Jeg har fundet 2 video'er af syd-tårnet's kollapse, og har så siddet og leget amatør-bygningskonstruktør på lige præcis den måde man ellers ikke ska'; dvs ren spekulation, men here goes:
Video#1: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=atSd7mxgsGY&feature=related[/youtube]
En slow-motion sekvens hvor billederne samtidig er korrigeret på computer, så man ser billedet stå mere stabilt og derfor bedre ka' se kontinuerlige detaljer.
Speakeren i filmen si'r flere ting jeg er direkte Uenig i. Han taler FOR at det er et sprængstof-kollaps, men video'en er rigtig god og klar.
Video#2: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Bavn4T26jcw&feature=related[/youtube]
En kortere 'almindelig' kollaps-video, som indeholder nogle detaljer jeg synes er gode at ta' med i betragtningerne.
Jeg har så også læst lidt om hvilke ting det er nogle forskellige websites beskriver som 'Unaturlige' hvis WTC faldt 'naturligt' (altså som følge af brand og fly-styrt)
Min konklusion er blevet at jeg ka' finde naturlige forklaringer på WTC's kollaps, og alt det man ser i video'erne, og at der efter min vurdering ikke behøver være gjort noget ekstra for at få husene til at kollapse (som feks at bruge sprængstof)
Jeg har også læst lidt om hvordan husene er konstrueret rent design-mæssigt. Et lille crash-course (no pun intended) i bygnings-kunst nærmest

Jeg har vejet diverse argumenter 'for' og 'imod' (at det sku' være sprængstof der kollapsede WTC, og ikke konsekvensen af flyene) op mod hinanden, og forsøgt, efter bedste evne som tilfældig tilskuer til dette angreb og uden særlige evner til at vurdere det, at se hvad min egen logik, om hvordan verden i sin helhed fungerer, kom frem til virkede mest sand-færdigt.
Og det er at jeg finder det tro-værdigt at flyene var årsag nok, og at kollapset var et gravitations-kollaps, når man sammenholder det hele.
Der ska' noget andet på bordet, hvis jeg ska' bringes i tvivl om det.
Er der nogle anerkendte danskere der egentlig taler FOR ideen om sprængstoffer i forbindelse med WTC?
Noget helt andet er bush og cheney's håndtering af episoden, om den er helt ren eller om de har tænkt stor-politik ind i episoden på en dybt kynisk måde. Det er for mig stadig et åbent spørgsmål.
Og så læste jeg, det er lidt en side-bemærkning, et interview af en brandmand der var tilstede den morgen. Det gi'r et lidt andet og mere personligt perspektiv.
WORLD TRADE CENTER TASK FORCE INTERVIEW
FIREFIGHTER EDWARD CACHIA
Interview Date: December 6, 2001
Den er her som PDF på NY-times:
http://www.nytimes.com/packages/html/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/9110251.PDFHan snakker blandt andet om dem der hopper ud oppe fra... The jumpers, som de åbenbart beskrev dem.
Uanset hvem der præcis er den ægte bag-mand bag WTC angrebet, så er det en der bør ristes uden nåde.
EDWARD CACHIA skrev:
Then the jumpers started to take effect
as far as everybody's concentration and thoughts.
There was a tremendous amount of people jumping
from the top floors, and the sound and the vision
of it kind of broke everybody's concentration.
En sætning han si'r er iøvrigt flittigt brugt på sider der taler FOR sprængstofs-ideen, ifølge resultatet af en google-søgning, men som jeg ser det ka' det han si'r sagten's være opstået i forbindelse med et gravitations-kollaps.
Men som sagt først, så gør jeg her i denne tekst lige præcis det man altid si'r man ikke må i denne slags sager; nemlig ren spekulation.
poke-1-kenobi skrev:
@ Jel, måske ville der være lettere metoder til at indkapsle Iran, desuden så har amerikanerne efterhånden også lært at deres domino teori ikke fungere.
En fysisk omringning er den mest direkte vej til at dominere iran (og hvad der kommer ind og ud af iran).
Og det indebærer at usa får en form for kontrol med både irak og afghanistan, eller en form for tilstede-værelse der.
Men hvis du istedet tænker på noget i retning af politisk aktion, så er det selvfølgelig en anden sag hvad virker bedst eller er lettest, det afhænger jo så mere af hvilken ideologi, i forhold til iran, man går efter.
Men rent territorialt fysisk er en omringning af iran nok noget usa meget gerne ønsker, sålænge iran betragtes som en potentiel fjende. Det vil jeg ihvertfald tro, og ihvertfald under bush-regeringen's måde at se iran på (og den har nok ikke ændret sig så markant under obama, selvom han virker mere indstillet på civiliserede diplomatiske løsninger end den primitive 'skyd først frede' metode som bush svor til)