Moonage daydreamer skrev:
Så den vestlige liberalistiske ideologi (der réelt set har karakter af religion) har ikke skabt nogen "problemer"? Hvad med de hundrede af tusinder irakiske civile der er blevet lemlæstet og dræbt, (officielt) fordi deres system og levevis ikke faldt i vores smag? Vi retfærdiggører vores angreb på den muslimske verden på helt samme måde som de såkaldte terrorister retfærdiggører deres kamp mod vores. Forskellen er bare at vi dræber flere muslimer end de dræber kristne. Og det er et faktum.
Vi er i vesten rigtig gode til at påpege fejlene ved de muslimske lande, mens vi sytematisk undlader at tage vores eget system op til debat. Det er det man kalder propaganda min ven. En propaganda du åbenlyst er faldet pladask for.
Jo, vores liberalistiske samfund har skabt problemer, men har ikke karakter af religion - hvor har du det fra? Jeg snakker om, at vi ikke ser nogle kristne, der forventer, at vi alle indretter vores dagligdag efter deres behov og prøver at gennemføre deres dagsorden gennem trusler og vold, pga at der var nogle mennesker, der tog det opgør for længe siden.
Du får det tidligere irakiske "system og levevis" til at lyde meget uskyldig. Jeg anser ikke Irak krigen for baseret på de samme argumenter som terrorister bruger. Hvad tænker du på her? Ja, der blev indført sanktioner mod et diktatur for at imødekomme den trussel, som det land repræsenterede. Senere blev der indledt en krig, hvilket man kan være for eller imod - personligt har jeg ikke været for, og er det desuden ikke lidt off-topic for trådens indhold?
Ja, selvfølgelig er vi gode til at påvise muslimske landes fejler og mangler, fordi de har så mange, men vi er da endnu bedre til at påvise egne fejl. Som Francis Fukuyama fornylig udtalte "folk flokkes jo ikke ligefrem om at komme til at bo i muslimske lande". (
http://www.berlingske.dk/article/200711 ... 111181143/ )
Evnen til at kritisere og påvise egne fejl er da netop vores store styrke. Prøv at sammenligne to sager, der har fået nogenlunde lige stor mediedækning i Danmark: Benazir Bhuttos drab og skandalen på en institution for handicappede. Det er jo to ting, der ligger milevidt fra hinanden, og det kan vi være glade for, fordi den sidste af de to nævnte begivenheder fandt sted i vores hjemland. Den muslimske verden har da massive problemer i forhold til vores, og at du mener, at vi systemetisk undlader at tage vores eget system op til debat er simpelthen forkert - det gør vi da hele tiden! Det er jo netop derfor, den vestlige verden er overlegen.
Det er glædeligt, at der er så mange debattørere, der tør tage bladet fra munden, for det er den eneste måde at sikre fortsat fremgang - læs fx dette meget skarpe blogindlæg af Mikael Jalving:
http://jalving.blogs.berlingske.dk/2008 ... igens-hus/