nostalgic! skrev:
gøre bilerne forbudte i midtbyen det var da det dummeste jeg nogen sinde har hørt....
hvorfor skroter man ikk bare den offenlige trafik helt og så sænker prisen på de her el biler så meget at selv folk på su kunne have råd til en...
Som sådan synes jeg det er en udemærket idé, at give folk støtte til at investere i mere milijørigtige transport og energiformer, fordi det i sidste ende kommer samfundet og verden som sådan, og i sidste ende altså også økonomien tilgode.
Men lige netop i dette tilfælde ville det være ualmindeligt dumt, jeg ved ikke om du nogensinde har været i København i myldretiden, eller kan forestille dig hvad der ville ske hvis alle folk i fleretages ejendomme, som der er langt flest af i København, skulle have en parkeringsplads.
Enten ville gaderne blive fyldt op med biler så man ikke engang kunne cykle, eller også skulle man til at investere i kæmpe underjordiske parkeringspladser, der på det nærmeste ville underminere København.
Man kunne selvfølgelig også give folk lov til at pakere i gårdanlæg og offentlige parker. Men det er nok ikke alle, selv billisterne, der ville finde det særligt akseptabelt.
Og hvad med folk under 18, gamle mennesker, handikappede og invalide.
Udover de konkrete trafikale problemer i København -hvor der i myldretiden dårligt er plads til den trafik der er nu, og hvor det i midtbyen er lang hurtigere at tage en cykkel- er der altså nogle fordele ved offentlig trafik, som en øget takststigning, kan underminere:
-Der er spørgsmålet om forureningen, det kan blive en meget dyr
afærre, både nationalt og globalt, økonomisk så vel som menneskligt og millijømæssigt.
-Der er udgifterne til vedligeholdelse på vejene (muligvis går det op med vægtafgiften, og de penge man ville spare ved mindre trafik ville muligvis gå op med udgifter til offentlig transport. Men det er ihvertfald en faktor man må regne med)
-Og så er der de sundhedsmæssige problemer, som jo på et tidspunkt også bliver økonomiske. Nemlig alle de mennesker der skades af trafikken. Både direkte, i trafikuheld, og indirekte p.g.a øget luftforurening.
Med taktsstigninger forringer man simpelt hent borgernes frihed. De mindre bemidlede, der ikke har råd til en bil, eller af den ene eller anden grund ikke er i stand til at køre en, får indskrænket, deres mulighed for at bevæge sig frit. Og de som måske har råd til en bil ser sig nødsaget til at investere i en, måske på trods af deres idéologiske overbevisning, eller at det måske i virkeligheden lige netop i deres situation, ville have været nemmere, at benytte offentlig transport.
Altså i Hovedstadsområdet er der et trafikalt problem, som simpelt hent gør offentlig transport til en nødvendighed. Men derudover er der altså også millijømæssige, menneskelige og økonomiske problemer, som bliver afhjulpet af den offentlige transport.
Offentlig transport er simpelhent en god investering for samfundet, men ikke nødvendigvis for private firmaer.
Derfor er det hul i hovedet at privatisere, skære ned på busruterne eller sætte taksten op.