dankdawg skrev:
Du skal være velkommen til at støtte et FRIVILLIGT fællesskab.Problemet er at du går ind for tvang. Det er dér vor uenighed ligger. Jeg synes klart at det er en fordel at være med i et fællesskab, der er vi ikke uenige. Jeg mener bare at man skal have lov til at vælge det selv.
Nej jeg støtter ikke tvang. Men man ka' jo ikke komme udenom at individder enten er _med_ i et fællesskab, eller _ikke_ med. Og dem der ikke er med, de ka' jo ikke forlange at bestemme over fællesskabet's territorie. Ergo må de flytte til et andet sted (ligesom feks ham lotto-fyren der står til fængsel i danmark fordi han udbyder spil. Ikke noget med at whine, han finder sig bare et land der passer til hans tænkemåde. Sådan bør det være) eller blive og forsøge at ændre reglerne indefra.
Kun som sidste udvej ka' man, som udenfor-stående, overveje om man vil benytte tvang mod et fællesskab (hvilket jo selvfølgelig kræver at man har den fornødne fysiske magt, men det er et andet problem)
For min skyld må du få al den frihed du vil ha'. Hvis du altså melder dig ud af danmark og forlader de 43,000km^2 danmark's medlemmer ejer i fællesskab.
dankdawg skrev:
Derudover, så er dit indlæg varm luft og du giver ingen svar på mit spørgsmål ( hvem vogter vogterne ). Det nytter ikke at komme med et abstrakt svar om "fællesskabet" hér, i sær ikke når det dækker over dine kryptofascistiske tilbøjeligheder, hvor du sætter lighedstegn mellem staten og befolkningen. Der er det jo NETOP at ingen vogter vogterne. Bortset fra det, forventer jeg ikke at du skal kunne besvare et spørgsmål der er et af de største problemer ved staten.
Vogterne, altså i danmarks tilfælde; policen, vogtes ikke af nogen direkte. Altså vi borgere vogter dem jo, men det er klart at vi ikke ka' gribe ind, eftersom policen har monopol på magten. Så det må nødvendigvis handle om tillid, og den ka' selvfølgelig godt være svær at se, når man som os tilhører et mindretal (eller er vi efterhånden ved at være flertal?) der ønsker legalisering.
Men jeg ser ikke at det er anderledes i et privat VV. Et privat VV's police ka' jo også godt misbruge sin magt, og så er du jo i samme situation. Du mener nok at _andre_ VV'er vogter over dit eget VV's vogtere, men det er nødvendigvis en illusion. Hvis et VV pludselig bli'r fanatisk religiøse, ka' de jo, som feks alqeida gjorde i afghanistan, sagtens finde på at ta' alle deres medlemmer, altså befolkningen, som gidsler. Også selvom det er økonomisk dumt, set med en standard-økonom's briller.
Du ka' så selvfølgelig håbe på at et andet VV vil gribe ind, som feks usa greb ind mod irak, men du ka' ikke forvente det. Og så vil du være ligeså undertrykt af det private VV, som du vil ku' være af en stat.
Så Uanset hvordan du vender den; hvis du tilhører et fællesskab, så må det nødvendigvis bygge på tillid, hvis det ska' ku' fungere stabilt og godt.
Og ydermere så må fællesskabet nødvendigvis holde ikke-medlemmer ude, hvis det ska' ku' beskytte sine medlemmer effektivt, mod feks 'fjendtlige omvæltninger' af samfundet. Og derfor tror jeg ikke du vil se din ide om at ku' vælge frit, indenfor et land's/vv's fysiske grænser, hvilket land/vv du vil tilhøre. Hvis hele verden ender sammen som 1 land, eller en fælles union, så er det ikke Umuligt at man ka' lave private VV'er som modstykke til den nuværende police-power. Men de vil i så fald formentlig håndhæve nogle meget ens love (ligesom feks mellem staterne i usa)
Det gi'r jo sig selv, at et individ der tilhører et VV der tillader frit-gående køer, ikke ka' få lov til at ha' frit-gående køer mens han bor i et område hvor det dominerende VV ikke tillader frit-gående køer.
Det vil altid være det store fællesskab der dominerer det lille, i en eller anden udstrækning. Og det lille fællesskab der dominerer individdet. Det er en naturlig hakke-orden jeg ikke tror man ka' afskaffe sådan lige.
Det eneste man ka' gøre, hvis man er undertrykt, det er at teame op med nogle der er større end dem der undertrykker en, og _så_ sige at fremover er spillereglerne altså sådan og sådan. Altså _ta'_ sin frihed. Præcis som mange folk i danmark feks gør ved at stå sammen om nationen og tanken om at man er dansker, og ha' tillid til hinanden (og videre når danmark så vælger andre nationer som legekammerater, så alle vi enkelt-individder samlet står endnu stærkere mod eventuelle onde diktatur-regimer)
Præcis ligesom den nuværende regering, der ved den er på vej tilbage i opposition efter at ha' været nyere tids største politiske fiasko, heller ikke vil legalisere ligemeget hvad du eller jeg som individder si'r. Men hvis nu en af os havde været usa's præsident, og var kommet og sagt "Hey bette statsminister, ska' vi så se at blive enige om at legalisere?" (mens han sjovt nok samtidig står og vifter lidt diskret med et dokument i hånden, hvorpå der står noget om usa's hær's sidste nye dimse-dut våben), så ville hash blive lovligt imorgen.
Sålænge man ka' få sin vilje ved at benytte vold, så benyttes der vold.
Get with the program

2 muskuløse boksere versus søndags-whats' up doc?-bubber...hmmm
Jeg tror jeg sætter mine penge på bokserne. Bubber er go', men 2 muskuløse boksere slår formentlig hårdere.
Derfor ska' vi være enige om at vi vil fællesskabet, og så vælge dem vi har tillid til, til at være samfundets boksere (altså politi). Og dem der ikke har tålmodighed til at ændre samfundet indefra, og ta' de langsomme skridt et samfund nu engang ta'r i sin udvikling, ja de må altså finde et andet samfund et andet sted, som passer dem bedre.
Det tror jeg er den løsning der sikrer det mest effektive spillerum for individderne (sådan så de driftige af os ka' tjene så mange penge, at de ikke-så-driftige af os stadig ka' være med (måske får dem højt på strå selv pludselig brug for andres hjælp en dag, og så ville det jo være surt hvis de havde spekuleret mere i at snyde i skat, end i at holde samfundsmoralen sund og stærk))
PPS, jeg er ked af jeg altid har ret, for jeg ville egentlig gerne at du også fik nogle succes-oplevelser indimellem, gamle dreng

(Husk nu at jeg godt ka' li' dig alligevel, selvom jeg driller.)