Moonage daydreamer skrev:
At kalde mig en overklassesknægt er nu nok at gå for vidt
Et samfund som vores bygger på afgivelse af frihed tilfordel for et fælleskab som vi alle kan være nogenlunde tilfredse med. Jeg vil ikke tvinge nogen til noget som helst,
Jeg er ikke nogenlunde tilfreds og det kender jeg andre der ikke er. Alene dette faktum viser at din påstand ikke holder.
Du vil måske ikke tvinge nogen, men du går ind for at gøre det. Det er jo nødvendigt for at indkræve skat f.eks. Jeg går ikke ud fra du mener at det skal være uden konsekvens ikke at betale skat? Så du må indse at du er villig til at anvende en trussel om vold for at indkræve skat og at du selvfølgelig også er villig til at, hvis trusler ikke virker, er villig til at sende politi ud for at anholde folk. Dette er tvang.
Sig endelig til hvis mine antagelser er forkerte.
Citat:
alle har ret til deres mening og så må man jo prøve at finde et kompromis. Jeg er overbevist om at mine værdier og holdninger er de rigtige, men samtidig respekterer jeg andres ret til at have deres egne holdninger og værdier; det er ikke egoisme, det er at tage stilling.
Det handler ikke om ret til mening. Det handler om handlinger, ikke meninger. Jeg har det f.eks. OK med at en racist ikke kan lide jøder, det er hans sag, men går han ud og brænder synagoger af er det et problem. På samme måde er det fint hvis du gerne vil dele ud af dine penge, men når du begynder at blande andre ind i det, så tager du beslutninger for andre mennesker. Det kan jeg ikke forlige mig med. Det er umoralsk og eogistisk.
Citat:
Det du kalder statens voldsapparat, kalder jeg fællesskabet/samfundet;
Undskyld, men du må kalde tingene ved deres rette navn. Hvis Politiet kommer og anholder mig fordi jeg ikke vil betale skat, så er det altså med vold at de tager mig. Det er voldsanvendelse at holde folk indespærrede imod deres vilje. Der findes et apparat af soldater og politifolk, osv. der udøver vold imod dem som går deres egne veje. Det apparat vil du anvende til at gennemtrumfe din egoistiske vilje og appropriere andres ejendom. Det er ikke "fællesskabet". Din påstand er uholdbar. Jeg har intet fællesskab med dig f.eks. Jeg kender dig ikke, har ikke andet med dig at gøre end at diskutere her. Hvilket fælleskab?
Det er en illusion at vi to har noget til fælles. En hallucination du har selv har fremkaldt. Kollektivister der bilder sig ind at de et fællesskab med folk de ikke kender i form af race, klasse, nationalitet eller hvad det kan være færdes i deres fantasi. Det gør dig sikkert tryg, men det er stadigvæk en illusion. Men OK, du er EKSTREMT konform, som så mange andre.
Citat:
og ja jeg mener grundlæggende at folk skal indrette sig efter de gældende regler i samfundet. Hvis jeg var diktator i Danmark kunne du nok have ret i din påstand, men fakta er at jeg bare yder mit bidrag til demokratiet.
Regler i "samfundet"? Du mener statens love? Der er forskellige regler i samfundet, da samfundet er os alle. Nogle steder er det f.eks. OK at ryge hash, andre steder er det forbudt. Osv, osv. Der er ikke nogle fælles regler i "samfundet". Der er nogle regler der forsøges at påtvinges os af politikere og så er der dem der stemmer og forsøger at give legitimitet til dem, så som dig.
Din bemærkning om det med dyr var så ubegavet at jeg var nødt til at slette mit svar, da jeg ellers ikke kunne lade være med at være grov. I stedet vil jeg sige: læs om anarkisme før du udtaler dig om hvad det er. Jeg gør mig f.eks. ikke klog på astrofysik da jeg ikke kender noget til det.
Citat:
Tilslut kan jeg tilføje at jeg ikke er imod skattelettelser i bunden af samfundet, men folk som min mor og far har nok i forvejen og har derfor ikke brug for mere at klatte væk. De penge ville gavne fællesskabet mere.
Du vil beslutte hvornår folk har nok. Du vil med din stemme gennemtrumfe dine værdier overfor andre, en stemme der i sidste ende skal legitimere den vold som skal bruges som konsekvens i tilfælde af at borgerne ikke lystrer. Hvem har givet dig ret til at være konge over andre mennesker? Bevares, jeg ved at du ikke er den eneste, men det gør dig ikke mindre ansvarlig når du sætter dit kryds ved en politiker og håber på at de gør det du vil have imod andre.