Mikkel skrev:
Det er jo umuligt at vide, hvad man reelt får for pengene, så jeg kan kun fortælle dig, at jeg betaler 38% i skat og 8% i arbejdsmarkedsbidrag, som ellers kun var indført pga. en høj arbejdsløshed. Selv i dag hvor arbejdsløsheden er rekordlav ser man ingen grund til at fjerne skatten. Derudover betaler jeg 25% på alt, hvad jeg køber.
Jeg ved heller ikke lige hvordan man ska' regne dét ud som man får tilbage for skatten, hvis det ska' opstilles med millimeter-nøjagtighed. Men veje og skoler og offentlige sundheds-systemer osv koster helt sikkert mange penge, så noget _ska'_ der ihvertfald trækkes fra de skatte-procenter man betaler hvis man vil ha' et virkeligt billede af en's personlige indtægt-udgift situation overfor samfundet

Mikkel skrev:
Jeg nyder dog godt af vejene, men det ville være langt bedre med brugerbetaling.
I dag har vi allerede bruger-betaling i en vis grad til vejene; vægt-afgiften.
Hvis man så gik hele vejen og konsekvent lod hele infra-strukturen betale udelukkende af brugere, dvs road-pricing der opkræves i told-boder for hver enkelte vej-strækning man bevæger sig på, så ville det (netto) blive dyrere.
Bureaukratiet ville gøre det dyrere. Lønnen til alle de toldere der sku' opkræve afgifter og kontrollere hvem der kørte hvor og hvornår. Plus det faktum at regningen til infra-strukturen jo ville sku' deles mellem færre hænder, da det jo ikke er alle der bruger vejene (med-mindre man også vil opkræve afgifter for antal skridt fodgængere ta'r, eller antal cykel-pedal-tråd cyklister ta'r (og så ska' de måske vejes, så man ved præcis hvor mange kilo de belaster vejene med. Og børne-familier ska' måske betale ekstra hvis de går med barne-vogn. Osv osv, det ville blive helt forrykt hvis samfundet sku' være så pernittengrynt indrettet))
Og når landmanden så ska' ha' mælken fragtet fra sin gård til den butik jeg handler i, så ville det koste mere pga bruger-betalingen af vejen. Den pris ville så blive lagt på mælken og smørret og fløden. Dvs folk der ikke bruger mere vej end turen fra hjemmet til butikken pludselig ind-direkte ska' betale for vejen mellem gården og butikken via pris-forhøjelsen på produkterne de køber.
Så der ville i sidste ende intet være sparet for dem der ikke bruger vejene, da vej-brugerne ville la' deres afgifter sive over på andre produkter, så hele danmark i sidste ende ville komme til at betale det hele alligevel. Altså ingen gevinst for ikke-brugere, og kun mere besvær for brugere. Det er alt andet end positivt og smart, hvis du spør' mig

Det billigste er at samle regningen under 1, og la' den være fordelt over alle medlemmer af samfundet. For så ska' man kun regne på 2 faktorer: vejen's reelle pris (konstruktion og vedligeholdelse), og antal betalere (dvs antal skatte-betalende mennesker i samfundet). Så sparer man udgiften til alt det bureaukratiske (kontrollanter og revisorer og opkrævere og regnings-udskrivere osv osv)
Mikkel skrev:
Lægen ser jeg kun meget sjældent, og jeg ville foretrække min egen forsikring på området, så jeg i så fald selv kunne vælge.
Men du ville på su aldrig ha' råd til en operation, sku' du en dag få brug for sådan en. Operationer koster svimlende summer.
Jeg har fået opereret min blindtarm engang. Sku' jeg selv ha' betalt lægen's løn, afgift for brug af hospital og operations-udstyr, så ville jeg ha' været død. Jeg ville aldrig ku' ha' skaffet så mange penge selv, som sådan en operation koster.
Og det er jo den vigtigste faktor i det sociale samfund: at alle har adgang til behandling, og ikke kun de rige eller heldige.
Mikkel skrev:
Uddannelse må for min skyld godt være statsbetalt til et vist niveau - som det vi fx har i dag, da det er en investering som gavner os alle.
Her er vi enige

Mikkel skrev:
Jeg ville dog langt hellere frabede mig SU'en for senere at nyde godt af en lavere skat. Jeg har set mange på mit studie bare, der bare dang-derer den og scorer lidt SU, til den ikke går længere. Ved ingen SU ville man undgå sådan nogle tilfælde, og de ville højst sandsynligt arbejde i stedet - man kan jo anse det som værende en dobbelt-win situation.
Men hvis du ingen su fik, hvad ville du så leve af mens du studerede?
Hvis du sku' arbejde ved siden af studiet, så ville det jo ta' tiden fra dine studier, og ville kvaliteten så ikke falde? Der er jo grænser for hvor meget et menneske ka' gabe over per døgn der jo trods alt kun er 24 timer for de fleste af os. Og studerer du feks til læge, så ville jeg ikke være tryg ved dine kvalifikationer, hvis du under uddannelsen havde brugt mere tid på at sælge burgere end på at lære hvordan man opererer sikkert.
Hvis ikke man ta'r sine studier alvorligt, så ska' man holde sig helt fra dem, og istedet la' mere kompetente folk komme til. Er penge mere vigtige end den viden du ska' lære på studiet, så la' folk der virkelig er interesseret i at tilegne sig stor viden komme til istedet.
Efter min mening er det tæt på foragteligt hvis folk kun studerer fordi de vil tjene penge senere. Hvis ikke man studerer ud fra ægte interesse i emnet, så er man et eklatant eksempel på spild af tid og energi.
Men folk der studerer ud fra ægte interesse, ska' naturligvis ikke straffes økonomisk.
delvist off-topic; Hvad blev der iøvrigt af stats-ministeren's ytrede valg-løfte fra 2001 om at man sku' ku' gå fra bistands-klient til bank-direktør? Det er da ikke blevet ind-friet endnu, her 6 år senere? Og jeg synes ellers jeg har hørt flere gange at de påstår de lever op til deres løfter, eller har jeg måske misforstået noget?
Mikkel skrev:
Men jeg kan jo ikke frabede mig SU'en - jo, det kunne jeg, men så ville jeg være ekstrem dum. Derfor er jeg faktisk tvunget til at være klient hos det offentlige. Det er med andre ord noget, der er trukket ned over hovedet på mig.
I et kapitalistisk samfund er alle tvunget til at være klient hos nogen, om det så er det offentlige eller en privat virksomhed. Medmindre man vil dø af sult i rendestenen selvfølgelig. Vi er alle afhængige af dem der har pengene og midlerne, uden undtagelse, hvis vi ønsker at leve.
Den eneste måde man ka' undgå dét på, er ved at gøre jorden til vores alle sammens (ak ja, den evige abe magt-kamp om at slå fører-hannen af pinden. Man sku' tro vi efterhånden var blevet civiliserede nok til at ku' komme udover denne primitive livs-form)
Mikkel skrev:
Jeg kunne nævne tusindvis af mennesker, der reelt betaler over 50% af deres indkomst i skat. Folk med fuldtidsarbejde, hus, bil og familie betaler langt over 50% af deres indkomst.
Men det er ikke 50 procent der går til _andre_. En stor del af det betalte går til ting de _selv_ har glæde af (og selv har været med til at anerkende som gyldigt via deres stemme på regeringen, hvilket ta'r tude-retten fra dem)
Folk der reelt gi'r mere end halvdelen af deres samlede egen-værdi, til andre end dem selv, tror jeg altså ikke du ka' finde mange eksempler på her i landet.
(Dvs folk der betaler for veje men ikke bruger dem, folk der betaler for uddannelse men ikke har glæde af det (aldrig går til læge, aldrig bli'r opereret, aldrig sender børn i skole, osv osv))
En stor del af din skatte-udgift går til ting du selv har direkte eller ind-direkte glæde af, og derfor er det ikke penge du reelt gi'r 100 procent til andre og selv mister værdien af totalt.