Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 03:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Næste
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Drupe skrev:
Det er vel et bedre samfund at være fattig i end langt størstedelen af verdens øvrige lande?

Hvorfor tror du det?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
ved sgu ikke med jer andre, men jeg få en ubendlig lyst til en pølsemad oven på den her debat, nogen der skal have noget med?
soma? booty? nååå nej :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
nm-ryger skrev:
ved sgu ikke med jer andre, men jeg få en ubendlig lyst til en pølsemad oven på den her debat, nogen der skal have noget med?
soma? booty? nååå nej :lol:

Nigga please, det er nok at vi skal anklages for at æde ådsler, ingen grund til at smide mudder tilbage igen...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Hvis der ikke bliver købt kød bliver der købt grøntsager og hvis der er en stor efterspørgsel vil der også være et stort udbud! Det vil gøre at grøntsager bliver billigere så folk der er fattige kan købe dem! Hvordan vil det ikke gavne madsituationen i verden?
Desuden er det også bare unødvendig fråseri med vores plads og resurser.

Det handler ikke om at jeg tror at jeg giver mad på bordet i Afrika. Jeg ved da godt det har en minimal betydning hvor mange vegetare der er i DK men hvis en stor procentdel blev det ville det verden over vil det hjælpe. Det var derfor jeg kom med det eksempel med de 10 rockere.
Du kan ikke hjælpe en skid så længe du er i undertal!! men du kan da lade være med at ødelægge.

Det handler om en indstilling til resurser. Det handler om en bæredygtig måde at leve på globalt.
Kødspisning er en ubæredygtig tankegang! den er bare ubæredygtig i dens natur, i det at kødproduktion KRÆVER at man spilder omkring 89% af det foder man giver dyret?

Fink nok du synes jeg er selvfed, nej jeg tror ikke jer redder hele verden, jeg gider bare ikke være en del af dem der ødelægger den. Det er dig der har ondt i numsen over at jeg at prøver stille folk lidt til ansvar overfor for den kødindustri de støtter, er vi ikke enige om at kødindstien er en katastrofe for milijøet eller hvad? Men det er et faktum at kødindsturien foruerener mere en transportsektoren. Hvilke måde kan du dyrke bæredygtig kød? det ville kræve at man brugte enorme arealer til økologisk landbrug og det er fandme ikke bæredygt! hvis i skal have kød 1-2 gange om dagen.
Det virker mest at alt som en undskyldning at påstå, som spiffeh og du gør, at det er lige meget om man spiser kød eller ej! eller at det er lige så vigtigt som at vaske på 20 grader osv. det er bullshit. Det er bullshit undskyldninger for ikke at gide at gøre noget. At vaske milijørrigtig er vigtigt. Men hvis nu man vasker på 20grader fordi man vil hjælpe milijøet er man jo blot dobbeltmoralsk ved sammentidigt at spise kød.

Du mener at det hvad folk spiser udgør et lille milijømæssigt problem? vil du mene at folk skulle tænke over hvor langt de kørte i deres bil istedet? Sjovt nok udgør kødproduktion en større fare end transport sektoren så prøve at gøre det til et lille problem er ekstremt forkert.
Det er ikke ligemeget om det er kød eller grøntsager! Kød er blevet fodret med grøntsager, grøntsager der har været hårde for milijøet at dyrke!! og 89% af de grøntsager går til spilde! det er jo så ubæredygtig som noget kan være? Det kan jo aldrig forsvares at vælge kødet. Kød er og bliver en afhængighed den gode smag overskygger både tortur af dyr (hvis man ikke ALTID køber øko) og milijøsvineri og fråseri. Kød vil altid være det dårligeste du kan vælge.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er altså huller i din argumentation. Hvis der ikke bliver dyrket kød, så spiser folk grøntsager i stedet, det har du ret i. Men det er ikke ensbetydende med at grøntsagerne bliver billigere? Jeg ved ikke hvorfor du tror det, men du bør sætte dig lidt ind i økonomi inden du udtaler dig om den slags.

Det er rigtigt at meget kød bliver produceret på en ubæredygtig måde, men som jeg sagde ovenfor så gælder det samme altså for de fleste grøntsager. Jeg vil påstå at det sagtens kan lade sig gøre at producere kød på en bæredygtig måde, uden det går ud over miljøet. Det er bare op til forbrugerne at vælge den løsning. Klart, det koster mere i resourcer end grøntsager, men en øget omkostning betyder jo ikke nødvendigvis øget miljøbelastning. Prøv at læse lidt om økologisk og bæredygtigt landbrug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Husk hvis grøntsager bliver dyrket ubæredygtigt gør det bare kød mere ubæredygtigt i det at dyr lever af foder. Så kan ikke se hvordan at grøntsager bliver dyrket ubæredygtigt kan være et pro-kød argument.
Ligemeget hvad der sker prismessægt med varene, bliver det et problem fødevaremæssigt i fremtiden at få korn nok til alle disse dyr vi spiser.
Hørte i dag i orientering at i følges FN's fødevare og landbrugs organisation ville der i år 2050 være 9 milliarder mennesker på jorden hvis de forsatte med at spise kød som idag man gør i dag ville man skulle bruge 3 gange så meget plads som vi har til rådighed på jorden. Det bliver simpelthent umuligt fødevaremæssigt i fremtiden at få kød til alle. Der er jo ikke plads til at producere kød som jeg hele tiden har sagt. Desuden bliver 26% af jordens dyrkbare areal udnytter til kødproduktion i forvejen, jeg ønsker ikke en verden hvor naturen bliver lagt øde til fordel for ubæredygtigt landbrug. Vi kan roligt sige at vi har en fødevarekrise ventende der skyldes vores kødvaner, det siger FN i hvertfald.
Du burde gå ind og høre det som podcast, de snakker også om løsninger der skulle gøre dyrkningen af kød mere bæredygtigt.

Men selvom man godt kunne lave noget mere bæredygtigt landbrug hjælper det ikke når der ikke er penge i det, hvor meget kød er det lige der kommer fra landbrug der er bæredygtige? De er først nu begyndt at forske i det nu.
Sålænge landbruget er ubæredygtigt vil man jo skade milijøet ved at spise kød.
Hvis landbruget skal være bæredygtigt skal koen næsten udelukkende leve af foder fra omgivelserne ellers vil der jo ske spild af resurser.

Og fandt også lige ud af at hørfrø indeholder højt antal de fedtsyre du sagde at man ikke kunne få ;)
det står i først gram pr. 100 og i procent
Sum n-3 fedtsyrer
16.7 57.2
Sum n-6 fedtsyrer
4.31 14.8
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0480

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Drupe skrev:
JEL skrev:

@Opis: Hvad mener du med at du ikke har råd til "alm. rigtig mad"? Hvad er det?

Frikadeller, hamburyg, bøf med løg, salat og kartofler til, alm dansk mad så også sovs hehe umm karbinader med stuede ærtre og gulerødder, stegt flesk med persillesovs og den stil..

Dedikeret medlem

Soma Juice skrev:

Det handler om en indstilling til resurser. Det handler om en bæredygtig måde at leve på globalt.

Hvad laver du så bag ved den skerm, er du klar over problemerne med den energi vi bruger.. eller din computer er måske med håndsving, eller måske sidder du og giver det beste og bruger din egen energi på en dynamocykel så du for alvor kan have en god indstillning til de resurser du har for at gøre en global indsats?
Eller er det nok at være vegetar?

Dedikeret medlem

Hvis folk skal gør en indsats, skal de lade vær med at overforbruge, alså kun bruge det nødvendige for at klare sig.
Slukke lyset når de ikke bruger det. Kun skylle ud i wc når der er blevet bum melum. Kun bruge varme om vinteren. Korte brusebade, helst kun have et fad med vand i. Ting i den dur. Så er du god ved miljøet.
Ved maden er der kun en fornuftig ting og det er at spise varieret og kød, dog kun et par gange om ugen, deriblant fisk minemum en gang om ugen. Så gør du noget for miljøet.
Alt andet er fantasi for at have en følese af at gør noget og at snyde sig selv...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LOL opis man kan jo ikke bo ude i naturen og leve af rødder og frugter! jeg bliver jo ligesom nød til at bruge noget energi og svine, og internettet er nødvendigt for at deltage i samfundet IMO.
og hvad mener du med at man snyder sig selv?

Dedikeret medlem

hvor skriver jeg noget med at bo i naturen...?
Jeg skriver at man skal tænke sig om med de ting vi bruger daglit.
Og hvis du er så bekymret at du ikke vil spise kød overhovet er hysteri når du ikke går op i de andre ting og sidder og sluger strøm med en computer. Det er nok at redusere sit kød indtag til et par gange om ugen. Det er at snyde sig selv at gå og tro at man gør noget ved at være vegetar, da grønsager sviner i samme stil som kød bare på hver sin måde. De flæste grønthandler får deres grønt fra udlandet hvor det er billig arbejdkraft og ukummelige forhold for arbejderne når de sprøter med gifte manuelt med sprøjteflasker og uden masker og beskyttelse dragt....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Hørte i dag i orientering at i følges FN's fødevare og landbrugs organisation ville der i år 2050 være 9 milliarder mennesker på jorden hvis de forsatte med at spise kød som idag man gør i dag ville man skulle bruge 3 gange så meget plads som vi har til rådighed på jorden. Det bliver simpelthent umuligt fødevaremæssigt i fremtiden at få kød til alle. Der er jo ikke plads til at producere kød som jeg hele tiden har sagt. Desuden bliver 26% af jordens dyrkbare areal udnytter til kødproduktion i forvejen, jeg ønsker ikke en verden hvor naturen bliver lagt øde til fordel for ubæredygtigt landbrug. Vi kan roligt sige at vi har en fødevarekrise ventende der skyldes vores kødvaner, det siger FN i hvertfald.

Hør nu her, hvis der begynder at blive mangel på land til at producere fødevarer nok, så er det klart at priserne på de fødevarer der kræver meget plads at producere vil stige. Forbruget af dem vil derfor falde, og udnyttelsen af landet regulerer sig selv.

Citat:
Men selvom man godt kunne lave noget mere bæredygtigt landbrug hjælper det ikke når der ikke er penge i det, hvor meget kød er det lige der kommer fra landbrug der er bæredygtige? De er først nu begyndt at forske i det nu.
Sålænge landbruget er ubæredygtigt vil man jo skade milijøet ved at spise kød.
Hvis landbruget skal være bæredygtigt skal koen næsten udelukkende leve af foder fra omgivelserne ellers vil der jo ske spild af resurser.

Der er masser af bæredygtigt landbrug i Danmark og der kommer mere og mere af det. I et hvert supermarked kan du nu købe økologisk produceret kød, æg og mælk og mælkeprodukter fra græssende dyr. De fleste køber selvfølgelig stadig almindelige produkter, men udviklingen går i den rigtige retning.
Dit argument med at koen ikke må spilde nogen resourcer giver ikke rigtig mening, synes jeg... Hvis du dyrker jordbær får du jo også et mindre udbytte pr. kvadratmeter end hvis du dyrer korn. Ifølge dit argument skulle vi så stoppe med at dyrke jordbær. Jeg mener ikke det gør noget at producere nogen fødevarer der er dyrere end andre, så længe det bliver gjort på en ordentlig måde.

Citat:
Og fandt også lige ud af at hørfrø indeholder højt antal de fedtsyre du sagde at man ikke kunne få ;)
det står i først gram pr. 100 og i procent
Sum n-3 fedtsyrer
16.7 57.2
Sum n-6 fedtsyrer
4.31 14.8

Læs min tråd igen, hørfrø indeholder kun ALA. Jeg snakker om DHA og EPA; der findes ikke en god animalsk kilde til disse. Jeg har tjekket af egen interesse, det er ikke noget jeg siger for at nedgøre din livsstil.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
JEL skrev:
Drupe skrev:
Det er vel et bedre samfund at være fattig i end langt størstedelen af verdens øvrige lande?

Hvorfor tror du det?

Fordi du ikke sulter, har tøj på kroppen, og sidder i en bygning foran en fucking computer!
Hver enkelt af disse ting jo bestemt ikke er nogen selvfølge for fattige i rigtig mange dele af verden.

Alt hvad jeg siger er bare at det er nemt at glemme hvor priviligeret man er, når folk omkring én har endnu mere.

Opis skrev:
Drupe skrev:
JEL skrev:

Frikadeller, hamburyg, bøf med løg, salat og kartofler til, alm dansk mad så også sovs hehe umm karbinader med stuede ærtre og gulerødder, stegt flesk med persillesovs og den stil..

Globalt set er dette kødorgie vel også en overordentligt luksuriøs diæt, som det er en meget lille del af jordens befolkning beskåret at kunne leve af?

PS: Hvis du hverken har råd til at være vegetar eller spise kød, hvad lever du egentlig så af? :wink:

Dedikeret medlem

Drupe skrev:
JEL skrev:
Drupe skrev:

Hvorfor tror du det?

Fordi du ikke sulter, har tøj på kroppen, og sidder i en bygning foran en fucking computer!
Hver enkelt af disse ting jo bestemt ikke er nogen selvfølge for fattige i rigtig mange dele af verden.

Alt hvad jeg siger er bare at det er nemt at glemme hvor priviligeret man er, når folk omkring én har endnu mere.

Opis skrev:
Drupe skrev:
JEL skrev:

Globalt set er dette kødorgie vel også en overordentligt luksuriøs diæt, som det er en meget lille del af jordens befolkning beskåret at kunne leve af?

PS: Hvis du hverken har råd til at være vegetar eller spise kød, hvad lever du egentlig så af? :wink:

Jeg spiser kun kød et par gange om ugen, ellers er det brød og karrysalat hehe og andet pålæg som rogn og makrel, som er den billigeste måde at få den pyramide dækket.
At man spiser den slags mad behøver ikke at være et kødorgie, man behøver ikke at spise det hver dag og med de kødmængder pr. person som Dansker normalt gør. Men må nok sige at når jeg har køddage fortrækker jeg at få et ordenligt stykke kød. masser af kartofler og billige gulerødder er som regel også på menuen når jeg har køddage. Gulerødder og kartofler er den beste bilige grønsag. Ellers spiser jeg mange rodfrugter i form af div supper eller mix på panden.
Men jeg skal have min del kød da jeg døjer med b-12 vitamin. Må sigest at som nu er har jeg ikke den vilde overskud til den store madplan og kokkererinsture i køkknet og derfor ikke får en varieret kost da jeg ikke har overskud til at køre tilbudsaviser igennem (her er også en miljøsviner af rang, reklamer, selv dem på genbrugspapir, da det bruger meget energi og kemikalier til at gøre papir genbrugelit, så sig nejtak til reklamer ;) ) for at finde tilbud på div varer, hvilket man er nødt til hvis man skal leve nogenlunde på en bistand.
Men jeg skal også have råd til min hash og så bliver der nedprioteret på maden, selv om det er pisse usundt og ikke det smarteste så de flæste dage spiser jeg slet ikke... Da jeg hverken har råd til at købe mad eller overskud til at lave den.
Jeg ved godt hvor usundt det her og gider ikke prædiker om hvor ufornuftigt det er når man har det skidt at spise så forkært, men medmindre nogen kommer med maden og laver den for mig, ja så bliver det ikke anderledes og en ond cirkel der bider sig selv i halen. men jeg har ingen plads til ko eller have.

EDIT:Glemte lige mit hovedmåltid er som regel havragryn med sukker og mælk, til at sparke dagen igang, men det kræver at jeg har været ude i løbet af ugen for at købe ind, hvilket heller ikke er til at overskue, så når jeg ikke har mælk så hopper jeg maden over i stedenfor at købe den for det meste. Men kan mærke stor forskæl når jeg har fået mine havragryn 4 dage i træk, så jeg skulle være bedre til at sørge for at få min mælk, men det er jeg ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Opis: Det jo det jeg siger, jeg kan jo ikke leve isoleret uden nutidens teknologi? SÅ du mener at alle der går op i milijøet skal smide deres computer ud ellers er de dobbeltmoralske? Hvorfor tror du at jeg ikke tænke over de andre ting der er milijøskadelige. OG hvor mange gange skal jeg sige at hvis grøntsager bliver dyrket ubæredygtigt gør det bare kød endnu mere ubæredygtigt i det at dyr spiser så meget foder!?? og desuden bliver kød fløjet rundt i stor stil også... kan virkelig ikke se argumentet i det.

Jim fear:
Citat:
Hør nu her, hvis der begynder at blive mangel på land til at producere fødevarer nok, så er det klart at priserne på de fødevarer der kræver meget plads at producere vil stige. Forbruget af dem vil derfor falde, og udnyttelsen af landet regulerer sig selv

Det er jo også helt vildt optimalt at udnytte ALT landbrugsjords muligt til at dyrke en luxusvare. Det vil jo ikke stoppe før, så kommer der nok problemmer med at få mad til forskellige mennesker.
Mener ikke vi skal stoppe med at dyrke jordbær men kun det der er allermest unødvendigt... og det er kød i følge FN. Jeg glæder mig til år 2050 mand...... At påstå at spise kød ikke er dårligt for verden er som at påstå at køre bil ikke er farligt eller sidde bag en PC ikke er farligt, men det bliver stadig ikke taget seriøst.

nå okay.. så meget kender jeg ikke til næring men de ting du nævner er åbenbart ikke noget en læge tester efter.

Dedikeret medlem

Soma Juice skrev:
Opis: Det jo det jeg siger, jeg kan jo ikke leve isoleret uden nutidens teknologi? SÅ du mener at alle der går op i milijøet skal smide deres computer ud ellers er de dobbeltmoralske? Hvorfor tror du at jeg ikke tænke over de andre ting der er milijøskadelige. OG hvor mange gange skal jeg sige at hvis grøntsager bliver dyrket ubæredygtigt gør det bare kød endnu mere ubæredygtigt i det at dyr spiser så meget foder!?? og desuden bliver kød fløjet rundt i stor stil også... kan virkelig ikke se argumentet i det.

Ok, jeg vil prøve at udpensle det for dig.
Ko = korn og græs
Vegetar = Al mulive varieret vegitalsk føde

Disse tal er grebet ud af luften og kun et eks.
1 m2 mark giver 1 kg korn = 100 g kød = en middag
1 m2 mark giver 100 g jordbær = 100 g jordbær = et mellemmåltid

Du spiser ikke kød for det gør den store forskæl siger du.
Du sidder ved en computer og skriver intesigende indlæg og det er ok.
Det er lige med hykleri.
Spis dit fucking kød og sluk din computer, eller brug den til vigtige ting og forsat med at være vegetar.

Dedikeret medlem

kom med tal der viser hvor forsvarligt det er at være vegetar. Ikke noget med kun at vise hvor uforsvarligt det er at spise kød.. men noget der viser direkte at det gør en forskæl at droppe kødet og leve som vegetar. Ikke probaganda mod kød, men oplysning om vegetariske fordele.. prøv det.. det kunne måske åbne dine øjne isteden for den hertz i kører der. Kom med de klare fordele.
Men det kan I jo Ikke da i kun er focus på hvor slemt det er med kød og intet har at have det i.. kun propaganda fra jeres side.
Det er meget nemt at diskutere når man aldrig svarer på modpartens argumenter men blot harzelerer vider i sine egne indskrænkede probaganda viden..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Ku vi ikke bare begynde at spise mennesker over 65 år? Inden for de næste par år vil der være en overflåd af ældre mennesker(pensionister). - Hvis vi begyndte at spise dem, ville Danmark fungere bedre på det globale arbejdsmarkede, og hele debatten om "kødproduktion" ville være løst!

Det er blot et spørgsmål om en lille mentalitetsændring, og vi har uendelige mængder kød!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Plus alt det CO[sub]2[/sub] vi kunne spare, når de gamle ikke længere skal spise ubæredygtigt producerede kødretter fra centralkøkkenet, der oven ikøbet skal køres ud til dem i forurenene biler.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Soma Juice skrev:
Det er jo også helt vildt optimalt at udnytte ALT landbrugsjords muligt til at dyrke en luxusvare. Det vil jo ikke stoppe før, så kommer der nok problemmer med at få mad til forskellige mennesker.
Mener ikke vi skal stoppe med at dyrke jordbær men kun det der er allermest unødvendigt... og det er kød i følge FN. Jeg glæder mig til år 2050 mand...... At påstå at spise kød ikke er dårligt for verden er som at påstå at køre bil ikke er farligt eller sidde bag en PC ikke er farligt, men det bliver stadig ikke taget seriøst.

Jeg har da overhovedet ikke sagt at al jord skal bruges til at producere kød?! Sidst jeg tjekkede i et supermarked var der et bredt udvalg af kornprodukter, grøntsager, kød, fisk osv. Hvorfor skulle efterspørgslen ændre sig?
Du mener at man skal producere en masse korn i stedet for kød, men hvorfor skulle man det? Der er ingen efterspørgsel på mere korn. Dem som mangler det har ikke penge til at betale for produktionen af det, og det er DET der er problemet, ikke mangel på plads til at gøre det.

BTW sluk jeres PC'er inden verden går under, i stedet for at sidde her og skrive alle de MEGET UNØDVENDIGE kommentarer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]