Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 13:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Er du under andres kontrol?
Ja 27%  27%  [ 14 ]
Nej 23%  23%  [ 12 ]
Delvist 48%  48%  [ 25 ]
Ved ikke 2%  2%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 52
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

arpheus skrev:
Staten får et liv i sig selv

Det er sandt. Man behøver bare se på hvordan idealer er blevet vigtigere at forsvare end de enkelte mennesker. Og på hvordan privatlivs-relaterede forbud blomstrer.

Ta' forbuddet mod brug af narko, eller mod rygning feks, det findes ikke for at sikre det enkelte menneske frihed til selv at ku' vælge sit liv, men for at sikre at staten ikke bebyrdes.

Så staten, som jo blot er et abstrakt begreb uden reelt eget-liv, BLI'R pludselig til et selvstændigt væsen hvis 'liv' er vigtigere end de enkelte mennesker's. Man må dermed godt ligge mennesker til last, ved at besværliggøre deres liv med forbud de ikke selv ønsker, men man må ikke ligge staten til last, ved at kræve personlig frihed.

Staten bli'r dermed vigtigere end mennesker, og det er absolut farligt. Det var præcis den slags man kæmpede imod under den kolde krig mod blaa soviet.

Og derfor er det også helt Utroligt at vi, siden 911 især, har set hvordan magt-eliten hele tiden kræver mere og mere tvang og forbud mod enhver personlig frihed, og mere og mere frihed for 'staten' til at invadere og overvåge mennesker's privat-liv. Det er en Usund tendens hvis man er tilhænger af personlig frihed, men en fantastisk ting hvis man er tilhænger af makro-systemer på bekostning af egen selvstændighed.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Det ender vel i WW3 på et tidspunkt - eller i en global borgerkrig.... WCW1 - WORLD CIVIL WAR ONE...... fordi det eneste vi har set det sidste lange stykke tid - er direkte stigmatisering af de minoriteter der falder for meget udenfor "samfundets normer" og folk opfordres indirekte til at stikke alle der ryger hash - ved udtalelser som f.eks forbrugerne er skyld i bandekrigene..... jamen tilykk med det....

Men det stadigvæk ikke kontrol - det bare klassekrigen der pludselig hedder noget nyt - der skal jo være nogen som "eliten" kan bruge "midler" på at bekæmpe.
Sjovt nok er en del af dem de bekæmper en del af dem selv - de kan bare ikke se det - de for blinde - for grådige - for egoistiske - for ligeglade....

Jeg skal nok kaste den første sten........ bare jeg ikke står der helt alene.... :)

PLUR NWO........

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
brøler

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
arpheus skrev:
brøler

Who me - jepp tit....

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nej COA, jeg lavede bare en fejlpost..

Jeg opsummerer lige, hvis nogen mener det er rodet:

Først antog jeg, at mennesker (generelt) har brug for tilhørsforhold og mening. Det tror jeg ikke, der er mange der vil være uenige i.
Næste antagelse var, at det udnyttes af mange forskellige aktører, for eksempel enkeltpersoner, virksomheder og religiøse institutioner, politiske organisationer og også af stater og overstatslige organer (eksempelvis FN og EU).

Jeg går ud fra der ikke mangler eksempler på hvad staten giver, for det er den god til at gøre opmærksom på, så jeg vil prøve at komme med nogle eksempler på hvad den tager:

Folk arbejder mere end hvad der er nødvendigt for at få mad, varme, tøj, husly og eksempelvis medicin. Der er opfundet en masse behov vi ikke tidligere anede vi havde, og forbrugerne har taget dem til sig som deres egne selvfølgelige behov. Det er behov, der er skabt af en industri, der bliver nødt til at opfinde nye behov for at få os til at give dem vores penge. Penge = tid = liv. Der er ikke tale om reelle behov for vi vidste ikke vi havde dem før, men det har vi nu. Vi er blevet manipuleret af industrien og hinanden.

Bliver du arbejdsløs kan du tvinges til at søge arbejde langt væk fra dit lokalsamfund. Sådan er det fordi vækst er en nødvendighed og et ubetinget plusord - ingen vækst, ingen velfærd (endnu et plusord). Mobilitet er også et plusord, hvem vil ikke være mobil? (Manipulation). Mange mennesker bruger hver dag en masse tid på at transportere sig selv til og fra arbejde, tid der bliver taget fra en selv, tid man ikke kan bruge som man vil. Det et alvorligt indgreb, fordi tid må antages at være ethvert levende væsens vigtigste ressource og dermed det dyrebareste vi har. Det medfører også, at mange lokalsamfund er tømt for indhold, alle er på arbejde om dagen og børnene er i daginstitution - gaderne ligger tomme hen, folk har travlt med at transportere sig fra det ene sted til det andet.

Befolkningen vil ha flere gadgets, federe fladskærme, federe biler osv. De føler sig frie og arbejder for deres egen skyld. Måske er det fordi de ikke ved hvad de ellers skal. Arbejdet var oprindeligt et middel til at få opfyldt behov, ikke et mål i sig selv, men det har mange efterhånden glemt.

Mantraerne: Arbejde, vækst, mobilitet, fleksibilitet osv. Bliver gentaget så mange gange, at ingen stiller spørgsmålstegn ved det mere. Velfærd er blevet et udhulet begreb som alle politikere skal anvende ofte, hvis de gerne vil beholde magten. Staten og industrien går hånd i hånd, da de har fælles mål for at sikre deres magt: Folk skal arbejde mere og forbruge mere.

Staten prøver at motivere dens befolkning til en bestemt adfærd, der sikrer den nødvendige indtjening og orden. Det gør den ved enten at belønne eller straffe adfærd. For at kunne belønne eller straffe adfærd, bliver staten nødt til at vide, hvad folk laver og hvor mange timer de gør det (social kontrol).

Hvad stater og overstatslige organer angår, så får vi mere og mere kontrol, der skal beskytte os mod det ene og det andet, men realiteten er, at de ikke kan beskytte os og at vi betaler med friheden (salg af vores krop og/eller viden, der skal stå til rådighed for malkning et vist antal timer om dagen) og med udstrakt kontrol og restriktioner. Antallet af love og regler vokser hele tiden, for at beskytte borgerne. Sikkerhed er et plusord. For at blive valgt skal man bilde folk ind, at der en masse usikkerhed, som staten skal beskytte en imod, det er sådan man får magt. Jo flere risici jo bedre for staten og for "tryghedsindustrien" (forsikringsselskaber, sikkerhedsfirmaer mm.). Sandheden er bare, at sikkerheden er en illusion. Vi køber illusionen, fordi vi ellers stilles overfor den usikkerhed som reelt hele tiden er der og aldrig kan fjernes uden at vi render rundt i beskyttelsesdragter med en stab af læger, psykologer, politibetjente, brandfolk og meget andet i røven på os hele tiden. Og så er vi alligevel ikke sikre. De forsøger at bilde os ind vi har brug for dem og vi adlyder dem, fordi vi ikke kan klare at se tomhed og død i øjnene (hvad vi alligevel skal).

Naturen er ikke ond og vi behøver ikke beskyttelse mod den, tværtimod. Den kultur, der beskytter os mod naturen, erstatter naturens trusler med undertrykkende regler, der giver bestemte personer magten og skaber nye trusler. Som filosoffen Adorno sagde, så er naturtvang afløst af samfundstvang.

Senest rettet af Agathos D. 19 sep 2009 14:16, rettet i alt 5 gange.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Jeg skal nok kaste den første sten........ bare jeg ikke står der helt alene.... :)

Jeg står lige bagved dig :wink:

Indlæg på internettet kan vel også betragtes som "sten", en slags "kulturel terrorisme", hvor man river løgnene i stykker og gør opmærksom på social kontrol og manipulation...

Senest rettet af Agathos D. 10 sep 2009 17:19, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

brugernavn skrev:
pointen er jo netop at alle dyr er tvunget til et og andet.
det er jo det som gør hele vores planet afhænging af hinanden.
men jeg kan godt se du har fat i nogle spændene ting.
kan du evt komme med 3-4 eksempler.
indtil videre kan jeg kun se den med religion.
synes hele tråder er lidt rodet.
derudover må man jo også huske at det er naturligt at nogle dyr udnytter nogle andre.
den eneste forskel på hvem der bliver udnyttet er jo dem som lader sig blive udnyttet og dem så ikke gør.
men det er jo vigtigt at huske at selvom regeringen fjerne en masse frihed så giver den også en masse frihed.

Hej brugernavn.

Jeg synes du har ret i, at nogen bliver udnyttet og andre udnyttes. Problemet er, at behovet for magt over andre hos mange mennesker er ganske voldsomt og giver udslag i en udnyttelse jeg slet ikke tror er nødvendig for andre end udnytterne.

Jeg tror menneskets stærkeste drift er behovet for magt (kontrol), i det mindste over ens eget liv. Har man ikke det, så vil det give problemer før eller siden og et behov for at "sprænge rammen" og "erobre" selvstændigheden.

Som jeg har skrevet ovenfor, så tror jeg ikke planeten er afhængig af mennesket. Dyr tilpasser sig i høj grad det givne miljø, men vil ofte forsøge at bryde ud af påtvunge "omstændigheder". Dyr har ligesom mennesker trangen til frihed og en ret god fornemmelse for hvornår de har den.

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål i mit ovenstående svar. Ellers så præcisér hvad du mangler eksempler på...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Dyr har ligesom mennesker trangen til frihed og en ret god fornemmelse for hvornår de har den.

Nu er det jo bar sådan at mennesker også er dyr. Selvom menneskerne som regel ikke vil vedkende sig det.
Tror næppe det at I sidder og diskuterer menneskernes selvdestruktive magtsyge adfærd på et internetforum får menneskeheden til at ændre mentalitet og sige "hov, ja, vi er vist lidt blæst :O"

Ignorance R BLESS !

Knus.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

cake skrev:
Citat:
Dyr har ligesom mennesker trangen til frihed og en ret god fornemmelse for hvornår de har den.

Nu er det jo bar sådan at mennesker også er dyr. Selvom menneskerne som regel ikke vil vedkende sig det.
Tror næppe det at I sidder og diskuterer menneskernes selvdestruktive magtsyge adfærd på et internetforum får menneskeheden til at ændre mentalitet og sige "hov, ja, vi er vist lidt blæst :O"

Ignorance R BLESS !

Knus.

Jeg er helt enig med dig i, at mennesker også er dyr. Dyr med særlige egenskaber, der adskiller det fra andre dyr, men grundlæggende dyr og af det samme som dem.

Interessant synespunkt i øvrigt. Nogen gange ville jeg også ønske jeg ikke "vidste", men jeg har ædt "den røde pille" (eller var det den blå?). Uanset hvad, så er der jo ingen vej tilbage. Man kan jo ikke vide og så "ikke vide". Fedt for dig...

Der er mange der diskuterer det her emne i forskellige afskygninger og med forskellige dagsordener. Det spreder sig... Om det ændrer noget eller ej er ikke det vigtigste for mig, det er at vide og at udvikle mig selv gennem dialog med andre der måske også udvikler sig. Uanset om man er enig eller ej, så er det her jo en mulighed for at diskutere det, finde ud af hvor man står og komme med sin holdning ligesom du også gør.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ingen tvivl om det. Ja præcis. Det er ret meget ligesom matrix.

Men ligegyldigt hvor mange der diskuterer det her emne, så tror jeg ikke det vil fører til så meget.. Alt i alt er vi jo flokdyr. Med en fårementallitet. De kloge narrer de mindre kloge og der vil altid være folk der vil reddes fra deres frygt og der vil altid være folk der bevidst eller ubevidst udnytter de andre.

Eller sådan noget.

Ha det.

Medlem

Geografisk sted: byen
arpheus skrev:
brugernavn skrev:
pointen er jo netop at alle dyr er tvunget til et og andet.
det er jo det som gør hele vores planet afhænging af hinanden.
men jeg kan godt se du har fat i nogle spændene ting.
kan du evt komme med 3-4 eksempler.
indtil videre kan jeg kun se den med religion.
synes hele tråder er lidt rodet.
derudover må man jo også huske at det er naturligt at nogle dyr udnytter nogle andre.
den eneste forskel på hvem der bliver udnyttet er jo dem som lader sig blive udnyttet og dem så ikke gør.
men det er jo vigtigt at huske at selvom regeringen fjerne en masse frihed så giver den også en masse frihed.

Hej brugernavn.

Jeg synes du har ret i, at nogen bliver udnyttet og andre udnyttes. Problemet er, at behovet for magt over andre hos mange mennesker er ganske voldsomt og giver udslag i en udnyttelse jeg slet ikke tror er nødvendig for andre end udnytterne.

Jeg tror menneskets stærkeste drift er behovet for magt (kontrol), i det mindste over ens eget liv. Har man ikke det, så vil det give problemer før eller siden og et behov for at "sprænge rammen" og "erobre" selvstændigheden.

Som jeg har skrevet ovenfor, så tror jeg ikke planeten er afhængig af mennesket. Dyr tilpasser sig i høj grad det givne miljø, men vil ofte forsøge at bryde ud af påtvunge "omstændigheder". Dyr har ligesom mennesker trangen til frihed og en ret god fornemmelse for hvornår de har den.

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål i mit ovenstående svar. Ellers så præcisér hvad du mangler eksempler på...

nu forstår jeg det faktisk bedre tak. vender lige tilbage et andet tidspunkt hvor jeg ikke er skæv, men som sagt forståt jeg det meget bedre nu

Medlem

Geografisk sted: byen
jeg er seriøst 100% ærlig når jeg siger at dennne tråd har ændret mit syn på samfundet, og gjort mig mere anarkist. (kan dog stadig sagtens se at demokratiet er bedre for flertallet)
lidt svært at forklare er heller ikke helt nået til en konklusion endnu!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]