Hankien skrev: Hvis Saddam Hussein var så slem skal det irakiske folk nok få ham ud selv. Jeg kan ærligt talt ikke se hvad vi gør i Irak. Ved at smadre Saddam ville vi hjælpe de 20000 mennesker som er politisk aktive og dermed ofre for Saddams regime men samtidig skal vi "betale" prisen af 150000 menneskeliv. <Anima skrev: Han er netop så slem at det kun er få som overhoved TØR stå op imod ham, Saddam startede som lejemorder som ung og arbejdede sig op, han er mindst lisså hensynsløs som Hitler, hvor mange fra det tyske folk tror du turde sætte sig op imod Hitler? de eneste som turde og som prøvede var nogen af hans nærmeste Generaler, men de endte deres dage ved at blive hængt op på kødkroge. Det er jo lisså meget alle de andre som du nævner som bliver hjulpet, at der vil dø mennesker er kun fordi at Saddam ikke overgiver sig men istedet bruger sit eget folk som gidsler og hvad man bør være konsekvent ved er aldrig at lade en gidseltager sætte dagsordenen. At du er meget specifik med dine tal må stå for din egen regning da jeg ikke har nogen idé om hvor du har de tal proportioner fra.
Hankien skrev: Ved handel kan vi hjælpe de resterende x antal mennesker (ved ikke hvor mange der bor i irak). <Anima skrev: forkert det ville blot foryge balancen i den kontrast som i forvejen er tilstede imellem Iraks folk og Saddam og han har flere rigdomme end i kan drømme om i jeres små senge Hankien skrev: Den her krig i Irak er Irakernes krig. Ikke vores ! Det er selvfølgelig trist for dem men det der han laver med at fængsle oppositionen er der jo mange arabiske diktatorer der gør også Mugabe fængsler oppositionen men der er jo ingen der snakker om at det Zimbabveske(?) folk skal "befries". <Anima skrev: Det er nok noget af den mest usmagelige kommentar, når vi er vidne til en sådan uretsmæssig forbrydelse mod menneskeheden som Saddam repræsenterer ikraft af den magt som han har bygget på ren frygt og terror over for sit eget folk, det må være i mennesjehedens interesse at være med til at skubbe udviklingen i den retning som vi jo alle råber så højt om, hvis man ingen gang vil acceptere sit ansvar over for resten af verden så er man heller ikke hverken værdig eller moden til at have nogen medindflydelse overhoved. Hvordan ville du have det hvis Danmark var styret af en gal psykopat som regerede med militærets hjælp og hang din familie for et godt ord, mens resten af verden sagde, det er deres krig, det er Danskernes krig - personligt synes jeg det er noget af det mest ligegyldige selvhellige og dobeltmoralske ævl jeg længe har hørt, pladder humanistisk vås ! - krig er en nødvendighed over for menneskehedens fjender, grunden til at det så lige er nu at man vælger at sætte en stopper for Irak er en HELT anden, det er ganske enkelt fordi at USA rent strategisk udvælger såkaldte slyngelstater efter en måde hvorpå de planlægger scenarier om hvilke steder som er mest strategisk vigtige til at koncentrere sig om og derigennem gøre resten af verden afhængig af deres indsats mod se såkaldte slyngelstater, man kan så diskutere hvorvidt man synes at det er i orden at USA forsøger at bevare verdensmagten og derigennem verdensfreden, for der ER vitterligt modstandere af USA som netop KUN i kraft af USA ikke har formået at forykke magtbalancen i en sådan grad at vi har lidt synderligt meget under det, rent faktisk har vi haft nogen af de mest fredelige perioder i menneskets nyere historiske udvikling, med massere af materiel udvikling. At der så stadig er massere af lande som ikke overholder den fundamentale respekt for mennesket som en ny kultur nødvendigvis må indbefatte betyder ikke at vi så slet ikke overhoved skal gøre noget for at sørge for at verden udvikler sig i netop den retning af respekt og udvikling som vi erkender som værende rigtig. Hankien skrev: Det er kun på grund af det med hans våben at krigen er kommet på tale, i mine øjne er det med at befrie det irakiske folk et forfærdeligt dårligt argument. <Anima skrev: Nej det er ikke KUN det med hans våben, det er også fordi han ikke bare er en trussel mod sit eget folk men mod resten af verden at der så er andre som ham som også sidder rundt omkring i verden og tyranisere os andre det betyder ikke at de også er fredet, deres tur skal nok også komme, men som jeg ser det så er man en kujon hvis man ikke vil deltage i ansvaret over for verden og se at krig sommetider kan være en sidste og nødvendig onde for at komme noget langt værer til livs.
Danq skrev: Anima- > Forklar mig lige hvordan man lærer nogen at demokrati er det rigtige ved at smide bomber i hovedet på dem? Du må huske at de ser på os, og siger 'ok, så demokrati det er det som dem der har dræbt min familie har' - tror du så de synes at det virker som en tiltalende idé? <Anima skrev: De har hverken mulighed for at vælge demokrati eller at lærer om det, så hvordan skulle de overhoved være istand til at gøre sig noget begreb om andet end at undgå at sige Saddam imod så de måske kan overleve under kummerlige vilkår, der er desvære kun en vej i det her tilfælde og det er simpelthen at ryde op og så begynde at placere tingene ordentligt så man er istand til at tilgodese det behov for civilisation og menneskelige respekt som tilkommer det Irakiske folk, desvære kan det først ske ved en ordentlig oprydning.
|