Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 03:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
jim fear skrev:
Mht. spirulina så synes jeg det virker lidt mærkeligt at nogen anbefaler det som en kilde til makronæringsstoffer. Normale mennesker har et proteinbehov på ~1-1½ g/kg kropsvægt om dagen, så en enkelt pille eller 2 om dagen kan vel nærmest ikke have nogen effekt. Jeg kan ikke finde noget kvantitativt om indholdet af EPA og DHA, men kan forestille mig det er samme problemstilling.

Du har ret. Mht proteinbehovet hjælper det ikke en dyt at tage sådan et par kapsler om dagen. DHA-indholdet i spirulina er bestemt til omtrent 2,5% af olieindholdet ifg Tokusoglu, Journal of food science [0022-1147] år:2003 vol:68 hft.:4 s.:1144: Food Chemistry and Toxicology - Biomass Nutrient Profiles of Three Microalgae: Spirulina platensis, Chlorella vulgaris, and Isochrisis galbana , og olieindholdet er på omtrent 7,5%. Dvs, hvis man skal have 100 mg DHA ud af spirulina, skal man indtage omtrent 53 gram spirulinapulver ifølge mine beregninger.
Edit: *G* Men så begynder proteintilskuddet fra spirulinaen altså også at ligne noget!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
hvilket egenlig får mig til at tænke dommedags prifiti igen. Jer der har epnge burte begynde at investre i dåsemad, det bliver nok eftertragtet en dag, i bliver rige folk.. i har 10 år at samle i :) bare et lille fif til de rige

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Opis skrev:
Og som det er nu har jeg helelr ikke råd til at være vegetar, jeg er bistandklient.... så jeg har ikke råd til at være kræsen med min mad, jeg bor i lejlighed og har ikke engang plads til altankasser...
For helvede jeg har ikke engang råd til alm. rigtig mad.

Det er det absurde i et land som vores, den vare der er dyrest at producere er ikke den dyreste at leve af. Avancen (og dermed prisen) på kød er presset mere i bund end prisen på grøntsager, af en eller anden grund.

Wiki Admin
Brugeravatar

Opis skrev:
hvilket egenlig får mig til at tænke dommedags prifiti igen. Jer der har epnge burte begynde at investre i dåsemad, det bliver nok eftertragtet en dag, i bliver rige folk.. i har 10 år at samle i :) bare et lille fif til de rige

Hvis målet var at overleve, var det nok bedre at investere i ris, korn, linser, tørrede majs eller lignende basisvarer. Hvem har lyst til at brænde inde med 200 dåser boeuf stroganoff under en hungersnød?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Drupe skrev:
Opis skrev:
Og som det er nu har jeg helelr ikke råd til at være vegetar, jeg er bistandklient.... så jeg har ikke råd til at være kræsen med min mad, jeg bor i lejlighed og har ikke engang plads til altankasser...

Det er det absurde i et land som vores, den vare der er dyrest at producere er ikke den dyreste at leve af. Avancen (og dermed prisen) på kød er presset mere i bund end prisen på grøntsager, af en eller anden grund.

Ja, det irriterer mig grænseløst... Har levet 2½ år som vegetar og spiser nu primært kød, fisk og rigtig mange grøntsager. Ironisk nok er det også de billigste fødevarer der er skyld i de vestlige livsstilssygdomme. Hvedemel, sukker, olier af dårlig kvalitet, færdiglavede madvarer etc.

Medlem
Brugeravatar

2 kg gulerødder = 12 kr. (kg pris: 6 kr.)
½ kg hak. oksekød = 30 kr. (kg pris: 60 kr.)

folk der prøver at fortælle mig at det er dyrt at være vegetar pisser mig af i voldsom grad.

Dedikeret medlem

Booty-Lone skrev:

folk der prøver at fortælle mig at det er dyrt at være vegetar pisser mig af i voldsom grad.

prøv og find priser for linser og andet der skal dække kødbehovet.. vegetarer der lever af gulerødder lever ikke længe...
Du kan ikke erstatte kød med gulerødder og derfor er priserne ikke sammenlignelige

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Opis skrev:
Booty-Lone skrev:

prøv og find priser for linser og andet der skal dække kødbehovet.. vegetarer der lever af gulerødder lever ikke længe...
Du kan ikke erstatte kød med gulerødder og derfor er priserne ikke sammenlignelige

Pris for grønne linser, Delicata, købt i Netto idag: 400 g for 10 kroner. Det kan man altså basere et par pænt mættende og lækre retter på.
...Men du har ret i at mange af specialingredienserne er ret dyre. Tofu koster vist omkring 30 kr/350 g, og seitan er dyrere. Hvis efterspørgslen steg, tror jeg priserne ville falde markant.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Booty-Lone skrev:

Det er ikke dyrt. Det er heller ikke dyrt at spise kød, men mad af kvalitet (og ernæringsmæssig værdi) er dyr, uanset hvor den kommer fra.

Medlem
Brugeravatar

jeg hylder Prometheus' indlæg her i tråden. stærk tobak!

og det er også meget væsentligt at være opmærksom på som Soma Juice er inde på, at 90% af næringen går tabt i overgangen fra det vegetabilske til det animalske i fødekæden. de 90% kunne potentielt bruges til at sikre de sultende i verden en diet, som i det mindste understøtter liv. vi kan godt fortsætte denne diskussion om en vegetarisk diet er det HELT 100% optimale, hvilket den sandsynligvis ikke er, men jeg synes det er lidt at misse pointen. der er måske meget få vitaminer som veganere er nødt til at få gennem kosttilskud. til sammenligning er der hele landsbyer i Afrika der lever udelukkende af hirsegrød. det centrale dilemma består i at du og jeg kunne lide et lille afsagn, ved at holde op eller skære kraftigt ned på mængden af kød vi indtager, til gengæld for at vi kunne brødføde hele verden, samt gøre noget for miljøet.

læg dertil betragtninger som dyrevelfærd i industrielt landbrug, CO2-regnskabet, vandforbrug etc. måske kunne vi endda stoppe rydningen af regnskov til dyrkningsarealer. alt i alt mener jeg man skal være en pænt selvglad nar for at forsvare kødspisning, sådan som verden ser ud pt.

ang. atleter der spiser vegetarisk : http://www.youtube.com/watch?v=bOTETXwfIaY
Carl Lewis vandt sine største sejre på en udelukkende vegansk diet! han var sikkert også på ulovlige mirakelkure men det var alle de andre jo også. nevertheless - som tidligere atletikudøver må jeg sige, at Carl Lewis i sine bedste år, havde den mest velproportionerede, toptrimmede krop nogensinde set!
Billede
case fucking closed!

edit: jeg har faktisk set tofu til 15 20 kr. for 400 g i kineserbutikker..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lone tror du helt seriøst at pengene ville gå til Afrika hvis folk sparede 90% på deres mad? Hvilket i øvrigt er et tal jeg ikke ved hvor i har fra, energitætheden og næringsværdien i et kilo kød er jo langt højere end i de 10 kilo korn som dyret indtager for at producere det. (edit: pr. kilo selvfølgelig, er godt klar over at der er et spild).
Jeg synes tit jeg hører det der argument med at hvis alle var vegetarer, så ville der være mad nok til hele verden. Men der er allerede mad nok til alle, den bliver bare hos dem der har pengene til at købe den. At alle folk pludselig skulle beslutte sig for at blive vegetarer ville ikke gøre nogen forskel whatsoever. Hvis du ønsker at folk i U-lande ikke skal sulte, så er det din egen pengepung du skal have fat i, men jeg kan godt se at det er nemmere at sige at man er vegetar og så har man gjort sit.

Du skrev tidligere i tråden at du som forbruger ikke kan gøre noget for at ændre på tingene... Jeg har den stik modsatte holdning; Det er forbrugerne der sidder på magten, ting bliver simpelthen ikke produceret hvis de ikke kan sælges. Vil du ikke have fisk der er overfisket? Lad være med at købe dem. Problemet er bare at de fleste mennesker ikke kan/vil se det store perspektiv og egentlig bare gør hvad der er bedst for dem selv.

Dedikeret medlem

Drupe skrev:
Opis skrev:

Hvis målet var at overleve, var det nok bedre at investere i ris, korn, linser, tørrede majs eller lignende basisvarer. Hvem har lyst til at brænde inde med 200 dåser boeuf stroganoff under en hungersnød?

Fordi ligende varer kan du dyrke selv. Da de netop er bacisvarer. Det er luxusvarerne der bliver mangel på. Det der er svært at opbevare. Alså friske madvare. Opbevares dåsemad køligt og mørkt holder det sig i ævigheder. Dersuden mener jeg at have lest eller andet sted at dåserne beskytter mod stråling af flere slags, men dette skal ikke tages for pålydende da jeg reelt ikke ved hvor meget der er i det.
Kød kommer til at være en mangelvare og vi har brug for kød når vi ikke kan få fat i en varieret kost. Skal man til at lave marker og den slags har man brug for en grov kost. Så folk vil blive lykkelige når deres ugenlige kød dag kan blive boeuf stroganoff.
Det vil sige.. du kan bytte dig selv til bacisvarene ved at have det der gør varianter i deres daglige mad.

Relativistisk båthorn

Opis skrev:

Det socialt bevidste danmark når det er bedst. Er det ikke et skønt samfund at være fattig i?

Medlem
Brugeravatar

@jim fear
du har misforstået flere ting i mit indlæg. jeg snakker ikke om at folk kan spare 90% på deres indkøb. wikipedia underbygger mit standpunkt meget godt med mange kilder. det med de 10% er bare en god huskeregel for hvor meget af dyrs totale energiindtag(fedt, kulhydrater, protein) som går til at opbygge levende væv. de resterende 90% går til i dyrets energiomsætning. hvis vi mennesker sprang dette animalske led i fødekæden over, så har vi ernæringsmæssigt sparet 90% af den mængde afgrøder som eller ville være "spildt" på kvægene, og det vil sige størstedelen af alt det som produceres.
Citat:
Animals raised for food in the U.S. consume 90% of the soy crop, 80% of the corn crop, and 70% of its grain.

sojabønner og sojamælk er de eneste vegetabilske proteinkilder som rivaliserer mælkeprotein og æggehvideprotein hvad angår optagelse. en kost der inkluderer sojaprodukter, ærter og et udvalg af bønner er derfor udmærket til at dække proteinbehovet.

hvis flere mennesker omlagde kosten på den måde, ville det betyde en signifikant miljøforbedring. behovet for opdyrket landbrugsareal ville dale, og prisen på korn, soja osv. ville falde. i dag er stigende priser på netop disse basisfødevarer et stort problem for fattige verden over, hvis overlevelse er baseret på dem. jeg forstår dig ikke, jim fear (og andre) i din analyse af hvordan vi kan afhjælpe disse problemer. den er mildt sagt mangelfuld og uden forståelse for de større sammenhænge. når du siger jeg skal have pengene op ad egen lomme, så går jeg ud fra du mener i form af nødhjælp. nødhjælp er ikke den eneste mulighed, og ofte får man ikke udryddet det som er det egentlige problem, men fokuserer på lappeløsninger.

ved at spise vegetarisk er det muligt at spare penge i den personlige husholdning, afhjælpe miljøproblemer OG hjælpe folk i nød.

ang. fiskeproblematikken. det jeg mente, og som jeg også sagde i mit første indlæg, er at man atort set ikke kan spise NOGEN fisk med god samvittighed. 70% af fiskebestanden i verden er truet, og dambrug forurener for meget. man kan slet ikke spise fisk overhovedet, hvis man vil leve op til kravene som bevidst forbruger. muslinger er noget af det eneste man kan spise med god samvittighed.

Wiki Admin
Brugeravatar

JEL skrev:
Opis skrev:

Det socialt bevidste danmark når det er bedst. Er det ikke et skønt samfund at være fattig i?

Det er vel et bedre samfund at være fattig i end langt størstedelen af verdens øvrige lande?

Men det er selvfølgelig nederen at vende hver en mønt, når man kan gå og sammenligne sig selv med alle de rige mennesker omkring én.

@Opis: Hvad mener du med at du ikke har råd til "alm. rigtig mad"? Hvad er det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Booty-lone:
Du læser ikke hvad jeg skriver. Der er en væsentlig forskel i næringsværdien af et kilo kød og et kilo mel; derfor siger jeg at det ikke drejer sig om et tab på 90%.
Hvor vidt soya kan gøre det ud for kød ved jeg ikke, det er i hvert fald problematisk i forhold til phytoestrogener og kan ikke bruges til børn, hvis man vil være sikker på at deres udvikling bliver normal.

Citat:
nødhjælp er ikke den eneste mulighed, og ofte får man ikke udryddet det som er det egentlige problem, men fokuserer på lappeløsninger.

ved at spise vegetarisk er det muligt at spare penge i den personlige husholdning, afhjælpe miljøproblemer OG hjælpe folk i nød.

Jeg kan simpelthen ikke se din pointe her. Tror du at de korn du ikke spiser på magisk vis bliver tryllet ned til Afrika? Eller at de penge du sparer gør? Gider du forklare mig hvordan du hjælper folk i nød ved ikke at spise kød?

Efter min mening er der i øvrigt ingen penge at spare i at være vegetar, og jeg har været det i flere år. Du kan spare penge ved at spise mad af dårlig kvalitet, det gælder uanset om du spiser kød eller ej.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
denne video synes jeg også lige skal med ind i debaten. Ikke nok med at at man smadre milijøet ved at spise kød, hvis man ikke spiser økologisk ALTID, kommer man til at støtte ting som dette:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4&eurl=http%3A%2F%2Fvideo.google.com%2Fvideosearch%3Fq%3Dmeet%2Byour%2Bmeat%26emb%3D0&feature=player_embedded[/youtube]

Jim fear:
Så du mener ikke at hvis 26% af jordens dyrkbare areal der bruges på kreatuere blev brugt på højt protein rige fødevare ville det ikke være MEGET nemmere at hjælpe afrrika med mad uden det ville påvirke os? Ville fødevare priser på mad ikke falde? Billig mad er godt for lande uden penge.

Man kan stille det at være vegetar op sådan:
10 rockere står og sparker din ven du har ikke muligheden for at rede vedkommende, men derfor går du jo ikke over og deltager.
På samme måde med kød, du kan ikke rede verden ved at blive vegetar men du kan fandme lade være med at gennemtæske den med milijøsvineri.

Senest rettet af Soma Juice 17 jun 2009 01:08, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Nu skal i tage jer sammen.

I redder samfundet mere ved at vaske tøj ved 20c, bruge lavenergipærer, cykle, rydde op efter jer selv, gå efter lavenergimærker end ved at blive veganer/vegetar og gå og råbe op omkring hvor gode i nu er.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
spiffeh: Hvad snakker du om? Har du et problem med FACTS. Jeg kan ikke klare når folk nedrakker en for at rent faktisk prøve at gøre en positiv forskel.
Det er et fact at kødindstrien er mere forurende end transportsektoren, det er et fact at en ko bruger 89% af den energi spiser på at holde kroppen i gang, det er et fact at 26% af den dykbare jord bliver brugt på at avle dyr, det er fact at regnskoven bliver rydet for at dyrke kvæg, det er et fact at FOLK SULTER, og det er et fact at folk som dig er røv ligeglade.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Soma Juice skrev:
Jim fear:
Så du mener ikke at hvis 26% af jordens dyrkbare areal der bruges på kreatuere blev brugt på højt protein rige fødevare ville det ikke være MEGET nemmere at hjælpe afrrika med mad uden det ville påvirke os? Ville fødevare priser på mad ikke falde? Billig mad er godt for lande uden penge.

Man kan stille det at være vegetar op sådan:
10 rockere står og sparker din ven du har ikke muligheden for at rede vedkommende, men derfor går du jo ikke over og deltager.
På samme måde med kød, du kan ikke rede verden ved at blive vegetar men du kan fandme lade være med at gennemtæske den med milijøsvineri.

Nej og nej. Fødevarer bliver ikke produceret medmindre der er folk der kan KØBE dem. Der er potentiale til at brødføde alle på jorden, den begrænsende faktor er PENGE. Folk sulter fordi de ikke har penge til at købe mad for. Du kan ikke hjælpe dem ved at spise mindre mad eller spise mad der kræver et mindre areal at dyrke på, da det ikke er mængden af mad der er den begrænsende faktor. Jeg er ikke sikker på at jeg kan forklare dig det tydeligere end det her.

Jeg synes ærlig talt du er rimelig selvfed at høre på, når du sidder og udlægger det som om du redder hele verden ved at være vegetar. Medmindre du er veganer skal der jo også bruges dyr til at producere æg, mælk og smør. Som spiffeh påpeger så er der altså større miljømæssige problemer end hvad folk spiser, og hovedproblemet er ikke HVAD folk spiser men deres holdning til det. Der kan sagtens produceres kød på en bæredygtig måde, ligesom der kan produceres grøntsager på en måde som forurener af helvede til, det er et spørgsmål om at få folk til at forstå at deres køb indebærer et ansvar. Hvis du ikke vil have mad der bliver lavet på en ikke-bæredygtig måde, så skal du lade være med at købe det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]