Woah du lukker meget lort ud Am-Ratt And. Så meget at jeg ikke har lysten eller energien til at besvare det. Kald mig venstreorienteret, uintelligent, snævertsynet eller hvad du vil; det er internettet og jeg gider ikke spilde min tid.
Også alligevel var det her så dumt, at jeg ikke kan lade være:
"Venstreorienterede har brug for racismen - ellers har de ingen foragtelig fjende at definere sig selv i modsætning til. (Det er naturligvis værre i nogle tilfælde end i andre)."
Hvad med f.eks. kapitalisme, fascisme, hetrosexisme? Jeg kan love dig for, at de fleste venstreorienterede personer i København er glade for, at vi ikke har noget nazist problem (som f.eks. Aarhus) og derfor bruger deres energi på andre ting. Der er mange venstreorienterede miljøer der koncentrere sig om kulturelle events i København, bl.a i form af koncerter, foredrag, kunst og fester. Det definerer i høj grad også venstrefløjen. Selvom det ikke indeholder en bestemt politisk konsensus, står venstrefløjen (eller ofte venstreorienterede miljøer) for en kæmpe del af den Københavnske undergrund, og har en stor del af skylden for, at vores dejlige by er så levende

Okay, jeg giver dig ret: Venstreorienterede har ikke
bare brug for racisme, men også for 'kapitalisme, fascisme og hetrosexisme'.

Der er i og for sig intet galt med fjendebilleder: Alle grupperinger bruger dem i større eller mindre grad. De opstår naturligt, når man mobiliserer indadtil og organiserer sig omkring én eller anden politisk sag. Mange venstreorienterede slår mig dog som utroligt ureflekterede i deres måde at pleje omgang med deres fjendebilleder på. De synes at have en ret ringe forståelse for logikken i det, som de kæmper imod. DF fremstår nærmest som nuancernes mestrer i sammenligning.
Min erfaring siger mig, at venstreorienterede ofte begynder at kalde andre for racister, hetrosexister eller fascister når de ikke gider at anstrenge sig for at finde ud af, hvorfor andre mener som de mener. De gider ikke at forstå, hvorfor
alle mennesker ikke er venstreorienterede.
Dit indlæg ligger for øvrigt fint i tråd med den erfaring, da ovenstående pointe var sammenhængen for mit udsagn om, at 'venstreorienterede har brug for racisme'. En sammenhæng som du valgte at ignorere fuldstændig, for herefter at begynde at skrive om noget helt andet (og lige udnytte lejligheden til at kalde mig og mine udsagn for dumme. Man må jo bekæmpe fjenden med de midler man har til rådighed, ikke sandt

).
Misforstå mig ikke. Jeg har intet som sådan imod venstreorienterede mennesker. Jeg forbeholder mig bare retten til at påpege den vanvittige måde, som venstreorienterede ofte argumenterer på.
Hvilket minder mig om: Jeg har aldrig forstået den venstreorienterede besættelse af fascisme? Man hører og læser jo om Anti-Fascist-det ene og det andet i alle mulige sammenhæng. Hvis man konstant færdes blandt anti-fascister kunne man nemt forledes til at tro, at fascismen faktisk er en levende tilstedeværelse i vores samfund. Jeg tror imidlertid aldrig at jeg er stødt ind i nogen 'rigtige' fascister - dvs. folk der rent faktisk
kalder sig selv for fascister. Jeg har aldrig stiftet bekendtskab med en fascistisk fraktion.
Er der virkelig et så udtalt behov for at nedkæmpe disse usynlige fascister?
En fascist er for øvrigt sådan én som ham her -
- 'fascisme' er
ikke den universelle politiske holdning, som alle der ikke er venstreorienterede har.
Deus vult skrev:
Men hvorfor blive ved med at insistere på en opdeling af os? Har denne deling af nationer, kulturer, racer og religion nogensinde gjort godt for noget; ud over kapitalismen og vores konstante trang til at bekrige hindanden?
Opdelingen i nationer, kulturer, racer og religioner har medført udviklingen af mange smukke, distinkte og interessante traditioner. Den har medført udviklingen af sand forskellighed: Den poetiske Edda og den nordiske gudeverden er ligger f.eks. fjernt fra den kinesiske taoisme, der igen er noget helt andet end den old-græske filosofiske tradition, eller oprindelige shamanistiske kulturer i den sydamerikanske regnskov. Selv den moderne naturvidenskab er ikke et universalistisk menneskeligt fænomen, men er opstået under specifikke kulturelle forhold.
Denne forskellighed synes jeg selv er noget meget smukt og bevaringsværdigt.
At bekrige hinanden har menneskeheden nok altid gjort. Vi gør det bare i større, mere destruktiv skala i dag end tidligere. Ja, den kolde krig imellem to lige universalistiske ('almenmenneskelige') ideologier medførte endog en reel trussel om universal ødelæggelse (atomvåben).
Kapitalisme er på mange måder et post-Oplysnings-fænomen. Dvs. at kapitalismen først for alvor fik vind i sejlene efter de revolutionære slogans om universal menneskelig lighed var slået igennem, godt hjulpet på vej af det teknologiske fremskridt. Kapitalismen selv er altså et
symptom på, at vi nedbryder grænser og i stigende grad tænker menneskeheden som et stort fællesskab.
Hvis du er utilfreds med kapitalismen vil jeg anbefale dig at overveje, hvorvidt det er klogt at tro på 'den store enhed' og det store menneskelige fællesskab. Kapitalismen selv er nemlig en version af dette ideal: Verden er bundet sammen af markedet, vi er alle lige som forbrugere, og menneskeheden har én fælles interesse, nemlig øget materiel velstand.