selvom 3 ud af 4 er imod... Uanset om det er farligt eller ej...

Relativistisk båthorn

Så i england tvinges man til at indtage stoffer man ikke vil indtage, mens de stoffer man gerne vil indtage ikke må indtages. Hvad er det for en verden?

3 ud af 4 si'r nej, og ska' alligevel tvinges. Hvordan hænger det lige sammen?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Indlægget startede med en kritik af DK og ender med en diskussion om fluor - det er sgu da for morsomt :D

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
@ JEL, fordi den engelske stat handler autonomt - mod borgernes ønsker! ;)

Relativistisk båthorn

og hvordan benhandler man autonome?, heheheheheheheh
(man ryder deres bule med kamp-styrker der tæsker dem og gasser dem)

In our memories
Brugeravatar

Vi har brug for alle mulige giftstoffer bare i de rigtige mængder, et medicinsk giftstof kan forårsage såvel som helbrede en sygdom eller symptomer alt efter mængden og flour er et af dem hvor vi kun behøver meget lidt, så derfor foruroliger det meget at folk indtager så meget flour, overdreven grøn the drikning kan også skade, flour indholdet kan være ganske skadeligt ikke kun for knogler og hjerne men også hormonsystemet...

Vi har også Arsenik i kroppen da vi behøver denne og myresyre for den sags skyld, som vi danner ud fra kløversyre, det biologiske liv handler dog ikke blot om stoffer men om forvandlingen af stoffer, det er ikke helt det samme f.eks. hvis man fodrede mus eller andre pattedyr med stort set de samme bestanddele som mælk indeholder blot lavet kemisk, de ville højst sandsynligt dø, det er ihvertfald min overbevisning mener vidst enda at noget lignende har været forsøgt, btw. så ville nogen måske indvende at det var vitaminet som var det helt afgørende rent kemisk, men vita betyder liv og min betyder bærer såvidt jeg er informeret, der er også dokumenteret forskel på vitaminer fra planter og kemisk identiske syntetiske vitaminer, de har begge en effekt, men der er klart forskel også på virkning selv om det måske ikke er så åbenlyst. Nuff said

Dedikeret medlem

FYI, vitamin er en sammentrækning af "vital amin".

In our memories
Brugeravatar

ja ig? :cheers:

Junior medlem

Elsker når folk bare siger KONSPIRATION!!! og ikke undersøger emnet før man kommentere på det, fluor er tilsat vand i de fleste lande, og grunden er at det skal hjælpe med at bekæmpe carries. Det lyder jo også herligt, og ja fluor kan hjælpe tænderne men kun når det påføres på overfladen af tænderne som med tandpasta, ikke når man sluger det, der er ikke tænder i maven folkens ;]

Sodium/natrium fluorid er en neurotoxin, det er derfor det er hovedbestandelen af rottegift og pesticider.

Alle dokumenter for folk der gerne vil vide sandheden kan findes på http://www.fluoridealert.org/ - Gider ærligtalt ikke linke de hundredevis af undersøgelser der er lavet på dette stof, men det er en gift.

Håber der er nogen der har lyst til at ha noget viden omkring emnet for danmark står til at tilsætte mere fluorid i vandet. ( Wiki plejer alle at stole på, det forstår jeg ikke men jeg vil bare ha pointen igennem sese http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoridation_by_country) Det ER tilsat, vågn nu op for HRELVET!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]