Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 13:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Israel
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
brændt baby

når man har set dette, foreligger der en tre udfordringer:
1. at bibeholde sin tro på menneskets godhed.
2. ikke at lade sig forblænde af følelser.
3. at tilgive

disse tre egenskaber er også det eneste som kan bringe fred i Palestina. det er lidt sjovt, for det er jesus-freak-jibberish all the way. hvis bare alle var kristne, så ville det være meget nemmere. jeg skal måske revidere mit syn på kristendom.

Fordi ingen nogensinde er blevet i kristendommens navn, går jeg ud fra...

edit: hvis det var en joke fangede jeg den ikke :wink:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg jokede ikke det mindste. du begår den klassiske fejl, at blande nutidig moderat kristendom sammen med præ-oplysningstids rædsler.

det er det samme som at afskrive videnskab på den baggrund, at nogle nazi-videnskabsfolk torturerede folk på det grusomste i videnskabens navn.

og jeg mener kristendommen som den ser ud i det brede Danmark. ikke vestjydsk halvfundemantalisme. jeg er kommet frem til at det er sundere at være moderat tvivlende troende, end at være totalt afvisende ateist.

mht. situationen i Israel er jeg lidt ked af, at den tager al opmærksomheden fra de virkelig alvorlige etniske udrensninger som foregår i afrika (Darfur). Israelerne og palestinenserne har begge skyld i konflikten, og har begge forsømt deres ansvar for at løse problemet. jeg har stor sympati for de individuelle ofre på begge sider, men jeg har det lidt sådan, at nu må de enten slå hinanden ihjel en gang for alle, eller finde ud af en løsning. imens burde verden bare kigge den anden vej og lade alien og predator kæmpe deres stædige kamp.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

status over krigen indtil videre. http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/01/19/123344.htm
krigens ofre:
civile palestinensere: ca. 1300
Hamas krigere: 48
Israelske soldater: 10

:cry:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Halugenlampe skrev:
mht. situationen i Israel er jeg lidt ked af, at den tager al opmærksomheden fra de virkelig alvorlige etniske udrensninger som foregår i afrika (Darfur). Israelerne og palestinenserne har begge skyld i konflikten, og har begge forsømt deres ansvar for at løse problemet. jeg har stor sympati for de individuelle ofre på begge sider, men jeg har det lidt sådan, at nu må de enten slå hinanden ihjel en gang for alle, eller finde ud af en løsning. imens burde verden bare kigge den anden vej og lade alien og predator kæmpe deres stædige kamp.

Du siger at israelerne og palestinenserne begge er skyld i krigen? Det er jo langt fra alle palestinensere der har de samme synspunkter som hamas, de tør simpelthen bare ikke andet end at holde med dem, disse civile er vel lige så uskyldige som folk i Dafur?

Desuden ville det ikke blive alien vs. predator, men nærmere king kong vs. peter plys, Hamas og alle palestinensere ville blive fuldstændigt udslettet hvis verden kiggede den anden vej. Den eneste grund til det ikke allerede er sket, er at Israel ved at den vestlige verden ikke ville acceptere det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det er trods alt et flertal af befolkningen som har gjort Hamas til regering. begge kulturer bærer skyld i konflikten. begge er lige stædige. jeg synes dog at palestinenserne og deres kultur virker tåbeligt tilbagestående.

i darfur skal ofrene tælles i hundredetusinde.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
JEL skrev:
Hvad så med at man fra FN re-definerer israel og palestina's lande-grænser?

FN ku' godt diktere de grænser israel oprindeligt fik, så det må være muligt at gentage. Men denne gang bare med mere hensigtsmæssige grænser, baseret på hvad vi ved om hvor de 2 grupper står rent politisk (eller religiøst om man vil)

Saml palestina i 1 land, og læg det lige under libanon, hele vejen fra stranden til syrien's og jordan's grænse.

Billede

På den måde ka' palestina få sikkerhed fordi de har grænser til venner, og økonomisk handel fordi israel ikke ka' kontrollere deres nordlige og østlige grænser. Palestina vil dermed ku' få handels-ruter via libanon, syrien og jordan.

Israel får derimod bedre sikkerhed fordi de kun vil ha' 1 nordlig grænse at sku' beskytte fra eventuelle raketter.

Det eneste problem der så er tilbage, mht land, er jerusalem.

Men ku' det ikke være en relativ fornuftig måde at sikre begge parter's frihed og sikkerhed på?

Man gjorde det i 1947, så hvis man ved at gøre det 1 gang mere måske ka' få skabt så meget forandring i området at den gamle 'stale-mate' bli'r ophævet så var det måske en vej at gå?

Det ville helt klart være et forsøg værd. Desværre tror jeg halugenlampe har ret: Konflikten bliver ved, så længe den ene part ikke er udryddet.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
status over krigen indtil videre. http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/01/19/123344.htm
krigens ofre:
civile palestinensere: ca. 1300
Hamas krigere: 48
Israelske soldater: 10

:cry:

Hamas: Vi mistede kun 48 mand

:P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Du forstår virkelig at vælge dine kilder :lol:

Junior medlem

Jeg orker virkelig ikke at læse hele topic da jeg er sikker på jeg kender til det meste af det som er skrevet ..
Anyway synes det er alt for lamt at USA skal være "storebror" for hele verden og lave sådanne handlinger som her.

Synes på ingen måde at jøderne har ret til at stjæle en del af palestina.. Synes dog det dumt af palestinenserne (staveplade?) angriber jøderne. Jeg forstår dog godt til en hvis grad at de gør det! Ville da også blive fucking sur hvis svenskerne overtager sjælland med USA's backup fordi en eller anden Jönson har skrevet en bog hvor der stod at svenskere hørte hjemme på Sjælland.. Og så synes jeg også at det træls at høre på at medierne får Palestinenserne får et ry som onde, og næsten terrorister fordi de leger lidt med krudt, når jøderne kan dræbe alle de palestinenser som de vil..

Jeg kan blive ved med at argumentere om dette. Blev endda selv i folkeskolen smidt op til rektor fordi jeg out-argued min lære.. Total dårlig taber han var :P ..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

The Israeli Lobby
med alle de konspirationsdokumentarer der bliver linket til for tiden, synes jeg det er på tide at vi får en saglig fremlægning af Israels indflydelse på amerikansk politik. den er lavet af en hollandsk TV station, da ingen i USA ville gøre det. den viser hvordan den Israelske lobby fungerer, ved systematisk at angribe enhver officiel person, som udtaler sig negativt om Israel. en tidligere "chief of staff" for Colin Powell mener, at den Israelske lobby var den primære pusher bag Iraq-krigen.

Relativistisk båthorn

Og nu hvor Netanyahu bli'r den nye leder i israel så bli'r det vel kun endnu mere besværligt at finde fred i den region.

Jeg så iøvrigt på den udemærkede nyheds-kanal, presstv.ir, at en britisk diplomat var blevet anholdt for at sige 'fucking jøder', og andet lignende, til et eller andet gymnasie-forsamling (eller noget i den stil) og at han ka' få op til 7 års fængsel for 'opfordring til religions-had'.

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=85180&sectionid=351020601
(Jeg har checket kanalen, og den er helt på linie med DR og TV2 i sin tro-værdighed, men ellers er historien også på fox hvis man finder dem bedre: http://www.foxnews.com/story/0,2933,490047,00.html)

Er det ikke Ufatteligt?!? Man må godt tegne bombe-turbaner af muslimer, men ikke sige 'fucking jøder'?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

JEL skrev:
Og nu hvor Netanyahu bli'r den nye leder i israel så bli'r det vel kun endnu mere besværligt at finde fred i den region.

Jeg så iøvrigt på den udemærkede nyheds-kanal, presstv.ir, at en britisk diplomat var blevet anholdt for at sige 'fucking jøder', og andet lignende, til et eller andet gymnasie-forsamling (eller noget i den stil) og at han ka' få op til 7 års fængsel for 'opfordring til religions-had'.

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=85180&sectionid=351020601
(Jeg har checket kanalen, og den er helt på linie med DR og TV2 i sin tro-værdighed, men ellers er historien også på fox hvis man finder dem bedre: http://www.foxnews.com/story/0,2933,490047,00.html)

Er det ikke Ufatteligt?!? Man må godt tegne bombe-turbaner af muslimer, men ikke sige 'fucking jøder'?

Det var en bombe tegning af Muhammed. Du ved ham krigerprofeten der underlagde sig kæmpe områder med vold og var startskuddet til den arabiske imperialisme, der er årsag til at millioner af mennesker ikke kender deres egen historie (de kulturer og sprog der eksisterede før islam). Det gælder selvfølgelig ikke alle de indbyggere i landene der nu er arabisk talende, men mange. Der fandtes selvfølgelig ikke bomber dengang, men bortset fra det, så er tegningen så tæt på virkeligheden som den kan komme.

I øvrigt kan jeg godt forstå at briterne ikke vil ha deres diplomater til at sige "fucking jøder" eller for den sags skyld til at lave tegninger af Muhammed med en bombe i turbanen, da de repræsenterer den engelske stat.

Du blander tingene sammen.

Relativistisk båthorn

Så en ytring lavet i et tilfældigt udbrud af forargelse, efter at ha' set krigs-billeder i tv, som sjældent er rare, af en diplomat, ville få dig til at sende diplomaten 7 år i fængsel?

Mens en tegning vist gentagne gange i en avis, præ-mediteret! og vel-overvejet!, selvom avisen vidste (det gjorde de ihvertfald anden gang den blev bragt) at det ville forarge stærkt, ska' være tilladt under henvisning til ytrings-friheden?

Du vil altså legalisere handlingen når den er gjort og planlagt med forlæg, men forbyde den hvis den kommer som Uplanlagt udbrud af personlig forargelse og frastødning og frustration?

Er du sikker på det er den rigtige vægt at gi' tingene?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Igen sidestiller du de to begivenheder...

Men, nej, jeg ville ikke sende ham i fængsel og slet ikke i 7 år. Jeg mener ikke det skal gi fængselsstraf eller forbydes at fornærme nogen, hverken levende eller døde (hvilket jeg heller ikke skrev). Jeg ville dog fyre ham, fordi det er farligt at ha en diplomat ansat med dårlig impulskontrol og lav frustrationstærskel. Jeg går ind for at det skal være forbudt (som det er nu) at opfordre til- eller virke med vold.

Det lyder til gengæld som om du gerne så det forbudt at forarge velovervejet?

Den velovervejede fornærmelse er en af de væsentligste årsager til at det har været muligt for os at udvikle vores samfund til et højere teknologisk og økonomisk stade (selvom det desværre også har medført en overdrevet materialisme og åndsforladthed). Jeg tænker bla. på reformationen og fornærmelser mod paven, kongen og magthaverne. Måske er det vejen at gå i mere økonomisk og teknologisk tilbagestående lande, hvor folk sulter og lever i frygt for magthaverne? Det er i øvrigt en noget slatten profet der ikke tåler fornærmelse og har brug for menneskers hjælp til at straffe de "formastelige".

Relativistisk båthorn

arpheus skrev:
Igen sidestiller du de to begivenheder...

Ja, det gør jeg fordi anklagen mod diplomaten gik på at han opfordrede eller opildnede til religions-had. Præcis som tegningerne også ka' siges at gøre (de førte trods alt til en meget tydeligt konflikt, hvor både ambasader blev angrebet og flag brændt af osv)

Tegningerne er måske ren Uskyldig humor for nogen, men det er de jo helt tydeligt ikke for alle.

Som jeg ser det ska' man planlægge sin handling før den ka' defineres som opfordring til religions-had, og såvidt jeg forstår denne historie så var det en spontan reaktion han kom med som menneske, og som jeg personligt sagten's ka' følge når man ser på hvordan israel og gaza konflikten har været, og altså dermed ikke en opfordring til noget som helst.

arpheus skrev:
Det lyder til gengæld som om du gerne så det forbudt at forarge velovervejet?

Jeg ville ikke ha' trykt tegningerne hvis det havde været min avis.

Jeg synes ikke det er smart at chikanere eller mobbe et mindre-tal bare fordi man kan. Og jeg synes det er endnu mindre charmerende når man ligefrem svælger i at GENTAGE en sådan provokation BEVIDST.

At gøre det første gang ka' ha' været dårlig dømme-kraft fra avisen, men at gøre det IGEN, ovenpå alt det der skete første gang, er direkte eklatant ondskab fra nogle meget smålige personer.

Anyway, vi er dog enige om at truslen om at sende diplomaten i fængsel i 7 år er overdrevet, så det er da altid noget :)

Medlem

Hehe, Dankdawg udviser endnu en gang lige så stor arrogance som uvidenhed.

Men han tør jo aldrig adressere mig, så der er nok ingen grund til at påpege alle hans fejl.

Junior medlem

arpheus skrev:
Den velovervejede fornærmelse er en af de væsentligste årsager til at det har været muligt for os at udvikle vores samfund til et højere teknologisk og økonomisk stade (selvom det desværre også har medført en overdrevet materialisme og åndsforladthed). Jeg tænker bla. på reformationen og fornærmelser mod paven, kongen og magthaverne. Måske er det vejen at gå i mere økonomisk og teknologisk tilbagestående lande, hvor folk sulter og lever i frygt for magthaverne? Det er i øvrigt en noget slatten profet der ikke tåler fornærmelse og har brug for menneskers hjælp til at straffe de "formastelige".

Det var nu engang industrialiseringen der gav os et kæmpemæssigt teknologisk fremspring, som vi derefter bibeholdte ved at underkaste os resten af verden via de militære middler som selvsamme industrialisering gjorde mulig. Ligeledes var det industrialiseringen der skabte nye klasser som (med tiden) udviklede deres egne ideologier. Fra den borgerlige klasse kom de klassiske liberale værdier, og de var jo netop i konflikt med aristokratiets konservative verdenssyn. Men tro ikke at enhver havde ret til sådanne synspunkter - Hvis en tilfældig håndværker begyndte at råbe op om menneskerettigheder og individets ukrænkelighed i 1800 tallet, så kan du tro at han røg i fængsel (hvis det kan gøre det). Den var på grund af den borgerlige klasses magt at privilegier som "ideer" blev tolereret for nogen, og det var først med arbejderklassens kamp at frie meninger blev allemandseje. Tænk et øjeblik over at flere fagforeningsfolk blev hængt i USA fordi at de udtalte sig kritisk om værnepligten og deltagelsen i 1. Verdenskrig. Vores frisind er et resultat af at nye økonomiske klasser pludseligt blev skabt og fik (eller tilkæmpede sig) inflydelse. I mange dele af den 3. verden er de nye økonomiske klasser kommet frem i et langt langsommere tempo og det har derved været lettere for magthaverne at bevare deres magt.

Karakteriseringen af Vesten som individuel på grund af ting som reformationen er også noget fessen. Islam består primært af to store fraktioner der splittede fra hinanden (Shia og Sunni), og såvidt jeg husker er der 5 forskellige skoler i jurisprudens indenfor Islam. De er ikke bare én stor myretue af klon-soldater, selvom vores medier er vilde med at udlægge det sådan.

Vi har overskud til at provokere og fornærmere fordi at vores maver er mætte og vores rettigheder relativt sikre - ikke omvendt. At tage vores hyldede nutidige karaktertræk og overføre dem til vores historie er en fjollet og omvendt tilgang til en utroligt kompliceret problemstilling.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Vitamin K skrev:
arpheus skrev:

Det var nu engang industrialiseringen der gav os et kæmpemæssigt teknologisk fremspring, som vi derefter bibeholdte ved at underkaste os resten af verden via de militære middler som selvsamme industrialisering gjorde mulig. Ligeledes var det industrialiseringen der skabte nye klasser som (med tiden) udviklede deres egne ideologier. Fra den borgerlige klasse kom de klassiske liberale værdier, og de var jo netop i konflikt med aristokratiets konservative verdenssyn. Men tro ikke at enhver havde ret til sådanne synspunkter - Hvis en tilfældig håndværker begyndte at råbe op om menneskerettigheder og individets ukrænkelighed i 1800 tallet, så kan du tro at han røg i fængsel (hvis det kan gøre det). Den var på grund af den borgerlige klasses magt at privilegier som "ideer" blev tolereret for nogen, og det var først med arbejderklassens kamp at frie meninger blev allemandseje. Tænk et øjeblik over at flere fagforeningsfolk blev hængt i USA fordi at de udtalte sig kritisk om værnepligten og deltagelsen i 1. Verdenskrig. Vores frisind er et resultat af at nye økonomiske klasser pludseligt blev skabt og fik (eller tilkæmpede sig) inflydelse. I mange dele af den 3. verden er de nye økonomiske klasser kommet frem i et langt langsommere tempo og det har derved været lettere for magthaverne at bevare deres magt.

Karakteriseringen af Vesten som individuel på grund af ting som reformationen er også noget fessen. Islam består primært af to store fraktioner der splittede fra hinanden (Shia og Sunni), og såvidt jeg husker er der 5 forskellige skoler i jurisprudens indenfor Islam. De er ikke bare én stor myretue af klon-soldater, selvom vores medier er vilde med at udlægge det sådan.

Vi har overskud til at provokere og fornærmere fordi at vores maver er mætte og vores rettigheder relativt sikre - ikke omvendt. At tage vores hyldede nutidige karaktertræk og overføre dem til vores historie er en fjollet og omvendt tilgang til en utroligt kompliceret problemstilling.

Det var reformationens opgør med den katolske kirkes monopol på viden, der gav mulighed for en industrialisering. At der af industrialiseringen udvikledes nye ideologier har du derimod ret i, også at det medførte en klassekamp der resulterede i individ baserede rettigheder.

Du fremstiller det som om du ved noget om islam og det er jo fint nok. Måske kan du hjælpe mig med at blive klogere. Kan du ikke fortælle mig om der er nogen retninger indenfor islam, der IKKE mener at koranens ord skal tages bogstaveligt og i så fald hvilke?

Måske kan du også fortælle mig om Sokrates og andre efter ham, der har stræbt efter oplysning, var mætte og deres rettigheder sikre? Frihedsrettigheder og ny viden er resultatet af kampe, som du selv skriver, med livet som indsats og ikke af mæthed og sikkerhed. Dermed er vores nutidige karaktertræk et resultat af en kamp, en udvikling og en historie, der er ligeså gammel som menneskeheden selv.

Junior medlem

arpheus skrev:
Det var reformationens opgør med den katolske kirkes monopol på viden, der gav mulighed for en industrialisering. At der af industrialiseringen udvikledes nye ideologier har du derimod ret i, også at det medførte en klassekamp der resulterede i individ baserede rettigheder.

Du fremstiller det som om du ved noget om islam og det er jo fint nok. Måske kan du hjælpe mig med at blive klogere. Kan du ikke fortælle mig om der er nogen retninger indenfor islam, der IKKE mener at koranens ord skal tages bogstaveligt og i så fald hvilke?

Måske kan du også fortælle mig om Sokrates og andre efter ham, der har stræbt efter oplysning, var mætte og deres rettigheder sikre? Frihedsrettigheder og ny viden er resultatet af kampe, som du selv skriver, med livet som indsats og ikke af mæthed og sikkerhed. Dermed er vores nutidige karaktertræk et resultat af en kamp, en udvikling og en historie, der er ligeså gammel som menneskeheden selv.

Reformationen gjorde det (for størsteparten) nemmere at udøve videnskabelig forskning, hvilket uden tvivl har gjort at nogle af de teknologiske fremskridt som muliggjorde industrialiseringen blev realiseret hurtigere end det ellers ville have været tilfældet, men sådan er al historie tilknyttet på den ene eller den anden måde. Der gik dog hundrede af år imellem de to begivenheder, og derfor ser jeg det ikke som berritiget at tegne en rød streg imellem dem - Teknologiske fremskridt, baseret på en bedre forståelse af naturen og dens fænomener, er nu engang langt fra et protestantisk koncept.

Hvis du har fået et indtryk af at jeg har en uudtømmelig viden om Islam, så har jeg formuleret mig misvisende. Ligesom de fleste Danskere har jeg en meget begrænset viden om denne religion. At koranen er guds ord, nedgivet til Muhammed (profeternes segl) er det fundamentale dogme i den Muslimske tro. Accepten af dette er det der kvalificerer dig som muslim, ligesom at accepten af at Jesus var guds søn og Paven Sankt Peters arving er det fundamentale dogme i Katolicisme og at accepten af at al frelse kun kan komme fra en tro på Gud er det fundamentale dogme i protestantismen (eller idetmindste vores version af den).

Når man snakker om Sunni og Shia muslimer, så er der tale om to store bevægelser i Islam. Begge er paraplytermer, da ingen af dem har nogen central autoritet, men de er seperaret af deres uenigheder om teologiske forskelle såsom om profeten vender tilbage, hvem der arvede det muslimske rige efter Muhammed, og den slags sjov. Indenfor begge faktioner der en lang række forskellige lovskoler og spirituelle og filosofiske tankeretninger. Den praktiske religion er baseret på både de Islamiske tekster og på lokal kultur og tradition.

Koranen er altid blevet fortolket. Forskellige lovskoler og religiøse lærde fortolker den forskelligt. På den konservative side af fortolkningerne finder vi mennesker der mener at Muslimer skal leve nøjagtigt som de gjorde i det 7ende århundrede, og på den liberale side finder vi koncepter såsom "time ægteskaber", der ved lov tillader at man lader sig gifte og automatisk skille efter en time, så at man kan komme rundt om Koranens forbud imod sex udenfor ægteskab. I Sufi Islam er der enda en relativt stor tolerance omkring cannabis.

Koranen kan ikke "tages bogstaveligt" som sådan. En stor del af den er moralske historier, og disse må fortolkes før at de kan blive universalt brugbare religiøst/etisk set. Når Wilders, Kjærsgård og Messerschmidt citerer citater alá "dræb dem alle" fra Koranen, så bør de forstås i den rette kontekst - Eksempelvis sagt før et stort, historisk slag, i hvilket tilfælde det er standard praksis at man dræber den modstridende part, uanset om man er Muslim, Kristen eller Buddhist. Desuden er det utænkeligt at den moralske pointe som en historie har, er den som demagoger som de ovennævnte fremstiller.

I forhold til den sidste del af dit indlæg, så synes jeg at du roder tingene lidt sammen, min ven. En stræben efter viden og oplysning kan ikke sidestilles med en simpel provokation. Nu er du jo så glad for at nævne Luther, men Luther skrev ikke de 95 teser for at provokere paven. Han gjorde det i sin virken som en del af den Katolske kirke, fordi han mente at hans kirke led under korruption. Hvis han istedet for de 95 teser havde hængt et billede af paven, som udøver oral sex på djævlen, op på sin kirkedør, så kunne det sammenlignes med Muhammed skandalen. Men nu gjorde Luther det ikke på grund af at han følte sig indigneret over at Paven ikke kunne tage en joke, modsat Jyllandsposten.

Desuden var Sokrates en tyk lille fætter, og hans død var et resultat af at Athenerne havde brug for en syndebuk efter militære nederlag. Indtil det punkt levede han ikke den værst tænkelige eksistens.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Vitamin K skrev:

Reformationen gjorde det (for størsteparten) nemmere at udøve videnskabelig forskning, hvilket uden tvivl har gjort at nogle af de teknologiske fremskridt som muliggjorde industrialiseringen blev realiseret hurtigere end det ellers ville have været tilfældet, men sådan er al historie tilknyttet på den ene eller den anden måde. Der gik dog hundrede af år imellem de to begivenheder, og derfor ser jeg det ikke som berritiget at tegne en rød streg imellem dem - Teknologiske fremskridt, baseret på en bedre forståelse af naturen og dens fænomener, er nu engang langt fra et protestantisk koncept.

Hvis du har fået et indtryk af at jeg har en uudtømmelig viden om Islam, så har jeg formuleret mig misvisende. Ligesom de fleste Danskere har jeg en meget begrænset viden om denne religion. At koranen er guds ord, nedgivet til Muhammed (profeternes segl) er det fundamentale dogme i den Muslimske tro. Accepten af dette er det der kvalificerer dig som muslim, ligesom at accepten af at Jesus var guds søn og Paven Sankt Peters arving er det fundamentale dogme i Katolicisme og at accepten af at al frelse kun kan komme fra en tro på Gud er det fundamentale dogme i protestantismen (eller idetmindste vores version af den).

Når man snakker om Sunni og Shia muslimer, så er der tale om to store bevægelser i Islam. Begge er paraplytermer, da ingen af dem har nogen central autoritet, men de er seperaret af deres uenigheder om teologiske forskelle såsom om profeten vender tilbage, hvem der arvede det muslimske rige efter Muhammed, og den slags sjov. Indenfor begge faktioner der en lang række forskellige lovskoler og spirituelle og filosofiske tankeretninger. Den praktiske religion er baseret på både de Islamiske tekster og på lokal kultur og tradition.

Koranen er altid blevet fortolket. Forskellige lovskoler og religiøse lærde fortolker den forskelligt. På den konservative side af fortolkningerne finder vi mennesker der mener at Muslimer skal leve nøjagtigt som de gjorde i det 7ende århundrede, og på den liberale side finder vi koncepter såsom "time ægteskaber", der ved lov tillader at man lader sig gifte og automatisk skille efter en time, så at man kan komme rundt om Koranens forbud imod sex udenfor ægteskab. I Sufi Islam er der enda en relativt stor tolerance omkring cannabis.

Koranen kan ikke "tages bogstaveligt" som sådan. En stor del af den er moralske historier, og disse må fortolkes før at de kan blive universalt brugbare religiøst/etisk set. Når Wilders, Kjærsgård og Messerschmidt citerer citater alá "dræb dem alle" fra Koranen, så bør de forstås i den rette kontekst - Eksempelvis sagt før et stort, historisk slag, i hvilket tilfælde det er standard praksis at man dræber den modstridende part, uanset om man er Muslim, Kristen eller Buddhist. Desuden er det utænkeligt at den moralske pointe som en historie har, er den som demagoger som de ovennævnte fremstiller.

I forhold til den sidste del af dit indlæg, så synes jeg at du roder tingene lidt sammen, min ven. En stræben efter viden og oplysning kan ikke sidestilles med en simpel provokation. Nu er du jo så glad for at nævne Luther, men Luther skrev ikke de 95 teser for at provokere paven. Han gjorde det i sin virken som en del af den Katolske kirke, fordi han mente at hans kirke led under korruption. Hvis han istedet for de 95 teser havde hængt et billede af paven, som udøver oral sex på djævlen, op på sin kirkedør, så kunne det sammenlignes med Muhammed skandalen. Men nu gjorde Luther det ikke på grund af at han følte sig indigneret over at Paven ikke kunne tage en joke, modsat Jyllandsposten.

Desuden var Sokrates en tyk lille fætter, og hans død var et resultat af at Athenerne havde brug for en syndebuk efter militære nederlag. Indtil det punkt levede han ikke den værst tænkelige eksistens.

Pkt.1: Jeg er ikke din ven.

Pkt.2: Ja, reformationen muliggjorde fri tænkning, så får vi renæssancen, oplysningstiden osv. Den røde tråd er både synlig og logisk.

Pkt. 3: Luther var i høj grad provokatør. At fremstille hans opgør med den katolske kirke som et opgør mod korruption indenfor den katolske kirke er en forsimpling. Der var tale om et gennemgribende oprør, der efterfølgende resulterede i voldsomme kampe og mange tabte liv. Som du forhåbentlig ved er der stor forskel på katolicisme og protestantisme. Hvis du læser mere om Luther end om hans 95 teser, så vil du vide, at han var provokatør og er fremkommet med mange udtalelser, der stadig vækker forargelse og debatteres.

Pkt.4: Du mener, at en tegning af Muhammed med en bombe i turbanen er at sammenligne med, at Luther skulle tegne et billede af paven, som udøver oral sex på djævlen. Jeg skal ikke gøre mig klog på om det ville ha basis i virkeligheden, men det har en tegning af Muhammed med en bombe i turbanen, eftersom Muhammed yndede krig og tilskyndede til det.

Pkt. 5: Det stikker dybere, end at de fleste muslimer ikke kan tåle en joke. Vi har været det samme igennem med kristendommen, der er blevet hånet og latterliggjort så meget, at de efterhånden har vænnet sig til det, startende med Luther. Det samme mener jeg bør gøres med Islam. Jeg underkaster mig ikke andres guder, tegner hvem jeg vil og går ind for andres ret til at gøre det samme. Muslimernes særlige følsomhed giver mange problemer verden over. Jeg går ikke ind for at forbyde provokationer og tror det i praksis er svært at gennemføre, så for deres egen skyld må de hellere vænne sig til det.

Pkt. 6: Som du skriver i din fremstilling, så er det et centralt dogme i den muslimske tro, at koranen er guds ord, indenfor alle retninger af Islam (også så vidt jeg er orienteret). Diskussionen indenfor de forskellig retninger af islam går altså på fortolkningen, ikke på teksten og det begrænser jo elasticiteten af fortolkningerne, samt mulighederne for at se teksterne i en historisk kontekst.

Pkt. 7: Der er meget af koranen, der skal ses i en historisk sammenhæng før det er spiseligt i dag. Det tyder i øvrigt ikke på, at den er guds ord. Det er en ret voldelig bog (endnu værre end det gamle testamente) med mange radikale synspunkter, bla. om hvordan ikke-troende skal behandles. Hvis man for eksempel har en anden tro er man et andenrangs menneske og har du ingen, så er du et tredjerangs menneske (undermenneske). Du kan ikke sammenligne islam med nogen andre religioner, hvad angår opfordringer til at udøve vold.

Pkt. 8: Jeg må give dig ret i, at eksemplet med Sokrates ikke var verdens bedste, men det betyder sådan set ikke så meget. Hvis vi kun provokerer (ikke for provokationens skyld, men for at bevæge) fordi vi er mætte og sikre, så er det ikke et godt tegn. Vi bør gøre det uanset om vi er mætte og sikre eller ej, som mange mennesker har gjort det før os. Folk der fornærmer Islam gør det med livet som indsats - det var min pointe.

Relativistisk båthorn

arpheus skrev:
Pkt. 5: Det stikker dybere, end at de fleste muslimer ikke kan tåle en joke. Vi har været det samme igennem med kristendommen, der er blevet hånet og latterliggjort så meget, at de efterhånden har vænnet sig til det, startende med Luther. Det samme mener jeg bør gøres med Islam. Jeg underkaster mig ikke andres guder, tegner hvem jeg vil og går ind for andres ret til at gøre det samme. Muslimernes særlige følsomhed giver mange problemer verden over. Jeg går ikke ind for at forbyde provokationer og tror det i praksis er svært at gennemføre, så for deres egen skyld må de hellere vænne sig til det.

Jeg forstår ikke denne iver efter at beskæftige sig med en religion du ikke føler dig knyttet til?

Du vil tegne muhammed, men hvorfor?
Hvorfor er det relevant for dit liv at du tegner muhammed?
Hvorfor er det relevant for dig at bevæge muslimer, når du ikke selv er muslim?

Deres følsomhed gi'r ingen problemer for mig, for jeg har intet behov for at tegne muhammed. Så er det ikke mere DIG der er over-følsom? Det er jo DIG der oplever et problem i at du ikke ka' genere DEM.

arpheus skrev:
Hvis vi kun provokerer (ikke for provokationens skyld, men for at bevæge) fordi vi er mætte og sikre, så er det ikke et godt tegn. Vi bør gøre det uanset om vi er mætte og sikre eller ej, som mange mennesker har gjort det før os. Folk der fornærmer Islam gør det med livet som indsats - det var min pointe.

Er det ikke indefra at bevægelsen ska' komme? Er det ikke muslimer SELV der må gøre oprør hvis de ønsker andre forhold? Hvorfor er det en opgave for ikke-muslimer?

Man må ikke debatere ved at stille en masse spørgsmål, har jeg ladet mig fortælle, men ska' primært bare argumentere for sit eget synspunkt istedet, så jeg må nok hellere lige tilføje lidt ekstra her:

Selv-stændighed er at man må definere sine egne regler. Jeg vil feks gerne ha' retten til at ku' bestemme over hvilke kemikalier jeg putter i min krop, hvilken narko jeg vil bruge, hvordan og hvornår, og UDEN at ANDRE ska' komme og genere mig fordi DE føler jeg gør noget forkert.

Jeg ser den samme problematik mht religion.

Hvis en gruppe personer vil tilbede 'gud' (vælg selv navnet), så ka' jeg ikke se hvorfor jeg ska' blande mig i det. MEDMINDRE de forsøger at gribe ind i MIN livs-sfære.

Og her er det efter min mening både enkelt og simpelt hvad reaktionen bør være: SELV-FORSVAR.

Dvs at provokere er menings-løst, overfor folk der IKKE forsøger at tvinge mig med deres tro. Det får først mening når man SELV er en del af det der bli'r udøvet tvang imod. Luther var en del af kirken han gjorde oprør imod, altså et oprør INDEFRA.
DU er ikke muslim, altså er din opstand, for mig at se, problematisk og påtaget. Du forsøger at gribe ind i ANDRE'S ret til selv-bestemmelse, fordi den strider mod DIN moral.

Dermed ender du med at være som regeringen er overfor os narko-brugere; en slags korstogs-kriger der ønsker at ens-rette alle til dit eget billede.

Hvorfor er det at du føler du ska' være politi-mand overfor deres religion? Det har jeg svært ved at forstå, så hvis du ka' sætte lidt lys på den side af sagen måske? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]