Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: 23 jun 2003 10:38 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Jeg tror der er en smule medmenneskelighed i de fleste af os dankdawg, og at de fleste mennesker så ikke har noget i mod at bidrage til de svage. Så kan de få som ikke har nogen medmenneskelighed, eller som er ligeglade da ikke bare melde jer ud. Men sådan er det jo som regel i politik, hvad der ikke rammer en selv, er folk som regel ligeglade med. Men hvis du en dag bliver kørt ned og ender i kørestol, så tror jeg du er glad for de såkaldte slaver.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2003 11:17 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Hej Jensus,
det du præsenterer dér er ikke et ordentligt argument. Du siger bare at det er praktisk at have slaver og det er fint at røve folk hvis man nu lige står og ikke har nogen penge.
Den form for argument du kommer med dér kan lige så godt bruges som forsvar for en fascistisk stat, eller forbud imod stoffer eller en hvilken som helst uretfærdighed.

Du må forholde dig til det jeg siger i stedet:
Hvorfor er det i orden at bygge et helt samfund op på en underliggende trussel om vold?

Hvorfor skal folk tvinges til at arbejde for andre mennesker?

Med hvilken ret kan man bruge vold imod andre mennesker bare fordi de ikke vil dele med en?

der er flere spørgsmål der trænger sig på, men det er vigtigt at du tænker over disse ting før du begynder at forsvare det voldsamfundet.

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2003 18:58 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
vi HAR talt om at en stat ikke er det samme som et vagtværn.<HR></BLOCKQUOTE>

Ja, men jeg ka' stadig ikke få øje på forskellen. Der er intet der forhindrer mit vagtværn i at blive fascistisk og bekæmpe dit. Ligesom der ikke er noget der forhindrer danmark i at blive fascistisk og bekæmpe christiania (eller sverige, eller rusland).
Der er heller intet der hindrer vagtværnet i pludselig at tvangsopkræve skatter fra dets medlemmer og nægte nogen at forlade det. Selvom libertarianismen si'r der skal være ret til frit valg mellem vagtværn, så er der ingen til at håndhæve at den frihed forbli'r tilstede. Ergo ka' ethvert vagtværn der går amok, gøre hvad der passer dem. Det ka' kun stoppes med vold af andre vagtværn (ligesom korea kun ka' stoppes med vold fra andre lande)
Der er ingen forskel i virkeligheden. Mennesket er ultimativt frit, og har altid været det. Der er absolut intet, andet end alle andre, der hindrer dig i noget som helst. Der er ingen stat til at røve dig, der er ingen stat til at tvinge dig, der er kun _andre mennesker_. Staten er ikke noget der findes i virkeligheden. Den er et begreb. Der er kun mennesker, og vores indbyrdes handlinger overfor hinanden. Og det er der også selvom vi har libertarianisme, kommunisme, kapitalisme, socialisme, eller hvad vi nu har.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Din idé om skatten er decideret tåbelig og jeg er rystet over din mangel på økonomisk indsigt. Du er derfor NØDT til at blive skolet lidt i økonomi.

FREDERIC BASTIAT LINK

Ovenstående er et link til en af de absoultte klassikere indenfor økonomi. Du SKAL læse den<HR></BLOCKQUOTE>

Ok, jeg har læst den første halvdel, så fik jeg nok. Der er flere ting galt med hans ræssonnementer.
#1: Den er fra 1850!! Dengang man troede mennesker var lige så forudsigelige som brikker i et skakspil. Hele fundamentet den bygger på er gennemgribende Uoplyst. Det er en matematisk regnemodel han fremsætter, og du kan simpelthen ikke projicere den slags direkte over på levende væsner (og slet ikke intelligente, tænkende og drømmende væsner).
Hans ideer om hvordan alting ka' gøres op i at der er tjent 5 franc her, og sparet 5 franc der, og mistet 1000 sous der (hvad en sous så end er for noget), er alt for naiv.

#2: Mennesker er ikke lige! Og derfor opfører de sig ikke ens, og derfor ka' en økonomisk model som hans, ikke vise det korrekte billede af hvordan virkeligheden ville være.
Hans model viser kun det ideelle billede, af den perfekte verden, hvor alle opfører sig som det bli'r forudsagt. Men det gør mennesker jo altså ikke.

Og det er så her vi skilles ad; nemlig i hvilken filosofi vi betror os til.
Hvad vi tror der vil gavne flest, på den bedste måde.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Opsparing er nødvendig hvis der skal ske en investering. Hvor i al verden skal penge ellers komme fra når man skal bygge en fabrik f.eks.?


Dem ka' man vel låne? (til favorabel rente) Eller man ka' gå sammen med ligesindede og starte en fælles fabrik. Hvorfor skal der partou være 1 ejer? Hvorfor fornægte at fællesskaber har nogle styrker som individualiteten ikke ka' hamle op med? Det er jo netop et fællesskab der forhindrer dig og mig i at dyrke vores individualitet fuldt ud og lovligt omgås narko uden at kriminalisere os, og det ka' fællesskabet kun fordi det er stærkere end individdet.

Den slags opsparing jeg snakker om, er ikke den hvor pengene stadig er i rotation gennem banker og lign. Jeg snakker om den slags opsparing der gør at vi har lav-konjunktur iøjeblikket; nemlig at konsumenterne ikke konsumerer, men beholder pengene nede i pungen.
Hvis flyttemand Per ikke handler en vare i Poul's forretning, så må Poul fyre både Kaj og andrea, som så mister deres indtægt og ikke ka' handle i Føtex, som så må fyre deres kassedame, som så bli'r bitter på samfundet og bli'r luder i ovengadenundervandet, men ikke ka' få nogen kunder fordi alle andre imellemtiden også er blevet fyret og er begyndt som ludere, osv osv.

Kapitalismen er en nedadgående spiral uden ende, som kun ka' overleve hvis der er input udefra. Når alting bli'r billigere, mister alting jo samtidig sin værdi! Kun _udskiftning_ og løbende forbrug, ka' holde kapitalismen igang. Hvis en virksomhed producerede en vare man kun behøvede købe 1 gang i livet, så ville den gå konkurs når alle havde købt varen. Derfor er der indbygget i kapitalismen, et naturligt behov for konstant, eller øgende, forbrug. Endda et incitament, hvis man altså er skummel nok, til at vælge at lave varer der _ikke_ er så langtidsholdbare som de måske teknisk set godt ku' være, netop for at gennemtvinge mersalg.
Det fri marked dør, hvis folk venter på den go'e handel, istedet for at handle. Og når priserne presses i bund, så dræner markedet jo sig selv. Jo færre penge folk tjener, jo færre penge ka' de bruge og jo færre penge vil de næste i leddet så tjene. Så en prisnedsættelse er en nedvurdering af markedets værdi, som derfor vil blive mindre værd (helheden bli'r derfor mindre værd pga nogle personers kortsigtede individuelle begær efter øget indtjening)

Skarpere konkurrence er altså derfor med til at sænke hele systemets samlede værdi. Det ka' ikke være anderledes og jeg ved du er enig med mig, for du si'r selv at det netop er det frie markeds styrke at det ka' fastsætte sin egen værdi [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Problemet er bare at det ka' det frie marked slet ikke. For i det frie marked er der mennesker indblandet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Og hvor der er mennesker indblandet sker der fejl og bla bla bla du ved hvad jeg vil sige. Dem jeg taler om er opportunisterne. Dem der vil vinde markedsandele ved at sætte prisen ned. Når de sætter prisen ned, så værdi-sætter de jo varen til en lavere værdi, det ligger i selv handlingen. Men det har bare konskvenser for alle andre; nemlig at de også må sænke prisen og dermed risikere måske at gå fallit, eller miste kunder og dermed også risikere måske at gå fallit. Uanset hvad, så er der nogle der taber når der er konkurrence. Nemlig dem der ikke kan konkurrere.
Og det er hvordan de skal behandles, som skiller os.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
det må være op til den enkelte at bestemme hvad han/hun vil bruge sine penge på.


Det er jeg fundamentalt enig i. Men jeg tror vi bør se det som at der er 2 kasser; en personlig vi selv ka' bestemme over, og en fælleskasse fordi vi alle lever af den samme resource; nemlig jorden. Men det vil jo altid kun ku' være frit, hvis dem med magten tillader det. Så er det jo ligegyldigt hvilket system man har, om det feks hedder et vagtværn eller en stat, eller om det er højre- eller venstredrejet.
Hvis du bli'r holdt op af en ung frantic fyr i din bil i et lyskryds og han peger en pistol i hovedet på dig og si'r "Gi' mig dine værdigenstande"...så er det skideligemeget hvor lidt eller meget skat man betaler, så gi'r man ham bare sine penge med det samme og håber han ikke skyder alligevel. Så har _han_ magten og er opkræveren, eller 'røveren' som man jo tit kalder staten. Så det ideelle system ka' ikke la' sig gøre. Hverken dit eller mit. Fordi der er mennesker indblandet. Og mennesker gør irrationelle ting.
Og derfor har vi hver vores løsning. Jeg tror min er mere human end din, men det tror alle sikkert om deres egne ideer, så det behøver den ikke at være i virkeligheden. Jeg interesserer mig faktisk ikke så meget for økonomi, jeg interesserer mig mere for hvordan vi lever sammen, og jeg ser altså konkurrencen som en negativ faktor i ret bred grad. Jeg ser konkurrencen som et forældet instinkt vi har pga vores dyriske tilknytning. Noget vores intellekt bør ku' overkomme.

Jeg har før sammenlignet samfund med myretuer, og løst spurgt om ikke det ku' være muligt at menneskers forskelle ka' tolkes på samme måde; som at vi hver især har forskellige kvaliteter til gavn for artens overlevelse, mere end at vi alle er super-individualister som fra udgangspunktet er fuldstændig lige. Den libertarianske model ta'r slet ikke højde for det, men sætter alle under 1 kam. Den ta'r, præcis som Bastiat heller ikke gjorde det, ikke udgangspunkt i at mennesker er forskellige.
Hvis vi nu dyrkede de forskelle og indså at vi kommer længere, hvis vi spiller på samme hold, end vi gør hvis vi fortsætter med at bekæmpe hinanden i konkurrencens navn, så ville vi måske blive rigere samlet set. Jeg snakker om at vi skal sætte mennesket som det højeste og begynde at indse at menneske og stat er detsamme.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Staten er sgu ikke os selv. Det må du uddybe.


Ok, det gør jeg så [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Superduperdeluxe-sarsskoldkopperhivpest opdages imorgen...i overmorgen er vi alle døde...hvor er staten nu?
Det forklarer da i al sin enkelthed at; uden mennesker, ingen stat. Ergo er det os der er staten og os der bestemmer hvad staten gør. For hvad staten gør er jo kun hvad nogle mennesker får lov til at gøre. Når en polizist i statens navn buster dig på roskilde næste weekend, så ka' den kun gøre det fordi et flertal af dens medmennesker tillader det. Det er ikke fordi staten tillader det. Det er fordi mennesker tillader det. Staten findes ikke. Det er et symbol man har opfundet for at intimidere bønderne i gamle dage, så magteliten ku' beholde magten for sig selv (ligesom da de lærde i kirken snakkede latin for at holde pøblen hen i mørket). Men jo mere oplyste folk bli'r, jo mindre tvang vil de automatisk finde sig i. Og folk ka' nu engang kun blive mere oplyste hvis de får adgang til samfundet hvor viden findes. Derfor skal økonomien spredes ud på så mange hænder som muligt. Sådan tror jeg man opnår en mere ægte ligestilling, end hvis man bare la'r alle sejle deres egen sø.

Jeg tror ihvertfald det gavner os, som samlet menneskerace, mere at følges nogenlunde lige ad, end at vi løber 6 millarder solo-løb. Vi er nødt til at indse at vi alle tilhører den samme familie og at alle bor under samme himmel. Vi er nødt til at så mange som muligt, bli'r så kloge som muligt, hvis vi samlet set skal overleve i længden. Det gør vi ikke ved at konkurrere hinanden ihjel. Det gør vi istedet ved at træffe et bevidst valg om hvordan vores fælles fremtid skal se ud, og i det spørgsmål må vi nok alle gå på kompromis. Vi er nødt til at finde en måde vi ka' leve fælles på, for ellers bli'r det hele tiden til flere slagsmål. Og netop derfor ka' vi ikke få fuld frihed. Hver gang _du_ ta'r 1 åndedrag, er der 1 åndedrag mindre til mig. Alt hvad der ikke har noget med klodens overlevelse at gøre, og det vil være et politisk spørgsmål hvad det så er, ka' så bestemmes af folk selv. Men ting der ka' underminere vores fælles sikkerhed, feks forureningen af luften, eller et oprør fra en undertrykt underklasse, eller en cowboy-præsident med symptomer på ko-galskab og rabbies på samme tid...ja jeg ved ikke hvordan man kommer udenom at man er tvunget til at gå på kompromis med nogle ting, fordi vi er flere om at dele moder-resourcen.

Den er meget go' med Bastiat der snakker om synlige og Usynlige effekter, men det nytter jo ikke noget hvis han selv overser nogle effekter der dengang var Usynlige, men med vore dages viden om mennesket er blevet mere alment synlige.
Jeg tror dog ikke der findes nogle perfekte løsninger, eller fejlfrie samfunds-modeller. Der findes kun mennesker. Og måden vi behandler hinanden på (og den ændrer sig hele tiden)
Jeg tror som sagt ikke man ka' pege på 1 vinder-system, men derimod ka' man med stor sikkerhed sige at det vi har idag, er anderledes imorgen, og det vi havde igår, er anderledes end det vi havde i forgårs. Samfundet er dynamisk og ændrer sig konstant. Det vil næppe nogensinde nå et punkt, hvor det 'er i mål', men altid skifte karakter. Hvad der er et rigtigt og humant samfund, er noget der kun ka' defineres i samfundets samtid, i samfundets egen tid, af samfundets egne brugere. Vi synes feks middelalderen var brutal med hekseafbrændinger, mens de dengang mente de gjorde en go' gerning. Hvem har ret? Dem eller os? Det ka' man egentlig ikke dømme, for tiderne var jo forskellige. Når BabyBush ikke benåder nogen i sin tid som guvernør i texas, så er han en helt i texas, men en skurk andre steder.
Så om du eller jeg har mest ret, er Umuligt at sige. Vi har begge ret fra vores egen synsvinkel, og synes begge det den anden mener man skal gøre for dem der ikke kan selv, er noget vrøvl.
Om skat er Urimelig tvang eller sund fornuft...well...du har helt ret; jeg er ikke økonomisk skolet og ved intet om det som universitets-fag. Men jeg ved lidt om mennesker, og derfor vil jeg ikke tale imod et skatte-system (Uanset jeg godt ka' se tvangs-delen er et stort problem. Jeg tror der er større problemer ved det modsatte)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2003 08:56 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Hej Jel,
det er for langt det indlæg til at jeg ka nå at svare på det hele.

Men lidt vil jeg tage fat i:

1) Du glemmer at et vagtværn er afhængig af kunder for at kunne få nok penge. Hvordan får et vagtværn kunder? Ved at være troværdige, for ellers skifter kunderne til et andet vagtværn. Det er ikke muligt at drive forretning uden kundernes tillid. Du burde sætte dig ind i simpel markedsøkonomi.
Jeg kunne tale længe om det, for jeg har 1000 argumenter for at dette ikke ville ske, men tiden min ven, tiden.

Du argumenterer for den situation hvor vi er i nu, ved at sige at det frie valg kan ende i samme situation. Med andre ord, der er intet at miste: i værste fald har vi en stat igen.

2) Igen viser du du uvidenhed om økonomi ved at kritisere Frederic Bastiat, for hans idéer er noget der bruges den dag i dag af mange økonomer. Hvor gamle tror du de idéer du kommer med er? At det er gammelt er ikke et argument, men derimod typisk for tiden at bruge som kritikpunkt.
Bastiats principper er ligeså gyldige i dag som dengang han skrev dem, kan du ikke forstå det, får du aldrig chancen for at forstå økonomi.

3)


<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Dem ka' man vel låne? (til favorabel rente


- Ja goddag mand økseskaft. Hvor skal man låne dem? AF NOGEN DER HAR SPARET OP MÅSKE?

Eller du foretrækker at man låner penge der ikke eksisterer så inflationen bygger op og kreditboblen eksploderer?

Ang. kooperativer, så har jeg intet imod det. Det skal selvfølgelig være selvvalgt. Problemet er dog at kooperativer som regel er en underlegen firmasturktur..sorry to say. Sæt dig ind i tingene.

Jeg kan se at du køber den keynesianske teori om "likvidetsfælden". Sorry, den holder ikke. Prøv at læse noget andet økonomi end det mainstream, neoklassiske smøre.

Jeg anbefaler dig en meget letlæst bog der kan lånes på bibliotek.dk - Den hedder "Economícs For Real People" og er skrevet af Gene Callahan. Så vil du forstå en masse ting. (den er helt ny i øvrigt, så vær ikke bange for at jeg prakker dig noget gammelt lort på)

Ang deflation, så læs denne artikel:


Artikel om deflation

den er god!

4)


<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Men det vil jo altid kun ku' være frit, hvis dem med magten tillader det. Så er det jo ligegyldigt hvilket system man har, om det feks hedder et vagtværn eller en stat, eller om det er højre- eller venstredrejet


- Ja, det er jo derfor du selv skal have lov til at bestemme hvem du skal betale for beskyttelse. Det er mere demokratisk. Det er den eneste måde hvorpå du kan få VIRKELIG indflydelse.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Den libertarianske model ta'r slet ikke højde for det, men sætter alle under 1 kam. Den ta'r, præcis som Bastiat heller ikke gjorde det, ikke udgangspunkt i at mennesker er forskellige


- Du har fatte minus JEL. Det er grundstenen i libertarianisme at alle er forskellige. Det er det hele den libertarianske økonomiske model bygger på. Læs Gene Callahan bogen, så vil du forstå...Jeg kan ikke bruge tid på at tilbagevise argumenter fra dig som er forkerte.

5)


<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Superduperdeluxe-sarsskoldkopperhivpest opdages imorgen...i overmorgen er vi alle døde...hvor er staten nu?
Det forklarer da i al sin enkelthed at; uden mennesker, ingen stat. Ergo er det os der er staten og os der bestemmer hvad staten gør. <HR></BLOCKQUOTE>

- Det dér er jo det rene sofisteri. Hvad kan man bruge et sådant argument til? INGENTING.

Det du kalder staten består ganske rigtigt af mennesker. Men det er fordi staten består af INDIVIDER at den ikke kan handle hvis alle dør. Men det er ikke ALLE individer, men nogle enkeltindivider.

Kun individer kan handle. En stat er ingenting...

6 ) Det er utroligt at du kan blive ved med at retfærdiggøre tvang på så tyndt et grundlag. Du er bange for at prøve friheden,. det er satme sørgerligt.

MVH


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2003 20:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:

1) Du glemmer at et vagtværn er afhængig af kunder for at kunne få nok penge. Hvordan får et vagtværn kunder? Ved at være troværdige, for ellers skifter kunderne til et andet vagtværn. Det er ikke muligt at drive forretning uden kundernes tillid. Du burde sætte dig ind i simpel markedsøkonomi.
Jeg kunne tale længe om det, for jeg har 1000 argumenter for at dette ikke ville ske, men tiden min ven, tiden.

Du argumenterer for den situation hvor vi er i nu, ved at sige at det frie valg kan ende i samme situation. Med andre ord, der er intet at miste: i værste fald har vi en stat igen.

<HR></BLOCKQUOTE>

Nej i værste fald har vi et facistisk vagtværn og nu ikke noget "det vil ikke ske pga. de mister penge" for nogengange opfører folk sig ikke helt rationelt. Et vagtværn bliver jo nødt til at have en slags hær for at beskytte sig mod de vagtværns hære. Da sådan et vagtværn, vel ikke kan tænkes at være demokratisk, da det er en virksomhed og kunderne, jo ikke behøver have nogen indflydelse på firmaets arbejde, da det ikke rigtig rager dem. Så i princippet sætter man en hær under 1-5 personers kontrol. Nu kommer spørgsmålene [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

1. Hvad vil forhindre et vagtværn i at lave "forebyggende angreb" som usa gør i øjeblikket ?

2. Hvordan vil man forhindre at et vagtværn får facistiske tendenser og direktøren ligepludselig vil til at bestemme hvad folk skal se i fjernsynet ?

Og nu ikke noget "fordi de taber penge på det" fordi forebyggende angreb taber de ikke penge på, og han kunne vel bare hugge penge fra dem han beskyttede i nummer 2.

EDIT: rettede bare stavefejl [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 25 Juni 2003: Besked ændret af: Hankien ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003 09:25 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Hej Hankien,
.
Jeg vil anbefale dig denne artikel hvis du er interessert i privat beskyttelse og ret:

Artikel om privat ret

Den forklarer mange af de tanker man kan gøre sig om emnet ret godt.

Har ikke tid til andet, men den forklarer det alligevel bedre end mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2003 17:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2002 01:01
Indlæg: 99
Geografisk sted: Farum !
Det er da meget godt alt det der med hans teorier. Men han glemmer at tage højde for at folk ikke altid handler rationelt og nogen køber dyre designer stole selv om de bedre kan lide de billige osv. Men hvordan vil man forhindre mig at at lave mit eget lille facist imperium der tjener penge ved at udleje fattige neger børn til udnyttelse seksuelt ? Eller bare lave et facist imperium uden negerbørnene. Hvis man kørte hans teorier et skridt videre vil vagtværnet vel hellere sige "ok hvis vi får 1000 kr. per person skal vi nok opsige deres abbonoment" fordi det er billigere for dem. Jeg syntes grundlæggende godt om liberalismen hvis det ikke lige var pga. den sociale elendighed som det måske vil føre med sig og det med at intet kan forhindre et vagtværn i at blive en facistisk pengemaskine som kidnapper små negerbørn der ikke har penge til beskyttelse og prostituerer dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jun 2003 20:23 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
@Dankdawg;

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Du argumenterer for den situation hvor vi er i nu, ved at sige at det frie valg kan ende i samme situation. Med andre ord, der er intet at miste: i værste fald har vi en stat igen.


Nej, ikke rigtigt; jeg argumenterer ikke _for_ den situation vi har nu. Jeg argumenterer heller ikke _for_ libertarianismen.
Istedet argumenterer jeg imod et menneskesyn, hvor vi har nok i os selv i en sådan grad at andre ka' komme til skade. Hvordan selve systemet er indrettet er mig sådan set ligegyldigt, sålænge jeg ka' gøre hvad jeg vil (igen; medmindre andre kommer til skade, som de efter min mening gør, hvis de skal sove i en pap-kasse som hjemløs fordi nogen vil spare lidt i skat)
Og såvidt jeg ved, er der ikke nogen der kommer ligeså slemt til skade fordi de skal betale skat.
Mht hvad der er at miste; der er da det at miste at vi ender i noget der er værre. At vi _kan_ ende i samme situation som idag, betyder jo ikke nødvendigvis at vi gør det.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Igen viser du du uvidenhed om økonomi ved at kritisere Frederic Bastiat, for hans idéer er noget der bruges den dag i dag af mange økonomer. Hvor gamle tror du de idéer du kommer med er? At det er gammelt er ikke et argument, men derimod typisk for tiden at bruge som kritikpunkt.
Bastiats principper er ligeså gyldige i dag som dengang han skrev dem, kan du ikke forstå det, får du aldrig chancen for at forstå økonomi. <HR></BLOCKQUOTE>

Jeg kritiserer skam ikke hans ideer alene fordi de er gamle. Jeg kritiserer hans ideer fordi de er udtænkt i en tid, hvor man ikke havde samme viden om mennesket, som man har idag.
Jeg er enig i at alder i sig selv ikke gør noget Ugyldigt. Men i situationer hvor alder ændrer på hele fundamentet for en teori, så må teorien nødvendigvis genovervejes.
At hans ideer bruges idag af økonomer, ka' jeg ikke se har noget at sige. Hitlers ideer bruges også idag af nazister, så det er ikke noget argument i sig selv for ideernes validitet. Desuden behøver en økonom jo ikke ha' nogen viden om andet end økonomi, og dermed vil hans indgangsvinkel til emnet jo muligvis være belastet af skyggesider, som måske gør at vedkommende drager forkerte konklusioner.

Jeg synes det er et problem at man altid vil adskille alting i sub-kategorier. For mig at se, handler det ikke om at forstå økonomi, men om at forstå mennesket. Økonomi er ikke en videnskab som ka' beskrives på samme måde som feks Newtons lov. Økonomi er en filosofi, som er afhængig af at mennesker opfører sig på bestemte måder, hvis den skal ku' forudsiges. Bastiats ideer ta'r udgangspunkt i en sort/hvid tankegang, hvor der ikke er plads til variable. Hans ideer forventer jo at alle mennesker er standard-mennesker, der udfører så og så meget arbejde pr gram mad de har spist og pr time de har sovet. Han overser fuldstændig at mennesker indimellem opfører sig anderledes end højeffektive robotter. Hans principper er omtrent lige så mangelfulde og forsimplede, som dem bag et spil simcity.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Eller du foretrækker at man låner penge der ikke eksisterer så inflationen bygger op og kreditboblen eksploderer?


plus dette:

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg kan se at du køber den keynesianske teori om "likvidetsfælden". Sorry, den holder ikke.


Jamen, si'r du så ikke selv at det er ok at låne? Hvis jorden forsyner økonomien med det input der skal til (og det har den jo gjort indtil videre), så sker der vel ikke noget ved at låne? Hvis effektiviteten altid er stigende gennem tiden, så vil den forøgelse jo betale lånet af på længere sigt. Er det ikke rigtigt hvad jeg si'r? Hvis der ikke er nogen likviditets-fælde, så behøver man jo ikke være bekymret for at låne.
Jeg ka' ikke se hvorfor inflationen stiger fordi man låner. Det kommer vel derimod an på hvordan de lånte penge bruges?
Og igen; så sagde jeg jo også at jeg ikke havde noget imod opsparing, hvis det skete sådan at pengene stadig var i omløb.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
det er jo derfor du selv skal have lov til at bestemme hvem du skal betale for beskyttelse. Det er mere demokratisk. Det er den eneste måde hvorpå du kan få VIRKELIG indflydelse.


Principielt set har du ret, men i praksis virker det bare ikke. Hvad nytter det at det vagtværn jeg synes bedst om, er et lille undergrunds vagtværn der ikke har nok medlemmer til at ku' udfordre det større vagtværn kaldet danmark? Hvad indflydelse er det så jeg har fået? Ingen! For så ka' det store vagtværn jo bare diktere at området kaldet danmark, kun må bebos af medlemmer af det danske vagtværn. Og da mit vagtværn ikke er stærkt nok til at ta' kampen op, er vi dødsdømt igen.
I virkeligheden fungerer det jo allerede sådan; dem der ka' mønstre flest på deres hold, er også dem der bestemmer. Så man ka' ikke vedtage en regel om at ingen må begå magtmisbrug (som libertarianismen kræver hvis den skal virke), for hvis dem med magten alligevel gør det, så ka' ingen gøre noget ved det. Ergo er det kun magt der ka' sikre friheden, og i fællesskab har vi mere magt end hvis vi står alene.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Det er grundstenen i libertarianisme at alle er forskellige. Det er det hele den libertarianske økonomiske model bygger på.


Det ovenstående jeg lige har sagt, er grunden til at jeg mener libertarianismen kræver ensrettede mennesker for at virke. Den kræver nemlig at folk respekterer at man ikke angriber, men kun forsvarer sig. For hvis et stort vagtværn angriber et lille, så er der jo ikke meget det lille værn ka' stille op. Og dermed findes friheden igen kun hvis dem med magten tillader det. Så som du nok ka' se, er libertarianismen slet ikke ordentlig gennemtænkt.
Hvis et monster enormt vagtværn si'r narko skal være forbudt, hvad vil det lille nootrop vagtværn så stille op?
Det vagtværn der går med rygmærker hvor der står "politi", tillader jo ikke at vi laver et lille værn for os selv, hvor narko er lovligt. Derfor kræver libertarianismen at alle mennesker tænker på en bestemt måde, for ellers vil de opføre sig sådan at det konflikter mellem forskellige grupper, og hvem ved hvilke krige og kampe der ka' komme ud af det. Det er ikke den rigtige vej at gå.
Samarbejde er derimod vejen. Ikke BabyBush'es stil med bare at diktere fordi han ka' (hvilket du vil gi' ham lov til igennem libertarianismen)
Dem med magten bestemmer, derfor skal vi alle ha' magten. Og det får vi ikke ved at basere alting på hvem der har det bedste vagtværn, med den tykkeste mur omkring vores rigdom.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Men det er ikke ALLE individer, men nogle enkeltindivider.


Jeg er delvis enig, det afhænger lidt af hvordan man ser det. Staten er os alle, men staten (altså magten) _forvaltes_ ikke af alle og det er fordi vi ikke har lige muligheder. Men jeg mener stadig vi alle _er_ staten, men det er klart at jeg ikke mener magten er fordelt korrekt. Jeg vil gerne ha' at folk selv får magten over sig selv, men jeg vil samtidig ha' en sikring imod at en gruppering ka' blive så stærke at de ka' risikere at frata' andre magten (som jo er det vi har idag, hvor nogen har bestemt hvad vi må og ikke må spise). Og det mener jeg opnås bedst hvis flest muligt er økonomisk ligestillet (men det er også klart nok at det perfekte system ikke Umiddelbart ka' opnås, selvom man fik økonomisk ligestilling.)
Ved økonomisk ligestilling har alle mulighed for at ku' leve, hvorimod ved økonomisk Uligestilling kun nogle har mulighed for det (mens andre så i yderste konsekvens må slås med livet i en papkasse)

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Det er utroligt at du kan blive ved med at retfærdiggøre tvang på så tyndt et grundlag.


Jeg retfærdiggør da ikke tvang? Alt hvad jeg si'r er jo at jeg tror vi kommer længere 'united', end 'divided'. Plus at jeg mener det gavner flere at vi har et skattesystem som sikrer at ingen ender mod deres vilje i en papkasse.
Jeg er ikke til tvang, men det får mig ikke til blindt at støtte en ide som libertarianismen, når jeg tror den vil være værre end et system baseret på fælles skat.
Jeg har ikke patent-løsningen på et samfund hvor alle er glade og ingen føler sig trådt over tæerne engang imellem. Jeg tror på skades-minimering (HR, hehe) og den ånd synes jeg ikke libertarianismen rigtigt indeholder.

Når det drejer sig om personlig frihed (altså friheden til at gøre ting der ikke skader andre), er jeg klart _ikke_ til kompromisser. Hvis jeg vil male mit hus lilla, så skal ingen standse mig. Hvis jeg vil drikke mig ihjel, så skal ingen standse mig. Hvis jeg vil flytte langt væk, så skal ingen standse mig.
Men hvis jeg vil sælge en lille neger til min nabo som sexslave, så _skal_ nogen stoppe mig. Og her har Hankien jo fat i et grundlæggende problem; nemlig hvordan man undgår den slags ka' ske i feks et vagtværn/lukket samfund bestående af kun Ku Klux Klan medlemmer. I libertarianismen er der jo ingen til at hindre det, såvidt jeg ka' se, så hvordan løser vi det problem? Total frihed indebærer jo også at de mørke sider af mennesket vil blive frie.

Der er noget jeg ikke helt forstår; du støtter globalisering, men samtidig støtter du også at man opdeler verden i en række vagtværn. Er det ikke at gå imod globalisering at støtte sådan en opdeling og gruppering, istedet for samling og fællesskab?

@Hankien;

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
hvordan vil man forhindre mig at at lave mit eget lille facist imperium der tjener penge ved at udleje fattige neger børn til udnyttelse seksuelt ?


Præcis [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Skidegodt spurgt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2003 10:18 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Hejsa JEL,
du må altså få dig et arbejde. Jeg har sgu ikke tid til at svare på så lang en post. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Du tager fejl, hvis du mener at Bastiats regel om "der der kan ses, og det der ikke kan ses" ikke gælder ligeså meget i dag, som dengang det blev skrevet. Læs det igen, er det eneste jeg kan sige til dig.
Benægter du den tese, benægter du virkeligheden.


Ang. spørgsmålet om neger drengene:

1) hvis det var et beskyttelsesfirma der leverede beskyttelse til mig, så ville jeg skifte til et andet firma. Det ville mange andre sikkert også gøre, og dermed vile omkostningerne ved at producere børneporno, eller ved at beskytte dem der producerede det blive for stor. Husk: pengene ligger i massemarkedet.

2) Hvis vi taler om en selvstændig zone, med slaveri eller børneprostitution. Så kunne jeg jo kræve af mit beskyttelses firma at de kunne gribe ind, da jeg vidste at folks rettigheder blev krænket. Det kunne vise sig at være en økonomisk for firmaet at gribe ind, da det ville give dem stor credibility, og det er jo vigtigt når man handler med beskyttelse.

Ellers kunne jeg jo oprette en forening imod det svineri, og derigennem skaffe midler til at sætte en stopper for overgrebene.

Så længe det sker på frivillig basis, ser jeg intet problem i at man beskytter andre mennesker.

Du er vist så vanetænkende at du tror at man kun kan beskytte folk imod den slags, ved at undetrykke andre mennesker.

I øvrigt skal du læse Friedmans artikel igen, da han jo faktisk argumenterer for hvorfor beskyttelsesfirmaer ikke kan være kriminelle.

Mvh


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team