@jim fear
du har misforstået flere ting i mit indlæg. jeg snakker ikke om at folk kan spare 90% på deres indkøb.
wikipedia underbygger mit standpunkt meget godt med mange kilder. det med de 10% er bare en god huskeregel for hvor meget af dyrs totale energiindtag(fedt, kulhydrater, protein) som går til at opbygge levende væv. de resterende 90% går til i dyrets energiomsætning. hvis vi mennesker sprang dette animalske led i fødekæden over, så har vi ernæringsmæssigt sparet 90% af den mængde afgrøder som eller ville være "spildt" på kvægene, og det vil sige størstedelen af alt det som produceres.
Citat:
Animals raised for food in the U.S. consume 90% of the soy crop, 80% of the corn crop, and 70% of its grain.
sojabønner og sojamælk er de eneste vegetabilske proteinkilder som rivaliserer mælkeprotein og æggehvideprotein hvad angår optagelse. en kost der inkluderer sojaprodukter, ærter og et udvalg af bønner er derfor udmærket til at dække proteinbehovet.
hvis flere mennesker omlagde kosten på den måde, ville det betyde en signifikant miljøforbedring. behovet for opdyrket landbrugsareal ville dale, og prisen på korn, soja osv. ville falde. i dag er stigende priser på netop disse basisfødevarer et stort problem for fattige verden over, hvis overlevelse er baseret på dem. jeg forstår dig ikke, jim fear (og andre) i din analyse af hvordan vi kan afhjælpe disse problemer. den er mildt sagt mangelfuld og uden forståelse for de større sammenhænge. når du siger jeg skal have pengene op ad egen lomme, så går jeg ud fra du mener i form af nødhjælp. nødhjælp er ikke den eneste mulighed, og ofte får man ikke udryddet det som er det egentlige problem, men fokuserer på lappeløsninger.
ved at spise vegetarisk er det muligt at spare penge i den personlige husholdning, afhjælpe miljøproblemer OG hjælpe folk i nød.
ang. fiskeproblematikken. det jeg mente, og som jeg også sagde i mit første indlæg, er at man atort set ikke kan spise NOGEN fisk med god samvittighed. 70% af fiskebestanden i verden er truet, og dambrug forurener for meget. man kan slet ikke spise fisk overhovedet, hvis man vil leve op til kravene som bevidst forbruger. muslinger er noget af det eneste man kan spise med god samvittighed.